پیش از توسعه سخت‌افزاری، باید مردم را با کتاب آشتی دهیم

محمدرحیم نوروزیان صبح امروز در پنجمین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های فرهنگی مناطق مختلف شهر از جمله حاشیه شهر مشهد عنوان کرد: باید ظرفیت‌ها و امکانات حاشیه شهر را بسنجیم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم و سپس به هدف‌گذاری در خصوص توسعه کتابخوانی بپردازیم.

وی ادامه داد: حاشیه شهر عمدتا شامل مناطق کم برخوردار شهر می‌شود که دسترسی مناسبی به برخی امکانات ندارند. قدم اول در این زمینه این است که حتما بانک اطلاعاتی ما از امکانات دستگاه‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف حاشیه شهر کامل شود؛ چه بسا در این مناطق امکاناتی باشد که بتوان آن را مورد استفاده قرار داد و از ظرفیت آن بهره برد.

نوروزیان اظهار داشت: هدف اصلی ما از راه‌اندازی کتابخانه افزایش تعداد کتابخوان است. در این زمینه سمن‌ها نیز می‌توانند فعال شوند. اگر سمن‌ها فعال شوند. در واقع بهره برداری از این ظرفیت هزینه بسیار کمتری از آنچه برای ایجاد امکانات نیاز است، خواهد داشت. اگر کسر کوچکی از همین بودجه‌ها به سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد برای توسعه کتابخوانی اختصاص یابد، بازدهی آن بسیار بیشتر خواهد بود. چارچوب‌های موجود برای توسعه فرهنگ کتابخوانی ما را به پیش نمی‌برد و باید از این قالب خارج شد و این نیز بدون فعال کردن سمن‌ها شدنی نیست.

معاون استاندار و فرماندار مشهد خاطرنشان کرد: مساله دیگر حمایت صنایع و کارخانجات و از این گونه فعالیت‌هاست. بسیاری از این صنایع و کارخانجات در حاشیه شهر مشتاق کمک به توسعه فرهنگ کتابخوانی هستند و ضروری است در این زمینه سازوکاری طراحی شود که بتوان از این ظرفیت با شیوه مناسبی بهره برد.

وی اضافه کرد: ما برای توسعه کتابخوانی بیش از آنکه به پول نیاز داشته باشیم، به برخی طرح‌ها، روش‌ها و برنامه ریزی‌ها نیازمند هستیم. ما بیشتر از این می‌توانیم دایره کتابخانه‌ها را گسترش دهیم. این نیازمند استمرار و جدیت است و باید افراد دلسوز و مشتاق کار را پیگیری کنند. در حقیقت ما در ترویج راه های کتابخانی راه‌های نرفته زیادی داریم.

نوروزیان با اشاره به اینکه لازم است برای توسعه این فرهنگ از ظرفیت مساجد نیز استفاده شود، تصریح کرد: باید این کتابخانه‌ها ساماندهی شود. برای این منظور کانون مساجد ظرفیت خوبی است که می‌توان از این ظرفیت در این زمینه بهره برد. پیش از اینکه ما به دنبال توسعه سخت افزاری کتابخوانی باشیم، باید فرهنگ آن را در مردم نهادینه کنیم و مردم را با کتاب آشتی دهیم. در این راستا ضروری است کارشناسان و صاحب نظران در این خصوص نظرات خود را ارایه دهند تا طرح های مناسبی از آن استخراج شود.

نوروزیان گفت: گوشی های هوشمند نیز یک فرصتی است که می توان از کتاب های دیجیتال و کتاب های صوتی در قالب آن استفاده کرد. همچنین پشتیبانی کتابخانه های عمومی از مدارس پیشنهاد خوبی است که می‌توان از این ظرفیت بهره برد. علاوه بر این برخی ادارات کتابخانه‌های خوبی دارد که می‌توان از آن نیز استفاده داشت.

وی با بیان اینکه مشهد یک کلان شهر است و تصمیمات آن قابلیت تسری به کل کشور را دارد، خاطرنشان کرد: با توجهی که به مشهد به عنوان یک کلان شهر مذهبی می شود، اگر تصمیمات خوبی در آن اتخاذ شود، این تصمیمات قابلیت الگو و روش شدن در کل کشور را خواهد داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *