ناکامی در شکار سیمرغ

بی‌تردید هر ساله سینماگران مشهدی و خراسانی، سهم بسزایی در تهیه و تولید آثارسینمایی دارند.آثاری که شماری از آن ها در جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین جشن سالانه سینمای ایران که ویترینی از تولیدات یک سال سینمایمان به شمار می‌رود، روی پرده نقره ای می‌روند. امسال نیز  بخش عمده‌ای از این فیلم‌ها و تولیدات سینمایی به سینماگران خراسانی اختصاص دارد که در مقام کارگردان، تهیه کننده، سرمایه‌گذار، بازیگر و عوامل فنی جلو و پشت دوربین رفته‌اند.

 

غایبان  بزرگ خراسانی کاروان فیلم فجر

سال گذشته سه سیمرغ بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین فیلم به سید محمود رضوی تهیه کننده مشهدی «اجرای نیمروز» تعلق گرفت. فیلمی که کارگردانی آن را محمد حسین مهدویان بر عهده داشت. اما امسال شمار چشمگیری از غایبان بزرگ این اتفاق سینمایی، برخی از سینماگران خراسانی بودند. کارگردانان صاحب نامی چون مهدی صباغ زاده، محمد بزرگ نیا، فریدون جیرانی، ابوالحسن داوودی، سعید سهیلی، ابراهیم وحید زاده، عبدالرضا کاهانی راما قویدل، نورالدین زرین کلک، جواد اردکانی، جواد شمقدری، سروش محمد زاده و… وهچنین تهیه کنندگانی از جمله مصطفی لشکری قوچانی (تهیه کننده فیلم‌های خط ویژه و قاتل اهلی)، غلامرضا موسوی، سیاوش حفیقی و… و همچنین بازیگرانی نظیرحامد بهداد، رضا کیانیان، هنگامه قاضیانی، برزو ارجمند و… همچنین شماری از آثار سینمایی که سینماگران در ساخت آن‌ها دست اندر کار بودند، به خاطر قرار داشتن در مراحل مختلف تولید، و آماده نشدن برای نمایش در جشنواره امسال، از کاروان فیلم فجر باز ماندند.

 

آنها که به میدان رقابت آمدند

امسال و در سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر، برخی سینماگران خراسانی از جمله بهروز شعیبی کارگردان  فیلم “دارکوب”، محمد خزاعی تهیه کننده فیلم‌های”به وقت شام” و “امپراتور جهنم”، سید محمودرضوی تهیه کننده” دارکوب”،مهران احمدی کارگردان و بازیگر “مصادره”،ساعد سهیلی بازیگر فیلم‌های “لاتاری” “ماهورا”و”اتاق تاریک”،رضا عطاران بازیگر “مصادره”،نیما اقلیما کارگردان”امیر”،ساره بیات بازیگر “اتاق تاریک” ،احمد کاوری ،داریوش ارجمند و میترا حجار بازیگران “ماهورا”و رضا فرهمند کارگردان مستند”زنانی با گوشواره‌های باروتی” برای رقابت در این رویداد سینمایی به میدان آمدند تا شاید با کسب سیمرغ بلورین، لوح تقدیر، دیپلم افتخار و جایزه ویژه، بتوانند مایه مباهات سینما دوستان خراسانی را فراهم کنند.

 

گرم شدن بازار حدس و گمان

در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر هر روز آثار مختلفی در چندین سیانس سینماهای نمایش دهنده آثار  این رخداد در  پردیس های سینمایی هویزه، آفریقا و اطلس مشهد به نمایش در آمدند و سبب گرم شدن بازار حدس و گمان های مختلف میان منتقدان ،،اصحاب مطبوعات،سینما دوستان و تماشاگران جشنواره ،در خصوص احتمال شانس نامزدی و کسب سیمرغ  این آثار سینمایی در شاخه های مختلف شدند. همین حواشی  بود که تنور جشنواره را هر روزداغ تر می‌کرد و سینما دوستان مشهدی با کنجکاوی و هیجان بیشتری پیگیر این رخداد سینمایی بودند و بر مخاطبان فیلم های جشنواره افزوده می شد.

 

معادله‌ای که به هم ریخت

با اعلام فهرست نامزدهای کسب سیمرغ جشنواره سی و ششم فیم فجر در روزهای پایانی این رویداد ،دلخوشی ها و اتفاق نظر نزد سینما دوستان مشهدی درباره احتمال درخشش سینماگران خراسانی در این اتفا ق کمرنگ شد. چرا که در نهایت تعجب در این فهرست  از  مهران احمدی ، نیما اقلیما و رضا فرهمند کارگردانان  فیلم‌های “مصادره “،”امیر” و “زنانی با گوشواره‌های باروتی”،و همچنین ساعد سهیلی که جزو پر کاران جشنواره بود و در سه فیلم”لاتاری”،”اتاق تاریک” و”ماهورا”نقش آفرینی کرده بود، ساره بیات بازیگر”اتاق تاریک”،میترا حجار، احمد کاوری وداریوش ارجمند  بازیگران فیلم “ماهورا” نامی  به میان نیامده بود. با این وجود “دارکوب ” بهروز شعیبی  در شاخه های بهترین های کارگردانی، فیلم، چهره پردازی،طراحی صحنه،موسیقی متن،تدوین،نقش مکمل مرد(جمشید هاشم پور)،نقش مکمل  زن (نگار عابدی)و بهترین نقش اول زن (سارا بهرامی) نامزد دریافت سیمرغ شد. محمد خزاعی تهیه کننده”به وقت شام” و “امپراتور جهنم” نیز برای بهترین‌های کارگردانی، جلوه های ویژه بصری،جلوه‌های ویژه میدانی، صدا برداری،صداگذاری، موسیقی متن و تدوین برای “به وقت شام” و بهترین صداگذاری برای فیلم”امپراتور جهنم”در فهرست نامزد ها قرار گرفت تا جزو برگ برنده سینماگران خراسانی در جشنواره فجر امسال باشد. همچنین سید محمود رضوی تهیه کننده “دارکوب” در شاخه بهترین فیلم و رضا عطاران برای بازی در فیلم “مصادره ” برای نقش آفرینی در فیلم”مصادره”  نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مردشدتا امید سینما دوستان مشهدی برای کسب موفقیت سینماگران شان دو چندان شود. یک دلخوشی نه چندان دیر پا و زود گذر و معادله ای  که به هم ریخت.

 

یک حقیقت تلخ

با اعلام اسامی برگزیدگان جشنواره سی و ششم فیلم فجر ا،گر چه فیلم” به وقت شام”  جدید ترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا در برخی رشته از جمله کارگردانی موفق به کسب سیمرغ نشترک با فیلم “تنگه ابوقریب”ساخته بهرام توکلی شد.ولی متاسفانه نتوانست سیمرغ اصلی بهترین فیلم را برای محمدخزاعی تهیه کننده خراسانی اش به ارمغان بیاورد.  فیلم “دارکوب “نیز از شکارسیمرغ بهترین کارگردانی برای بهروز شعیبی مشهدی تبار و  بهترین فیلم برای تهیه کننده مشهدی اش سید محمود رضوی باز ماند. رضا عطاران هم  در کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم “مصادره” رقابت را به امیر جدیدی بازیگر فیلم های “تنگه ابوقریب”و”عرق  سرد”باخت تا سینماگران خراسانی دست خالی از  جشنواره به خانه بازگشتند و  امید سینما دوستان مشهدی و خراسانی برای درخشش سینماگرانشان بی فروغ شود.

سینماگران خراسانی متاسفانه در جشنواره امسال ندرخشیدند تا موجبات شادی و خوشحالی سینمادوستان مشهدی و خراسانی فراهم شود اما اگر کمی با خودمان روراست باشیم تجربه برگزاری سی و شش دوره جشنواره فیلم فجر بیانگر یک واقعیت انکار ناپذیر است و باید این حقیقت تلخ را پذیرفت که در داوری‌های فجر همواره برخی فیلم‌ها دیده نمی‌شوند، برخی بازی ها از نظر دور می‌ماند، برخی کارگردانان به حق‌شان نمی رسند و نتیجه کار برخی عوامل پشت صحنه به جشم نمی‌آید.  با وجود این ناکامی‌ها سینما دوستان مشهدی از همان لحظات نخست پایان جشنواره با  شور و اشتیاق بیشتر، برای آغاز دوره بعدی این اتفاق سینمایی روز شماری می‌کنند و همچنان امیدوار چشم به راه کاروان سی و هفتم فیلم فجر می‌مانند.

چه می‌شود کرد سینما همین است دیگر!!!

 

 

گزارشی از احمد صبریان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *