فرصتی برای ورود به بازارهای جدید اروپایی

همایش تجارت ایران و ایتالیا با حضور مسئولان دستگاه‌های مرتبط در خراسان رضوی فعالان اقتصادی و رایزن بازرگانی ایران در ایتالیا برگزار شد.

 

تبادلات اطلاعات تجاری با ایتالیا

در این مراسم رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال در حوزه بازرگانی خارجی استان خراسان رضوی راهبردهای حفظ و توسعه بازارهای هدف و گسترش بازارهای جدید مدنظر قرار گرفته است.

راضیه علیرضایی افزود: همایش کنونی نیز با هدف تبادل اطلاعات لازم برای تجارت با کشور ایتالیا برگزار شده و بدین ترتیب پیش از اینکه هیأت‌های تجاری از خراسان رضوی به کشورهای دیگر اعزام شوند از رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای مختلف برای تبادل اطلاعات دعوت می‌شود.

وی بسترسازی برای توسعه روابط تجاری با کشور ایتالیا، شناسایی بازارهای جدید و تسهیل در مبادلات بانکی را از دیگر اهداف این همایش ذکر و بیان کرد: در همین راستا تیر ماه پارسال هیأتی تجاری از خراسان رضوی به ایتالیا اعزام و پیش از آن نیز نمایشگاهی از کالاهای ایرانی در میلان ایتالیا برگزار شد.

 

اقلام وارداتی و صادراتی به ایتالیا

محمدعلی امیرفخریان رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: 4.3 درصد از کل صادرات ایران متعلق به خراسان رضوی است که نسبت به میانگین کشوری رقم پایینی به ویژه در حوزه کشورهای اروپایی می‌باشد.

وی افزود: ارزش کل صادرات ایران طی 10 ماه گذشته امسال 314 میلیون دلار بود که سه میلیون دلار آن مختص خراسان رضوی می‌باشد و این حجم نیز سهم یک درصدی از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

وی مهمترین اقلام صادراتی خراسان رضوی را به ایتالیا شامل آهن و فولاد، پوست خام و دباغی شده حیوانات، کود اوره، کفپوش و زعفران ذکر و بیان کرد: در این مدت 1،1 میلیارد دلار کالا از ایتالیا به ایران وارد شده که چهار میلیون دلار از این میزان متعلق به خراسان رضوی با سهم 35 صدم درصد است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عمده اقلام وارداتی از ایتالیا به ایران را نیز شامل قطعات آسانسور، مکملهای دارویی، قطعات موتور صنعتی و قالب بندی ذکر و بیان کرد: در بحث تجارت با ایتالیا راهبردهای خاصی در حوزه مواد غذایی، خشکبار، زعفران، پسته، مصنوعات فلزی، نساجی، حیوانات زنده، پشم، کرک و پوست دباغی دنبال می‌شود.

 

فضای کسب و کار در ایتالیا

محمد راضی رایزن بازرگانی ایران در ایتالیا نیز در این همایش پیرامون شرایط و موقعیت تجارت با ایتالیا، ظرفیتهای وارداتی و صادراتی آن، وضعیت مبادلات بانکی دو کشور و تنظیم قراردادهای تجاری توضیحات فنی و تخصصی ارائه کرد.

راضی درباره قوانین مالیاتی در ایتالیا به نکاتی اشاره کرد و گفت: ایتالیا یکی از بالاترین نرخ‌های مالیات‌های گوناگون را در اروپا دارد و به‌طور معمول از این موضوع به‌عنوان یکی از نقاط ضعف فضای کسب و کار در آن کشور یاد می‌کنند. همچنین مالیات بردرآمد در ایتالیا فزاینده است، به این معنی که هرجه درآمد بیشتر باشد درصد مالیات اعمال شده نیز بیشتر می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: نرخ مالیت بردآمد اشخاص 32 تا 44 درصد است، البته مالیات‌های محلی و برخی موارد دیگر نیز ممکن است به این نرخ افزوده شوند و رقم واقعی بیش از این میزان شود.

محمد راضی درباره روابط بانکی میان ایران و ایتالیا گفت: در دوران پسا برجام به‌طور خاص شرکت‌ها و بازرگانان ایرانی می‌توانند از خدمات بانکی، بانک‌ سپه در ایتالیا بهره ببرند. بانک سپه شعب رم طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی را از جمله گشایش اعتبارات اسنادی را به شرکت‌های ایرانی ارائه دهند، ولی این بانک امکان گشایش حساب و دریافت سپرده برای افراد مقیم ایتالیا را ندارد. وی در پایان اشاره‌ای به شعبه‌های بعضی از بانک‌های ایرانی در ایتالیا کرد و افزود: بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، صنعت و معدن، خاورمیانه و معدن در ایتالیا شعبه دارند.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *