در تعقیب مافیای آب

شاید نام دکتر محمد حسین پاپلی یزدی به گوش بسیاری آشنا باشد، مرد نام آوری که در دولت دهم، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت آن زمان کشور را در نامه ای سرگشاده با مضمونی علمی و کارشناسانه به مذاکره دعوت کرد، جسارتی که از سر دلسوزی او برای آینده کشور بود، وی دانش آموخته  رشته جغرافیا می باشد و عناوین معاونت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، دبیر اجرائی سمینار بین المللی جغرافیای جمهوری اسلامی، رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران و….. را در شناسنامه کاری خود یدک می کشد. در تکاپوی گزارشی در حوزه تمهیدات در حفظ آب به عنوان سرمایه ملی بودیم که سرنخ را از این استاد سرشناس جستیم. چندی قبل دکتر محمد حسین پاپلی یزدی در  نشستی با عنوان نمایش «مستند مادرکشی» که در محل دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد به افشای دست های پشت پرده گروه های مافیای آب پرداخته بود و از همکاری دولتمداران در این موضوع گلایه مند بود. به سراغ وی رفتیم تا از نزدیک برایمان از این قصه پرپیچ و خم که نه تنها در خصوص آب بلکه در بسیاری از حوزه های در حال اقدام کشور احساس می شود بپردازد.  این نکته قابل ذکر است که بخشی از این گزارش براساس گفته های دکتر پاپلی در سال 94، تنظیم شده است.

 

خاموش کردن افراد هم چاره نیست

پاپلی در پاسخ به استناد وجود گروه های مافیایی و دست های مقامات بالا در حوزه آب بیان کرد: چه سندی بالاتر از حال و روز دریاچه های مهم کشور مانند ارومیه که از سد سازی های تدریجی و خارج از حد، به مرز خشک شدن رسیده اند، یا عدم همکاری وزارت نیرو در امر مطالبات دیپلماسی آب که چراباید به جای وزارت امور خارجه، دانشگاه ها و… این مطالبات بدست یک مهندس عمران بررسی شود. پروژه سد دوستی که خود نیز یک مثال بارز از اجحاف در حوزه آب های زیر زمینی است و با هزینه های گزاف در انتقال آب به مشهد حوزه آبهای زیرزمینی به فراموشی سپرده شده است. مگر نه اینکه توصیه های رهبر معظم انقلاب بر آبادانی منطقه مکران بسیار واجب الشرایط عنوان شد پس چرا اقدامات بالادستی ها بر چاره اندیشی انتقال آب و… می چرخد. این که با بریزو بپاش های میلیاردی آب را از دریاچه و دریاها انتقال دهند که چاره اندیشی محسوب نمی شود برای مثال هزینه انتقال آب از عمان برای فاز نخست با یک حساب سرانگشتی حدود 8میلیارد و فازدوم 14میلیارد برآورد شده است.خوشبختانه مجلس رای مخالف به انتقال آب از مازندران به سمنان داد اما جا دارد بگوییم چرا چرخه بر انتقال آب می چرخد زیرا این موضوع از درآمد می گوید و پول آور است. سخرانی من در آن نشست تنها سبب عدم همکاری مجدد وزارت نیرو با من شد و هیچ اثری بر عملکردها نداشت، مسئولان باید بدانند که خاموش کردن افراد هم چاره نیست. وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه باید پاسخگو باشند.

 

تنها ۳ درصد از بودجه وزارت نیرو به حوزه آب های زیرزمینی تخصیص یافته است

وی گفت: مسئولان و کسانی که در مسئله  آب تبحری دارند به اصل قضیه و به اسرار مگوی و پشت پرده آب نمی پردازند و از بحث در این زمینه ممانعت می کنند. ۳۰ سال است که تنها ۳ درصد از بودجه وزارت نیرو به حوزه آب های زیرزمینی تخصیص یافته است.  شاید اگر خروجی پرداخت به این حوزه هم مانند پروژه سدسازی در کشور از ثروت کلانی تبعیت می کرد، شرکت های گردن کلفت مشاور، قدم های پی در پی در بررسی و پردازش مشکلات آب برمی داشتند.

 

بازیچه مافیای آب هستیم

دکتر پاپلی یزدی تصریح کرد: با وجود 700چاه برای ذخیره آب در کشور ما با دشت های خشک مواجه هستیم، ۹۷ درصد از  بودجه آب به موضوع آب‌های سطحی و پروژه سد سازی تخصیص یافته است. سدسازی و شبکه آبی که  میلیاردها پول را در خود ذخیره کرده، و صنایع بسیار بزرگی پشت آن در حال چرخیدن است. می توان گفت همه ما با یک مافیای بسیار پیچیده که حول محور اقتصاد آب در ایران تشکیل‌شده، مواجه هستیم. به حدی این مافیا پیچیده است که ما همانند ماهی که درحال شنا در آب است و یا انسانی که در در روی هوا است اما آن را نمی فهمد در این موضوع تنیده شده ایم. بسیاری همانند من که در این حوزه فعال هستند معنی آن مافیا را نمی‌فهمند زیرا که داخل محور مافیای آب نیستند و تنها بازیچه آن‌ها هستند! باید افشا کنیم و بگوییم که  سرطان وجود دارد، گاهی سرطان همان دزدی، مافیا، قاچاق و پول درآوردن شرکت‌های قول آسا پشت آب است.

 

ممانعت معاون وزیر در بررسی مشکلات مافیای آب

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به عدم همکاری دولتمداران در مسئله مافیای آب اذعان داشت: همان معاون وزیر، زمان پرداختن به این موضوع  از ملاقات با من ممانعت می نماید و به دفترشان راهم نمی‌دهد اما در مقابل به استقبال آقایان شرکت های گردن‌کلفتی که از نه صدها میلیارد تومان، بلکه هزاران میلیارد تومان  آب سود می برند می رود و آنها را تا پایین آسانسور همراهی می کند. ! بد نیست کمی بیندیشیم که در حال حاضر  چه کسانی به دنبال این هستند که آب از تاجیکستان وارد نمایند؟ ۲۷ نماینده مجلس کجا هستند که به موضوع آب بپردازند، آیا شما نماینده مردم و قانون‌گذار هستید یا تاجر آب؟ این ها سوالاتی است که متاسفانه هیچ کس به هیچ ارگانی جهت اعمالات متذکر نمی شود. ما نیازمند شجاعت و جسارتیم برای این که بگوییم آقای وزیر نیرو! آیا از دزدی های میلیاردی در حوزه آب مطلع اید؟ به نظر دیگر زمان اینکه مدام تقصیرات را به گردن مردم بیاندازیم گذشته است، فرهنگ مردم  باید تصحیح شود ، فرهنگ این مشاوران و دزدهای گردن‌کلفتی که در جایگاه های بالایی نشسته اند باید درست شود! چراهای زیادی وجود دارد متاسفانه دخالت مدیران میانی چون مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، مدیرعامل آبفا و… در امور این افراد مافیایی به عزل آنها می انجامد که شاید یکی از دلایل سکوت آنها همین باشد. یکی از آن چراها این است که پول های گروه های مافیای آب از کجا می‌آید؟ آیا از مصارف آب می‌آید؟ با سرازیرشدن آب سد دوستی به مشهد، میزان هزینه آب متری ۳۸۰۰ تومان محاسبه می شود و این محاسبات برای شهروندان متری ۱۲۰ الی 500تومان می باشد،تقبل ۳۳۰۰ تومان یارانه به این مافیای گردن‌کلفت بسیار است حال با این محاسبات آیا کسی در این دولت حاضر به پرداخت متری ۳۸ ریال برای فرهنگ‌سازی کاهش مصرف نیست زیرا که اگر پدیده کاهش مصرف پیدا شود به افراد زیادی ضرر می‌رسد

 

 

گزارشی از سهیلا ساقی

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *