تربیت تکنسین حلقه مفقوده صنعت

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر یک حلقه مفقوده به نام تقویت نیروی تکنسین وجود دارد که باید در جهت پر کردن این خلا گام‌های موثری برداشت.

مسعود مهدی‌زاده مقدم در آیین افتتاح دفتر همکاری آموزش‌های مهارتی در شهرک فناوری صنایع غذایی و صنایع کوچک در شهرک صنعتی افزود: اساس برنامه‌هایی که سازمان صنایع کوچک شهرک صنعتی ایران دارد دو وظیفه اصلی را برای خود ترسیم کرده است که دو وظیفه شامل تامین زیرساخت‌ و تامین سرمایه‌گذاری در صنایع می‌شود. وی ادامه داد: در حوزه صنایع کوچک اتفاقات خوبی رخ داده و به عنوان شرکت‌های صنعتی کمک شایانی به اشتغال و صنایع شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین در بخش‌های کاریابی، همکاری با صنعت، برگزاری دوره‌های آموزشی، توسعه صنایع خرد و کوچک و… نیز اقدامات چشمگیری انجام شده است.

مهدی زاده مقدم عنوان کرد: علاوه بر این‌ موارد، کمک به بازار و آنچه که یک کارآفرین نیاز دارد، در برنامه‌های کاری ما وجود داشته است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد مهم ما پرورش نیروی انسانی بوده و ارائه یک‌سری آموزش‌های لازم را در این بخش است که این بخش با آموزش و پرورش نیز همکاری خوبی شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین عقد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف را نیز دنبال کردیم و در جهت هم‌افزایی و کمک به واحدهای ابتدایی و ایجاد ظرفیت‌های جدید گام‌های موثری برداشته شده است.تفاهم‌نامه‌ای نیز با وزارت آموزش و پرورش در تهران امضا کردیم که امروز شاهد عملیاتی شدن و افتتاح یک پروژه جدید هستیم. در حال حاضر یک حلقه مفقوده به نام تقویت نیروی تکنسین وجود دارد که باید در جهت پر کردن این خلا گام‌های موثری برداشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تاکید کرد: یکی از اهداف ما این است که دانش‌آموزانی که نخبه هستند را به مراکز رشد معرفی کنیم تا بتوانند به تولید ثروت بپردازند و دانش‌آموزانی که علاقمند به حوزه صنعت هستند را نیز برای اشتغال در مقاط کاردانی در مراکز آموزشی جذب کنیم.

مهدیزاده اظهار کرد: ما آمادگی آن را داریم در سطح آموزش کارکنان و دانش‌آموزان اقدامات آموزشی موثری انجام دهیم. باید در این زمینه از ظرفیت‌های موجود استان بهره برد که منشا خیر برای ورود نیرو کار مستعد برای بخش صنعت ما خواهد شد. وی عنوان کرد: با پیشبرد این اهداف در عین حال نیاز صنعت برآورده می‌شود و این اقدام بر حوزه ساختار توسعه منابع انسانی هم تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

 

متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیاز کار

محمد آذرکیش در ارتباط با صنعت وکارآفرینی اظهار داشت: امروز شاهد افتتاح دفتر همکاری‌هایی هستیم که اثربخشی و کارایی بین آموزش‌های مهارتی را در سطح کشور بیشتر می‌کند.

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش به ویژه در آموزش‌های مهارتی، متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیاز بازار کار است. وی با اشاره به این که هر چه آموزش‌هایی که در هنرستان‌ها ارائه می‌شود متناسب‌سازی شده با نیاز واقعی بازار کار باشد منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود بیان کرد: بخش بسیار مهم تاثیرگذاری آموزش و پرورش، تامین نیروی انسانی ماهر و کارآفرین است که در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی رهنمون می‌شود.

آذرکیش یکی از سیاست‌های تشکیل رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش را تربیت نیروی کار ماهر دانست وگفت: افتتاح دفتر همکاری‌های آموزش‌های مهارتی در راستای اجرای آموزش‌های مهارتی است که تفاهم نامه خوبی با وزارت صنعت و معدن و تجارت داریم که به تبع آن در استان‌های مختلف اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش ضمن ابراز خرسندی از فعالیت استان خراسان رضوی در این حوزه مهم تصریح کرد: آموزش و پرورش خراسان در بسیاری از شاخص‌های کمی و کیفی آموزشی جزو استان‌های برتر قرار دارد. وی افتتاح دفتر همکاری‌های ارتباط با صنعت و کارآفرینی را در راستای سند تحول بنیادین خواند و عنوان کرد: در سند تحول بنیادین مدرسه نقطه اتکای دولت و ملت در توسعه همه جانبه کشور است.آموزش‌های مهارتی اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش است و ایجاد دفتر همکاری صنعت و کارآفرینی که منجر به ارتباط بیشتر با صنعت و خدمات و کشاورزی و هنر می‌شود زمینه‌ساز تربیت نیروی انسانی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

آذرکیش با بیان این که تقویت تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری است به عنوان دو محور از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود اظهار داشت: از ایده تا محصول و از محصول تا فروش را در برنامه کاری دانش آموزان باید قرار دهیم تا ایده‌های خود را تبدیل به فروش کنند. وی گفت: صنعت ما نیازمند نیروی انسانی است که الزاما دوره‌های آموزشی مربوطه را گذرانده باشند؛ و دوره آموزشی متوسطه بهترین بازه زمانی و دفتر همکاری صنعت و کارآفرینی بهترین مکان است.

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان این که این دفتر همکاری هزینه‌ها را کاهش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد خاطرنشان کرد: مهارت‌هایی که دانش آموزان در محیط واقعی کار به دست می‌آورند در بهبود کیفیت زندگی‌شان و در اقتصاد خانواده و کشور نیز موثر است. وی از تدوین شیوه‌نامه تاسیس دفتر همکاری‌های آموزشی در شهرک‌های صنعتی خبر داد و تصریح کرد: در این شیوه نامه از ضرورت، اهداف، شرح وظایف رابطان، فضای مورد نیاز و تخصیص نیرو سخن گفته شده و آموزش و پرورش در حال قدم برداشتن در راه کاربردی کردن آموزش‌ها است.

 

 

گزارشی از انسیه علویون

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *