هوشمند سازی مشهد چاره گیرودارهای شهر است

روز گذشته، مشهد میزبان وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بود. محمد جواد آذری جهرمی با حضور در چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر مشهد، حوزه شهر هوشمند و پروژهای عظیم معرف شده شهری را یکی از فضاهای موثر در توسعه کسب و کارهای نوین عنوان کرد و گفت: مطالعه و کارشناسی دقیق یکی از راهکارهای تبدیل مشهد به شهر هوشمند، افزایش رفاه، توسعه اقتصاد دیجیتال و اشتغال زایی است. مشهد به عنوان کلانشهری زائرپذیر مشمول حوزه هایی است که با هوشمندسازی شهری بسیاری از مشکلاتش حل می شود. همچنین نیازمند تبادل نظر هستیم زیرا با اعتقاد بر اینکه حرکت در مسیر هوشمند سازی شهر مشهد، بسیاری از مشکلات در این حوزه را برطرف خواهد کرد و درصددیم دامنه ارتباطات مجموعه‌های فناوری و خدمات شهری را گسترش دهیم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که ارگان ها و سازمان ها نهادهای بسیار تاثیرگذار در تحقق این امر هستند برای مثال مجموعه های شهرداری می توانند نقش موثری در حوزه توسعه و فناوری‌های ارتباطی داشته باشند، در حوزه اقتصاد دیجیتال، پارلمان‌های شهری نقش بارزی در بحث تنظیم‌کنندگی خواهند داشت و حتی با ورود در حوزه توانمندسازی نیز  موثر واقع خواهند شد. بحث خدمات در توسعه اشتغال و اقتصاد در سراسر دنیا  مهم واقع می باشد و باید از این ظرفیت در راستای فناوری در حوزه خدمات و اشتغال زایی استفاده نمود زیرا که شاهد رشد  اقتصاد دنیا از این مسیر هستیم.

 

حوزه فناوری مبتنی بر استعداد و خلاقیت جوانان است

وی تصریح کرد: باید در این زمینه از استعدادهای متعدد موجود در کشور غافل نشویم و  بر این اساس نهضت کسب و کارهای نوپا را راه‌اندازی کنیم که البته اقداماتی در این زمینه نیز آغاز شده است. از یک سو ما درصدد تسهیل فعالیت در این حوزه و توانمندسازی گروه‌های فعال،  ارائه و اختصاص منابع مالی هستیم اما از سوی دیگر باید تغییراتی در قوانین مربوط به این حوزه صورت پذیرد تا مسیر برای فعالیت هموارتر گردد.

آذری جهرمی از آمادگی و تعامل در حوزه کسب و کارهای نوین با شورای شهر مشهد گفت و خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه ممکن درصدد مانع‌تراشی نیستیم، زیرا که معتقدیم براساس این الگو می‌توانیم در زمینه توسعه اشتغال و اقتصاد دیجیتال فعالیت کنیم.

 

نیازمند توسعه زیرساخت های فیبرنوری برای فناوری های نوین در شهر هستیم

وی تاکید کرد: برای تحقق توسعه فناوریهای نوین و شهر هوشمند باید سببی جهت توسعه زیرساختهای ارتباطی و فیبر نوری فراهم شود. در حال حاضر هم خدمات ارتباطی در سطح شهر مشهد و استان خراسان رضوی پوشش داده شده و به لحاظ ارتباطات تلفن همراه و شبکه بی سیم در این شهر پیشرفتهای خوبی صورت پذیرفته است که وعده تحقق این پوشش تا 27 اردیبشهت سال آینده به حد ممتاز داده می شود.

تعامل نظام صنفی یارانه ای خراسان رضوی و سازمان فاوای شهرداری مشهد برای توسعه کسب و کار اینترنتی تاکید و بیان کرد: توسعه فناوریهای نوین و شهر هوشمند نیازمند توسعه زیرساختهای ارتباطی و فیبر نوری است.

وی ادامه داد: هم اکنون پوشش کامل خدمات ارتباطی در سطح مشهد و خراسان رضوی وجود دارد و به لحاظ ارتباطات تلفن همراه و شبکه بی سیم در این شهر پیشرفتهای خوبی صورت گرفته و مقرر شده این پوشش تا 27 اردیبشهت سال آتی به حد ممتاز برسد. متاسفانه در کشور و شهر مشهد عقب ماندگی هایی وجود دارد که رفع آنها مستلزم همکاری شهرداری است. همینطور مورد مهمی که وجود دارد این است که ساختمانهای بزرگ تجاری باید به شبکه و زیرساختهای فیبر نوری اتصال یابد بنابراین نیاز است تمام توانمندیهای شهرداری در اختیار شبکه ملی ارتباطات قرار گیرد و در خصوص ساماندهی دکلهای مخابراتی نیز باید گفت با عقد قرارداد مستقل هر اپراتور با شهرداری مخالفیم و نظر بر این است که اپراتورها  با ایجاد کنسرسیوم به ساماندهی برسند. همچنین در سامانه حمل و نقل شهری نگرانی هایی بین کسب و کار سنتی و نوین وجود دارد لذا نقش حاکمیتی شهرداری را در این حوزه به رسمیت می شناسیم و باید مدلی طراحی شود که مانعی برای کسب و کار جدید ایجاد نگردد.

 

پوشش نسل سوم و چهارم شبکه های تلفن همراه کشوری شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با حضور در مراسم افتتاح 727 پروژه مخابراتی که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: این خبر خوب را به مردم می‌دهم که پوشش نسل سوم و چهارم شبکه‌های تلفن همراه کشوری شد و مردم در 1246شهر به صورت عادلانه می‌توانند از این خدمات بهره مند شوند.

آذری جهرمی با اشاره به پروژه های مخابراتی استان، افزود: این پروژه‌ها با سرمایه گذاری بیش از 390 میلیارد تومان به بهره برداری رسیده اند.

وی اضافه کرد: این وعده را به هم وطنان عزیز می‌دهیم که تا پایان اسفند ماه در مناطق کم برخوردار کشور 1330 منطقه روستایی به شبکه همراه اول، رایتل و ایرانسل همزمان متصل شود.

 

توجه به بحث فناوری و ارتباط آن با محیط زیست برای اولین بار در مشهد

آذری جهرمی تاکید کرد: در مشهد برای اولین بار بحث فناوری و ارتباط آن با محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی بحث سلامت به عنوان یکی از عوامل مهم مورد توجه قرار گرفته است. در این راستا شهرداری مشهد و اپراتورها ساماندهی دکل‌های مخابراتی را پیش برده اند این مساله علاوه بر زیباسازی فضای شهری به پایش امواج در سطح شهر کمک می‌کند و مضرات امواج را برای مردم کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به این که اقدامات انجام شده توسط دولت باید به گوش مردم برسد تا روحیه امید به مردم تزریق شود، افزود: نباید تنها به ارائه آمار و ارقام اکتفا کرد. بلکه باید گزارشی از تاثیر تصمیم گیری‌ها و اقدامات در زندگی مردم را منتشر کرد تا نتایج ملموس بشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: انصاف در این است که برای تاثیر فناوری زندگی خود را با 4سال پیش مقایسه کنیم. ببینیم که امروز تامین نیازهای ما در حوزه‌های مختلف از قبیل بانکداری، خرید و فروش، تهیه بلیط سینما و شاخه‌های مختلف دیگر چقدر تفاوت داشته است.

تکنولوژی مثل طفل نوپایی که بزرگ می‌شود و به همراه آن دغدغه‌هایش بزرگ می‌شود روز به روز گسترده می‌شود و چالش‌های پیش روی آن گسترده می‌شود. باید بزرگ شدن چالش‌ها را به حساب رشد گذاشت. اگر امروز بخواهیم بدانیم که چقدر رشد کرده ایم باید بدانیم که چه چالش‌هایی پیش روی ماست. این چرخه رشد و چالش باید متناسب با هم طی شود. انکار رشد و پررنگ کردن مطالبات تنها به ناامیدی منجر می‌شود.

آذری جهرمی تصریح کرد: دهه فجر فرصتی است تا به برکت خون شهدا، حرکت عظیم مردم و هدایت‌های امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب اسلامی حضور پررنگ مردم در انتخابات را ارج نهیم و گزارشی از مدیران اجرایی را مطرح و نشر دهیم هم زمان با این که چالش‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم.

 

خراسان رضوی جایگاه منحصر به فردی دارد

وی با اشاره به جایگاه ویژه خراسان رضوی در کشور تاکید کرد: این استان هم به لحاظ معنوی و هم اقتصادی جایگاه منحصر به فردی دارد. باطل السحر فضای مسمومی که رسانه‌های بیگانه از کشور منعکس می‌کنند حضور بیش از دو میلیون زائر و توریست خارجی در مشهد است. به همین دلیل این شهر ویترین کشور است و باید خدمات به ویژه در حوزه ارتباطات به بهترین شکل ارائه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به این که اپراتورها تلاش کرده اند تا خدمات خوبی را در مشهد ارائه دهند، افزود: این تلاش کافی نبوده است چرا که هنوز نارضایتی مردم برطرف نشده است. اپراتورها در این زمینه با سرغت خوبی حرکت کردند ولی مخابرات کندتر پیش رفت و این قول را داده است که تا روز 27اردیبهشت ماه توسعه زیرساخت‌ها و کیفیت ارتباطات به درجه مطلوبی برسد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: شاخص قطع شدن در دولت یازدهم بیش از 8 برابر بهبود پیدا کرده است ولی هنوز در مشهد شرایط ایده‌‍آل نیست و باید 4برابر دیگر بهبود پیدا کند.

وی اضافه کرد: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کارگروه ویژه‌ای برای مشهد تشکیل شده است تا در ایام نوروز و دهه آخر صفر مه اوج حضور زائرین در مشهد است بتوانیم حجم گسترده ارتباطات را پوشش دهیم. امیدواریم در آستانه سال جدید مردم در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الحجج آثار اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط اپراتورها را از نزدیک لمس کنند.

آذری جهزمی خاطر نشان کرد: «فضای مجازی» یکی از بسترهایی است که با توسعه زیرساخت‌ها فعال می‌شود. با نوزده تفاهم نامه ای که در قالب طرح تکاپو فروردین ماه سال جاری بین وزارت خانه‌های کار و ارتباطات به امضا رسید در خراسان رضوی بیش از 20هزار و 500 شغل ایجاد شد. این نشان می‌دهد که فضای مجازی می‌تواند پیشرفت بسیاری داشته باشد و در حوزه زیارت و گردشگری اقتصاد استان را بزرگتر و پویاتر کند.

 

 

وزارت ارتباطات علملکرد موفقی داشته است

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم اظهار داشت: وزارت ارتباطات علملکرد موفقی داشته و علاوه بر انجام وظائف و تکالیف ذاتی خود، در در عرصه کار آفرینی و اشتغال نیز ایفای نقش موثری داشته است.

علی رضا رشیدیان با اشاره به امضا 19 قرار داد و تفاهم نامه بین برخی دستگاه های اجرایی و اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان در ابتدای سال، گفت: با پیگیری های مستمر سرمایه گذاری 55 میلیارد تومانی در این حوزه، تاکنون بیش از 20 هزار اشتغال در خراسان رضوی ایجاد شده است.

وی راه اندازی شتاب دهنده ها، تاکسی های هوشمند، خانه مسافرهای هوشمند، تامین زیرساخت ارتباطی مسکن های مهر، توسعه زیرساخت ارتباطی نواحی صنعتی، راه اندازی شبکه های توزیع محتوا، پروژه های پرداخت الکترونیک خرد از طریق کیف پول همراه و ایجاد مرکز تسهیل گری کسب و کار را از جمله مشاغل ایجاد شده در این حوزه اعلام کرد.

رشیدیان گفت: هم اکنون در استان 164 شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند که 41 مورد آن تولید، 91 مورد نوپا و 31 مجموعه هم صنعتی است و در مجموع با اشتغال 4 هزار و 110 نفر تا کنون 355 نوع محصول دانش بنیان تولید کرده اند.

رشیدیان افزود: طی 9 ماهه امسال این شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان در مجموع 850 میلیارد ریال محصول تولیدی خود را به فروش رسانده اند و 10 میلیون دلار هم در 4 ماه نخست امسال صادرات به کشورهای اتریش، اسپانیا، عراق ، سنگاپور، افغانستان و تاجیکستان وکشورهای حوزه خلیج فارس داشته اند.

استاندار خراسان رضوی حجم سرمایه گذاری در این حوزه طی 5 سال گذشته را بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال اعلام و بر ضرورت جذب سرمایه گذاری بیشتر تاکید کرد.

وی با بیان این که دنیای آینده در فضای مجازی شکل می گیرد؛ افزود: از این رو با توجه به شرائط، امکانات، نیروهای مستعد و قرارگرفتن در کریدور ترانزیتی شرق به غرب و شمال و جنوبی و ظرفیت های زیربنایی موجود باید زیرساخت های مربوطه در استان توسعه یابد.

رشیدیان با اشاره به توفیقات استان در حوزه دولت الکترونیک؛ خاطر نشان کرد: با تحقق این مهم، شاهد تسریع در فرآیندها، عدم مکاتبات کاغذی، سلامت اداری و افزایش و بهره وری خدمات بوده ایم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: به منظور تحقق شبکه دولت به عنوان یک شبکه اختصاصی بین ادارات دولتی؛ امروز چهار هزار و 177 ساختمان اداری استان به این شبکه متصل شده و چهار هزار و 772 کاربر هم تعریف شده است.

وی با بیان این که به طور متوسط ماهانه 450 هزار نامه الکترونیکی بین ادارات متصل به شبکه جا به جا می شود؛ اظهار کرد: فقط از ابتدای سال تا کنون چهار میلیون و 300 هزار نامه از طریق این بستر ارتباطی جابه جا شده که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی ، تسریع امور و کاهش هزینه های جاری دستگاه های اجرایی بسیار موثر بوده است.

رشیدیان در خصوص استقرار میز خدمت و تاکید دکتر روحانی برای ارائه خدمات مناسب تر و در خور شان عزت و کرامت مردم؛ گفت: راه اندازی این میز به دو شکل حضوری و الکترونیکی ابلاغ شده و در دست پیگیری است.

استاندار خراسان رضوی ضمن تقدیر از توجه و حمایت وزیر ارتباطات حمایت از شرکت های دانش بنیان؛ اظهار امیدواری کرد: شهرک سجاد دو برای فعالان حوزه آی سی تی شکل گیرد و شاهد شکوفایی هر چه بیشتراستعدادهای جوانان فرهیخته استان باشیم.

رشیدیان اهتمام و پیگیری وزیر ارتباطات را در خصوص رفع اشکالات ارتباطی و مخابراتی استان را ستود و گفت: باید به جایی برسیم که هیچ نقطه کوری نداشته باشیم مردمان ساکن در مناطق روستایی نیز از خدمات مساوی و برابر در این حوزه برخوردار باشند.

وی با ترسیم سیمای از وضعیت استان گفت: خراسان رضوی علاوه بر 6میلیون و 400 هزار جمعیت و پراکندگی 73 شهر و 28 شهرستان؛ در طول سال پذیرای 28 میلیون زائر است و علاوه بر آن 300 هزار جمعیت مهاجر خارجی مقیم هم بر جمعیت مذکور افزوده می شود.

 

 

سرویس در شهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *