«نذر کتاب»؛ می‌بخشم، پس خواهم بود!

براساس آمارهای رسمی، سرانه مطالعه در ایران بسیار پایین بوده و فاصله زیادی با کشورهای توسعه یافته دارد و این ضعف فرهنگی یکی از موانع توسعه پایدار است. یکی از اصلی‌ترین موانع مطالعه کتاب، نبود امکانات و قدرت خرید کتاب به ویژه در مناطق محروم کشور است که بخشی از این نیاز با ایجاد کتابخانه و اهدای کتاب قابل رفع است.

کتاب نذری در راستای ترویج مطالعه و کتابخوانی و پاسداشت نذر فرهنگی تدوین شده تا از طریق جمع‌آوری و بهره برداری مناسب کتاب بلااستفاده، کتابخانه‌های مناطق محروم تجهیز گردد. به همین مناسبت گفت‌و‌گویی با مهدی سالاری دبیر اجرایی این طرح داشتیم و او برای ما از اهداف برگزاری این طرح بزرگ فرهنگی گفت.

 

بخشش در فرهنگ

در ابتدا سالاری از اطلاع‌رسانی مردم و فرهنگ انفاق و بخشش مطالبی را بیان کرد و گفت: اکنون این پویش مردمی در سطح شهر مشهد باعنوان «نذرکتاب» در حال اجرا است و با این شعار که «می‌بخشم پس خواهم بود»، یعنی افراد با اهداء کتاب‌های اضافه و بلااستفاده که تحت عنوان کتاب‌های خاموش است، در این طرح مشارکت می‌کنند. مردم با این کار فرهنگی به افزایش دانش و معلومات عمومی همشهری‌های خود کمک شایانی می‌کنند.

سالاری در ادامه اظهار داشت: هدف از این کار پاسداشت نذر فرهنگی، هدیه دادن و مسئولیت در زمینه ارتقای فرهنگ شهر، و دیگر استفاده و بهره‌برداری کتاب‌های بلااستفاده و اضافی برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم است. افراد می‌توانند از طریق سایت، تلفن گویا، پیامک، تلگرام و صفحه انستاگرام در ارتباط باشند و پس از تماس، پیک به‌محل اعلام شده مخاطب اعزام می‌شود و کتاب‌ها را تحویل می‌گیرد. پس از آن کتاب‌ها به مکان‌های مشخص شده منتقل می‌شود و در آن‌جا پالایش، دسته‌بندی و آرشیوخواهد شد و کتاب‌های ناسالم جدا می‌شود.

وی تأکید کرد: این پویش مردمی و عام المنفعه است و به‌نشر فقط از این طرح پشتیبانی می‌کند.

 

اهدای کتاب

سالاری به نکته مهمی در مورد تحویل کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: قبل از جمع‌آوری به افراد پیامک زده ویا ساعت دقیق تحویل کتاب را می‌گویند و مأموران این طرح کارت شناسایی معتبر دارند و در قبال دریافت کتاب‌ها به افراد رسید با علامت انتشارات «به‌نشر» تحویل می‌دهند، البته این اقدامات بیشتر به‌خاطر جلوگیری سوءاستفاده بعضی افراد در این زمینه است. آن دسته از عزیزان و دوستانی که تمایل دارند کتاب‌هایشان را خودشان اهداء کنند، می‌توانند به نمایندگی‌های کتاب‌فروشی‌های «به‌نشر» در سطح شهر تحویل بدهند.

وی اشاره‌ای به اهداف جمع‌آوری این کتاب‌ها کرد و اظهار داشت: هدف از این کار ابتدا تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم، سپس اهداء کتاب به فرزندانی که تمکن مالی برای خرید کتاب ندارند، سوم ایجاد کتابخانه‌های سیار در سطح شهر مشهد است. افراد هر تعداد کتاب که در دسترس دارند از سه الی چهار کتاب یا بیشتر می‌توانند با تماس در نوبت تحویل کتاب قرار بگیرند. در زمان تحویل همه نوع کتاب درسی و غیر درسی را تحویل خواهیم گرفت و سپس تفکیک می‌کنیم. هدف بیشتر جمع‌آوری کتاب‌های غیر درسی و گسترش فرهنگ کتابخوانی است. متأسفانه ساعات مطالعه در کشور ما بسیار پایین و یکی از موانع گسترش مطالعه عدم دسترسی افراد به کتاب است، یا هزینه‌های بالای کتاب‌ها است. وی در مورد موضوعات کتاب گفت: در انتخاب موضوع و اهداء آن فرقی ندارد و همه نوع کتاب اجتماعی، تاریخی، رمان، شعر، سیاسی و …. می‌توانند تحویل دهند.

 

طرحی برای نهادهای خصوصی و دولتی

سالاری اشاره‌ای به بخش‌های خصوصی و غیر خصوصی کرد و اظهار داشت: نویسندگان، هنرمندان، کتابفروشی‌ها، انتشارات، مدارس، اماکن مذهبی، ادارات دولتی می‌توانند در این طرح خداپسندانه شرکت کنند و با همکاری گامی موثر در ترویج فرهنگ کتابخوانی بردارند. وی افزود: یک بخش مشارکتی دیگر این است که دوستان از طریق صفحات مجازی المان این طرح را به اطلاع دوستانشان برسانند و در کانال‌ها و گروه‌های مختلف منتشر کنند.

وی در رابطه با این طرح گفت: مشابه این طرح در سایر نقاط دیگر کشور نیز اجرا شده است ولی با این جامعیت تاکنون نبوده است. در حال حاضر این طرح در مشهد در حال اجرا است ولی در آینده به نقاط دیگر استان خواهیم رفت و در نظر داریم آن را همگانی می‌کنیم.

 

 

گروه فرهنگ «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *