بی‌‌آرتی مشهد به زودی برقی می‌شود

استاندار خراسان رضوی گفت: تفاهم‌نامه‌ای به منظور برقی کردن خودروها در مشهد با اولویت اتوبوس‌های بی‌آرتی طی روزهای آینده به امضا خواهد رسید.

علی‌رضا رشیدیان در جلسه بررسی موضوع برقی کردن خودروها در مشهد که با حضورشهردار مشهد و مدیرعامل گروه مپنا در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: سالانه 2.5 تا 3 میلیون لیتر بنزین در مشهد مقدس مصرف می‌شود که ضمن هدر رفت انرژی، آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌کند به گونه‌ای که با استمرار این روند، طی سال‌های آینده آلودگی این کلان‌شهر به شدت افزایش خواهد یافت.

استاندار خراسان رضوی گفت: همین وضعیت موجب شده تا تعداد روزهای هوای پاک  مشهد در سال به کمتر از 20 روز برسد. در این شرایط یکی از مهم‌ترین راهکارها، برقی کردن خودروها با اولویت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است که در این راستا برنامه ریزی شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده، مشهد ظرفیت مناسبی برای اجرای این طرح را دارد و در واقع هم از نظر فیزیکی به دلیل حجم گسترده جابه‌جایی مسافر و زائر و هم از نظر زیرساختی، فنی و تامین برق مورد نیاز، شرایط لازم فراهم است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: نخستین فاز اجرای این طرح می‌تواند در چهار خط بی. آر.تی  به طول 50 کیلومتر باشد که هم اکنون شرایط آن مهیاست و در مرحله بعد باید بر روی تاکسی‌ها و خودروهای شخصی عملیاتی شود.

عباس علی‌آبادی، مدیر عامل گروه مپنا هم در این جلسه گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و تجربیات بین المللی برقی کردن، مقصد نهایی خودروسازی است و با توجه به ظرفیت مازاد تولید برق می‌توان این امر را در مناطق و شهرهای دارای شرایط و ظرفیت مناسب اجرایی کرد.

وی افزود: امروز مزیت‌های حمل و نقل برقی برای همه دنیا روشن است و بسیاری از کشورها توسعه یافته به سراغ آن رفته‌اند. برای این امر می‌توانیم خودروهای موجود را به صورت دوگانه سوز داشته باشیم که یک سوخت، برق و سوخت دیگر آن بنزین باشد.

مدیر عامل گروه مپنا عنوان کرد: این طرح بر روی پژو اعمال شد و هزینه زیادی هم برای این تبدیل نیاز نیست. در کنار ناوگان حمل و نقل عمومی موضوع  اجرای آن برای خودروهای شخصی هم با هزینه نه چندان زیاد به خوبی قابل اجراست.

وی ادامه داد: مهمترین نیاز زیرساخت شهری تامین برق است که با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که در برق انجام شده مشکلی از این محل نداریم و شرایط محل و مسطح بودن خیابان ها، ظرفیت 28 تا 30 میلیونی مسافر و زائر و… از جمله مباحثی است که اجرای طرح را در این شهر سهل و ضروری می کند.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح  زمینه ایجاد اشتغال خوبی را هم در پی دارد. همچنین ظرفیت بهره وری نیروگاه‌های ما که بخشی از آنها فقط در ایام پیک تابستانی فعال است را نیز در طول سال ارتقا می دهد.

وی گفت: برای شروع کار ظرف چند روز آینده تفاهم‌نامه کلی برقی‌سازی خودروها در مشهد آماده و طی دو ماه آینده قرارداد نهایی امضا و به سرعت این طرح را اجرایی خواهیم کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *