تکلیف کمربند جنوبی را روشن کنید

معاون شهردار مشهد گفت: در حال حاضر پروژه کمربند جنوبی نیازمند تعیین تکلیف نهایی است.

محمدرضا حسین نژاد اظهار داشت: اگر در ابتدای احداث پروژه کمربندی جنوبی یعنی زمانی که طرح جامع مشهد در شورای عالی شهرسازی و معماری با حضور معاون محیط زیست کشور تصویب شد، توجه به درخواست‌های سمن‌های محیط زیستی مورد توجه قرار می‌گرفت، امروز شاهد متوقف ماندن ده‌ها میلیارد تومان هزینه احداث این پروژه نبودیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد با اشاره به مصوباتی پیرامون متوقف شدن احداث کمربندی جنوبی، افزود: بعد از توقف پروژه، ضرورت دارد با حضور افراد آگاه و بصیر به مسائل مربوطه بازبینی مجدداً صورت گیرد.

حسین‌نژاد بیان کرد: من از تصمیم‌گیران این موضوع به ویژه استاندار خراسان رضوی درخواست دارم دستور به بررسی مجدد موضوع و هزینه فایده کردن اقدامات انجام شده دهند و درخواست سمن‌های محیط زیست نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین درخواست می‌شود تعیین تکلیف نهایی پروژه برای جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های مردمی هزینه شده در اجرای پروژه صورت گیرد. به نحوی که بتواند خواسته‌های طرفداران محیط زیست را لحاظ کرده باشد و در عین حال هزینه‌های انجام شده شهرداری و اهداف طرح جامع که طرحی بالادستی است و سند توسعه عمران شهر مشهد مقدس است لحاظ شود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد با بیان اینکه از سال 84 احداث پروژه کمربندی جنوب مشهد کلید خورد، گفت: طرح ایجاد کمربندی جنوبی در بررسی طرح‌های جامع مشهد طی سال‌های 72 و 92 به تصویب رسید و حتی در طرح‌های تفضیلی پیشنهادی مناطق 14، 15 و 16 در بیست و نهم اردیبهشت ماه سال 1379 جانمایی و جزئیات مقاطع ارضی پروژه مورد تصویب قرار گرفته است.

حسین‌نژاد با اشاره به هزینه‌های صورت گرفته و پیشرفت‌های فیزیکی قابل توجه در احداث این پروژه، بیان کرد: گرچه روند احداث کمربندی جنوبی مشهد با کندی همراه شد، اما اجرای آن با مصوبات خاص خود همراه بود. فارغ از اینکه تاچه میزان این مصوبات دارای سندیت است و یا اینکه باید مورد بازبینی مجددا قرارگیرد.

وی با تاکید بر توجه به مسائل زیست محیطی پروژه افزود: اینکه هم‌ اکنون ضرورت دارد توجه به مسائل زیست محیطی پیگیری شود یا ضرورت احداث کمربند جنوبی، موضوعی است که بررسی استدلال‌های خاص مسائل زیست محیطی و ترافیکی را می‌طلبد.همه موارد ذکر شده در کنار هزینه‌هایی صورت گرفته باید مورد توجه قرار گیرد، سپس به جمع‌بندی نهایی برسیم.

 

تدوین پیوست محیط‌زیستی کمربندجنوبی در دست اقدام است

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورای پنجم پذیرفته است که پروژه کمربند جنوبی پیوست زیست محیطی ندارد و برای تدوین این پیوست در حال پیگیری هستیم.

محمد حاجیان شهری با بیان اینکه در پروژه کمربند جنوبی مشهد پیوست زیست محیطی ندارد، اظهار کرد: زمانی که طرح این پروژه در کمیسیون ماده پنج مصوب شده، برای پیوست زیست محیطی آن مطالعه نشده است.

وی ادامه داد: با این حال در جلسات کمیسیون ماده پنج برای تصویب طرح پروژه کمربند جنوبی، نماینده اداره کل محیط زیست استان حضور داشته و امضای این نماینده در تصویب طرح وجود دارد یعنی مسائل محیط زیستی این طرح را این اداره کل پذیرفته است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد از تشکیل جلساتی برای تدوین پیوست زیست محیطی برای پروژه کمربند جنوبی خبر داد و گفت: در شورای پنجم ما قبول داریم که پروژه کمربند جنوبی پیوست زیست محیطی ندارد و در حال انجام پیگیری‌های لازم برای تدوین این پیوست، هستیم.

وی با اشاره به تشکیل جلساتی با استادان دانشگاه برای بررسی پیوست محیط زیستی کمربندجنوبی، ادامه داد: جمع بندی جلسات ما این  شد که از دانشگاه فردوسی مشهد بخواهیم در بررسی این موضوع به ما کمک کنند و برای همین منظور هم مکاتباتی با ریاست دانشگاه فردوسی انجام شده و الان منتظر پاسخ دانشگاه و اجرایی شدن آن هستیم.

حاجیان شهری ادامه داد: نگرانی‌هایی که اعضای سمن‌های محیط زیستی در بحث آبراهه‌ها و حذف چشمه‌ها دارند، مطرح است و از طرفی ما بر حفظ محیط زیست در این منطقه تأکید داریم.

وی تصریح کرد: با این حال کاربری بیشتر اراضی در این منطقه ورزشی و تفریحی است و کاربری مسکونی در آن اطراف دیده نشده و شورای پنجم هم هیچ گونه تصمیمی برای تغییر این کاربری‌ها ندارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *