از سرمایه های خرد کمک بگیرید

فرماندار مشهد مقدس گفت: کسری هزار میلیاردی اجرای پروژه‌های اطراف حرم مطهر با مشارکت سرمایه‌های خرد تامین شدنی است.

رحیم نوروزیان بابیان این مطلب در جریان بازدید از پروژه‌های منطقه ثامن مشهد، اظهار کرد: کسری یک هزار و 318 میلیارد تومانی منابع برای تامین اعتبار پروژه‌های منطقه ثامن در مقابل حجم سرمایه‌های بزرگ و کوچک موجود رقمی نیست. اگر نگاه بین بخشی مشترک شکل گیرد و همه به این درک واحد برسند که باید پای کار آمده و برای تامین اعتبار پروژه‌‌های فضاهای عمومی اطراف حرم مطهر وارد عمل شوند، می‌توان انتظار داشت کار به سامان برسد.

وی در ادامه بیان کرد: 80 درصد حجم سرمایه‌گذاری یکی از موسسات ورشکسته که مشکلات متعددی را نیز برای دولت به وجود آورد، از محل اعتبارات و منابع خرد کمتر از 20 میلیون تومان مردم بود. این در حالیست که اگر همین پول در پروژه‌های منطقه ثامن سرمایه‌گذاری می‌شد، این پروژه -که بیش از 20 سال به درازا کشید- بسیار سریعتر به نتیجه می‌رسید.

فرماندار مشهد مقدس با اشاره به احداث پروژه‌های اقامتی تجاری در اطراف حرم مطهر، بیان کرد: ادامه سیاست اختصاص حسینیه‌ها و مدارس به منظور اسکان زائران و مسافران به معنای نابود کردن صنعت هتل‌داری است و باید در این خصوص تجدید نظر صورت گیرد.

نوروزیان ضمن انتقاد شدید از اختصاص مدارس به اسکان زائران، گفت: اگر معادل نیمی از هزینه‌ای که به اسکان فرهنگیان و زائران در مدارس اختصاص می‌ِیابد، به اسکان آنان در هتل‌ها اختصاص می‌یافت، نه تنها موجب رونق صنعت گردشگری و هتل‌داری در مشهد می‌شد که تکریم نسبت به مقام فرهنگیان نیز صورت می‌گرفت.

وی خاطر نشان کرد: نگاه سنتی بر این است که زائر به مشهد مقدس می‌آید پس نیازی به چاره‌اندیشی پیرامون جذب آنان نیست. این نگاه صحیحی نیست. همین نگاه باعث شده مسجد و مدرسه و بوستان برای اسکان زائران اختصاص داده شود. از طرفی درست نیست ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر معطل باقی بماند.

فرماندار مشهد مقدس همچنین از اختصاص زائرسرا به دستگاه‌های دولتی انتقاد کرد و گفت: بر اساس آمار 200 مکان اقامتی متعلق به دستگاه‌های دولتی در کوچه پس کوچه‌های شهر وجود دارد و هر وزارتخانه زائرسرایی برای خود در این شهر احداث کرده و به نوعی هتل‌داری می‌کند.

نوروزیان گفت: از شهرداری مشهد می‌خواهم تسهیلات لازم برای احداث این زائرسراها را در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار ندهند. چرا که این امر به معنای تضعیف صنعت هتل‌داری در این کلانشهر است.

وی با اشاره به حقوق مکتسبه‌ای که در پی اجرای طرح‌های نوسازی اطراف حرم مطهر به وجود آمده، گفت: حدود 3 هزار میلیارد تومان هزینه اجرای طرح نوسازی اطراف حرم مطهر است. این در حالی است که رقمی معادل 4 هزار میلیارد تومان حقوق مکتسبه منطقه ثامن است که عدم پاسخگویی و در نظر نگرفتن هر کدام از آن‌ها، تبعات اجتماعی خاص خود را داشته و ضرورت دارد برای پاسخگویی صحیح به این حقوق مکتسبه چاره‌اندیشی شود.

فرماندار مشهد مقدس خواست طی نامه‌ای، مسائل مرتبط با پروژه‌های اطراف حرم مطهر به استحضار رئیس جمهور برسد تا در سفر آینده دکتر روحانی به مشهد این موضوعات مورد بررسی ویژه قرار گیرد.

 

ورود دولت برای تعیین تکلیف خانه‌های تاریخی و پروژه‌های نیمه تمام اطراف حرم مطهر

شهردار منطقه ثامن خواستار ورود دولت به موضوع تعیین تکلیف خانه‌های تاریخی و پروژه‌های نیمه تمام اطراف حرم مطهر شد.

سید مصطفی نعمتی در این بازدید، ضمن توضیح مشکلات بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، گفت: بناهایی مانند مسجد صاحب الزمان(عج) بر سر اجرای پروژه‌های دردست اقدام منطقه ثامن وجود دارد که موجب اختلاف بین شهرداری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یا سازمان اوقاف و امور خیریه است و ضرورت دارد در این خصوص دولت وارد عمل شده و نسبت به تعیین تکلیف خانه‌های تاریخی یا پروژه‌های نیمه تمام اقدام کند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد راهبردی بافت پیرامون حرم مطهر ویژه منطقه ثامن مشهد به ریاست استاندار خراسان رضوی، بیان کرد: البته مدتی است تشکیل جلسات این ستاد متوقف شده است. به همین منظور در نامه‌ای که به امضای استاندار خراسان رضوی رسید، خواستار بازگرداندن اختیارات مربوطه به استاندار شدیم تا بتوان موضوعات را در ستاد بررسی و مرتفع نمود.

شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به وجود برخی پروژه‌های نیمه‌کاره در سطح منطقه، توضیح داد: زمینی به مساحت 7.5 هکتار در قطاع 3 (بولوار امیرالمومنین) قرار دارد که متعلق به بنیاد تعاون ناجا است و 25 مترمربع گودبرداری و نیلینگ شده و قرار است پروژه اقامتی تجاری نرگس در این محل احداث شود.

نعمتی افزود: اما به دلیل تغییرات مدیریتی و مالی که در مجموعه ناجا رخ داد، کار در حد گودبرداری باقی مانده و به دلیل احتمال ریزش، خطر بالقوه‌ای محسوب می‌شود که ضرورت دارد این پروژه تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه اخطارهای لازم به مدیران مربوطه داده شده، اظهار کرد: مهلتی تعیین شده تا برای پیگیری کار اقدام شود. در غیر این صورت هماهنگی‌های لازم با قاضی بخشی محبی معاون دادستان مشهد به عمل آمده تا نسبت به پر کردن گودبرداری صورت گرفته اقدام شود و رفع خطر صورت گیرد. گرچه این کار هدر رفت منابع ملی است و ضرورت دارد در این خصوص اقدامی عاجل صورت گیرد.

شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف پروژه احداث ره باغ منتهی به میدان شهدای حج و رها شدن اجرای این پروژه، خاطر نشان کرد: زمین این پروژه 5 سال است که بلاتکلیف باقی مانده و معضلی را در نزدیکی حرم مطهر شکل داده است و ضرورت دارد این پروژه نیز تعیین تکلیف شود.

نعمتی افزود: همچنین زمینی در چند صدمتری حرم مطهر قرار دارد که به محل دپوی ضایعات ساختمانی پروژه‌ها اختصاص یافته و متعلق به آستان قدس رضوی است. این زمین فضای نامناسبی را به لحاظ دید بصری در چند صدمتری حرم مطهر ایجاد کرده است.

وی با اشاره به بازدید تولیت آستان قدس رضوی و موافقت وی با جابه‌جایی یا واگذاری این محل گفت: این زمین در فضای سبز شهری واقع شده است و پیشنهاد شده در ازای زمین یاد شده پروانه اعطا شود و ضرورت دارد این زمین نیز تعیین تکلیف شود.

شهردار منطقه ثامن مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ثبت 39 اثر تاریخی در منطقه ثامن اشاره کرد و گفت: قرار بر این است این خانه‌های تاریخی در طرح باقی بماند. بر این اساس 4 باب از این خانه‌ها خریداری شده که 2 باب خانه تاریخی توکلی و داروغه مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته است.

نعمتی با بیان اینکه بازسازی خانه‌های تاریخی از عهده شهرداری خارج است، بیان کرد: با این حال شهرداری وارد عمل شده است و برای بازسازی 2 خانه تاریخی توکلی و داروغه 800 میلیون تومان هزینه کرده همچنین برای بازسازی 2 باب خانه تاریخی دیگر بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی با اشاره به وضعیت بغرنج سرای عزیزاله‌اوف، توضیح داد: این سرای تاریخی از نظر بافت و ایمنی در حال فروپاشی است و نیازمند اختصاص 2 میلیارد تومان اعتبار است. این در حالیست که مالکان آن هزینه بازسازی آن را متقبل نمی‌شوند و میراث فرهنگی نیز ورود پیدا نمی‌کند.

شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به وضعیت نابسامان خانه تاریخی پریشانی در قطاع 3، بیان کرد: مالکان این منزل نیز خواستار واگذاری و فروش آن هستند. وضعیت ایمنی این خانه نابسامان است و ضرورت دارد هر چه سریعتر در خصوص تعیین تکلیف این منزل با ارزش تاریخی و قدیمی اقدام شود.

نعمتی گفت: تلاشمان بر حفظ خانه‌های تاریخی شهر و تجمیع تلاش شهرداری با میراث فرهنگی در نجات جان باقی مانده خانه‌های باارزش و تاریخی بافت از آسیب و تخریب است. موضوعی که از سوی متولیان امر به جد پیگیری نمی‌شود.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند این موضوع را به شهرداری مشهد تکلیف کند تا این موضوع در بودجه با اختصاص رقم‌های خاص خود لحاظ شود، یا به سایر سازمان‌های دست اندرکار امر دستور دهد به موضوع ورود پیدا کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *