افشای قرارداد بوئینگ نقض برجام است

روز گذشته یک قاضی فدرال در آمریکا در ارتباط با یک پرونده شکایت علیه ایران از شرکت بوئینگ خواست تا جزئیات قراردادش با تهران را در اختیار شاکیان این پرونده قرار دهد. این مساله واکنش عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی را برانگیخت که در ادامه می‌خوانید.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی گفت: افشای جزییات قراردادهای اقتصادی نقض برجام است. ایران این اجازه را دارد تا درصورت افشای جزییات قرارداد بوئینگ به لاهه شکایت کند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به تلاش آمریکا برای دریافت غرامت با بهانه اتهامات تروریستی واهی علیه ایران افزود: دادگاه آمریکایی اجازه ندارد در حکمی یک طرفه اقدام به برداشت از دارایی‌های ایران کند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ادامه به سابقه اقدامات آمریکا علیه اموال ایران اشاره و بیان کرد: اوایل انقلاب بود که آمریکا ملزم شده بود جنگنده‌های F16 در اختیار ایران قرار دهد که هزینه آن را نیز شاه پیش از انقلاب پرداخت کرده بود اما هیچ گاه نه جنگنده را تحویل ایران دادند و هم 10 میلیارد دلار دارایی ایران را بلوکه کردند.

وی ادامه داد: امروز شرایط فرق کرده و آمریکا حق ندارد به بهانه واهی از دارایی‌های ایران راهزنی کند چنانچه در قرارداد برجام نیز آمده که حق افشای جزئیات قراردادها از سوی طرفین وجود ندارد که این موضوع درباره همکاری‌های اقتصادی به شدت مورد تأکید است.

رحیمی جهان آبادی همچنین یادآور شد: در آرایی که در قوانین بین المللی وجود دارد به صراحت آمده که دولت‌ها به استناد قوانین داخلی خود نمی توانند از زیر بار تعهدات بین المللی شانه خالی کنند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه تغییرات داخلی دولت‌ها نباید روی قراردادهای بین المللی تأثیر بگذارد، خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از اجرای تعهدات بین المللی طفره برود خلاف عرف بین الملل است و ایران می‌تواند به دیوان کیفری بین المللی شکایت کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *