افکار بزرگ در نقاشی‌های کوچک

امروزه گالری‌ها محور تجربه‌ی ما از هنر هستند، این‌ها مکان‌هایی هستند که احتمال بیشتری دارد وقت خود را در آن‌ها با آثار هنری بگذرانیم. آن‌ها انتظارات ما را  شکل می‌دهند و تفکرات ما را درباره‌ اینکه قرار است در باب هنر چه کار کنیم و چگونه رفتاری داشته باشیم هدایت می‌کنند. البته در عصر تکنولوژی و زندگی ماشینی گاهی زمانی را صرف دیدن آثارهنری کردن، خالی از لطف نیست و روح آدمی چون جسم نیاز به درمان دارد و تنها هنر می‌تواند این روح عصیانگر و پرتلاطم را درمان بخشد. این روز‌ها گالری آذرنور مشهد میزبان نمایشگاه نقاشی گروهی از هنرمندان خراسانی تحت عنوان «نقاشی‌های کوچک» است، و نمایشگاهی با هنرگردانی المیرا هاشم‌زاده و فریده شجاع در این مکان برگزار شده است. به همین بهانه زمانی را به گفت‌و‌گو با المیرا هاشم‌زاده و فریده شجاعی سپری کردم و خواستم از فعالیت‌های هنریشان برایم بگویند.

 

دنیای هنرمندانه

المیرا هاشم‌زاده متولد 21 اردیبهشت 1363، کارشناس گرافیک و داراي گواهينامه بين‌المللي فني و حرفه‌اي نقاشي و ويتراي است. اکنون عضو انجمن هنرهاي تجسمي خراسان رضوي است و فعاليت‌های هنريش را در زمينه طراحي و نقاشي را از سال١٣٨٠ آغاز کرده. وی مثل همه هنرمندان علاقه به نقاشی را به دوران کودکی نسبت داد و اظهار داشت: از كودكي علاقه‌مند به نقاشی بودم و از سال 80 به‌صورت حرفه‌ای شروع به فعالیت در این زمینه کردم. پس از آشنایی با نقاشان و سبک‌های هنری آن‌ها سعی کردم در نقاشی‌هایم خودم را پیدا کنم. در زمينه رنگ روغن و نقاشي مدرن فعاليت دارم، مفهوم و مضمون كارهام شخصي است و بيشتر به تركيب بندي ميپردازم. با رنگ، فرم و خط حس و حال خود را در نقاشي‌هايم نشان مي‌دهم.

هاشم زاده به جمله‌ای از پیکاسو اشاره کرد و گفت: به گفته پيكاسو،آنچه اهميت دارد كاري است كه انسان انجام مي‌دهد نه قصد و نيت آن.

 

 

دشواری‌های دنیای هنر

وی به فعالیت‌های هنری خود اشاره‌ای کرد و گفت: حدود 9 سال سابقه تدريس در آموزشگاه‌هاي آزاد هنري و خصوصي مشهد دارم و همچنین هشت سال در زمينه نقاشي روي شيشه و سفال فعالیت می‌کنم. در چندین نمایشگاه گروهی و انفرادی شرکت کردم که می‌توان به تعدادی از آن‌ها اشاره کرد: در سال 89 تا 94 برگزاري نمايشگاه گروهي هفت سين، درآبان سال 93 نمايشگاه گروهي خاتون در نگارخانه سروش، در سال 94  نمايشگاه انفرادي در نگارخانه چارسوق و نمايشگاه‌های گروهي طراحي در نگارخانه آرتين، بسوي بهار نگارخانه ارغوان، خاتون نگارخانه سروش و مرداد سال 95 به ياد استاد نگارخانه ارغوان برگزار کردم. نمایشگاه‌های گروهی نغمه بهار نگارخانه آذرنور، به ياد استاد نگارخانه پايتخت فرهنگي جهان اسلام، هنرمندان معاصر نگارخانه آيريك تهران، همراهان نگارخانه پايتخت فرهنگي جهان اسلام در مهرماه است.

هاشم‌زاده از اهدافش درباره برگزاری این نمایشگاه گروهی گفت: بعد از برپايي چند نمايشگاه با خانم شجاعي تصميم گرفتيم برای ارتقاي فرهنگ و هنر شهرمان يك فراخوان نقاشي برگزار كنيم و از طريق فضاي مجازي با هنرمندان زيادي آشنا شديم كه در فراخوان ما شركت كردند. اکنون 82 آثار از 43 هنرمند در معرض دید عموم قرار گرفته است و امیدوارم مورد استقبال مردم قرار بگیرد.

 

 

تا بی‌نهایت با آبرنگ

فریده شجاعی هم از احساساتش درباره هنر نقاشی این‌طور گفت: نقاشی هنری بسیار ارزشمندی است و نقاشی کردن از اولین ابزارهای بیان افکار ماست. بهترین لحظاتم را درکنار بوم نقاشی تجربه می‌کنم، هنرمندعلاوه براین‌که احساساتش را با رنگ‌ها وخطوط نشان می‌دهد، با ابزارها ووسایل خود هم ارتباط برقرارمی‌کند و به‌نوعی با آن‌ها دوست می‌شود. ازهنرم لذت می‌برم و درحقیقت به واسطه عشق در کارم آرامشی را احساس می‌کنم.

در ادامه لحظاتی را با یاسمن اخوی‌زاده گذراندم وگفت آنچه دل تنگش می‌خواست بگوید. هنرمندی جوان و خلاق، پراز اندیشه و فکرکه نقاشی با آبرنگ را حدود 11 سال قبل شروع کرده است و می‌خواهد هنرش را تا بی‌نهایت ادامه دهد. وی زیر نظر اساتیدی چون محمد مدیرزاده، مینو نصیرزاده و مریم اخوان آموزش دیده است و البته مشوقش در زمینه یادگیری هم مادرش است که خود او نزدیک به 20 سال نقاشی می‌کند و به‌قول خودش این هنر به‌صورت ژنتیکی است. اکنون در این نمایشگاه سه اثر از او قرار دارد و کارهای پرتره را به‌صورت رئال و دیگر آثارش نیمه انتزاعی است.

اخوی‌زاده از علاقه خود نسبت به نقاشی گفت: انسان زمانی می‌تواند به اوج قله‌ از هنر برسد که روح و ذات درونی خودش را در آن ببیند و من روح خودم را در کار با آبرنگ می‌بینم. وی اشاره‌ای به مدت زمان خلق آثارش کرد و گفت: آبرنگ نسبت به رنگ روغن و متریال‌های دیگر زودتر به نتیجه می‌رسد، ممکن است در ابتدا خیلی سخت به‌نظر برسد ولی پس از مدتی کار کردن تجربه کسب می‌کنید و می‌توانید حرفی برای گفتن داشته باشید. آبرنگ در نقاشی جز سخت‌ترین متریال‌ها است و مثل اسب وحشی  باید رامش کنید، زمانی اشتباهی در کارم اتفاق افتاده است با ابتکار به شیء یا چیزی تبدیل کردم و یا در نهایت آن اثر را کنار گذاشتم.

وی درباره سفارش برای کارهایش گفت: گاهی چنین کاری می‌کنم و با توجه به تحصیلاتم در زمینه معماری برای طراحی و دیزاین کار مشاوره می‌دهم. البته علاقه‌ام در الویت است و بیشتر سعی‌ می‌کنم در آثارم رنگ و بوی حس درونم را به بیننده منتقل کنم.

 

 

هنر بیرون از مرزها

اخوی زاده به برگزاری تعدادی از نمایشگاه‌هایش در ایران و خارج ازکشور اشاره کرد وگفت: در سال 87 نمایشگاه‌های گروهی آموزشگاه استاد اخوان و سال 95 تراوش در نگارخانه فرزاد برگزار کردم. امسال نیزآثار نقاشی‌های شاهنامه به‌همراه آثار آبرنگ استاد فروهر رسته در نگارخانه آذرنور، همایش آبرنگ ایران در فرهنگسرای اندیشه در تهران، نمایشگاه گروهی بهترین حس ممکن در موسسه فرهنگی هنری صبا درتهران را داشتم. خارج از کشور در نمایشگاه گروهی سفیران ققنوس در ترکیه شهریورماه امسال، فستیوال‌کانادا در سال 2017، جشنواره فابریانو در ایتالیا سال 2017 و جشنواره بین‌المللی امارات متحده عربی سال 2017 در دبی را برگزار کردم.

او درباره مشکلات کارهایش گفت: به‌طورکلی هنر در ایران به‌خصوص در مشهد بسیارکم اهمیت وکم ارزش تلقي مي‌شود و جايگاه واقعي خود را ندارد. تبلیغات و آگاهی دادن به مردم در زمینه هنر به شناخت بهتر آن كمك  خواهد کرد تا ارزش هنر را دریباند، همچنین کمبود وسایل مرغوب و حرفه‌اي نقاشی وگراني آن مشكلي براي هنرمندان است.

وی افزود: هنوز در حال يادگيري هستم و قصد دارم دانش و مهارتم را در اين زمينه افزايش دهم و با تدريس  قدمي در گسترش اين هنر بردارم. با اینکه موقعیت‌های خیلی بهتر از مشهد دارم، ولی دوست دارم سطح هنر زادگاه‌ام را بالا ببرم و همشهریانم را با تکنیک آبرنگ آشنا کنم.

 

سخن آخر

او در پایان گفت: می‌دانم ارزش هنر در جامعه ایران بسیار ناشناخته است و این باعث تضعیف روحیه بسیاری از هنرمندان شده ولی از هنرمندان، هنرجویان و علاقه‌مندان هنر می‌خواهم امید و انگیزه خودشان را از دست ندهند و برای عشق درونی، روح و وجود خودشان از هنر فاصله نگیرند و همیشه در تلاش و خلق آثار جدیدی باشند.

 

 

گزارشی از مرجان فرهمند

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *