ترمز افزایش بهای خدمات آتش نشانی کشیده شد

شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پانزدهمین جلسه علنی خود با رای به طرحی دو فوریتی، سقف افزایش بهای خدمات آتش‌نشانی در قبوض عوارض نوسازی سال 96 را تا سقف حداکثر 9 درصد کاهش داد.

به گزارش «صبح امروز»، پانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد روز گذشته با سخنان محمد رضا حیدری، رییس شورا آغاز شد. وی با تقدیر از حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار داشت: مردم با تعلق خاطر به مبانی و اصول اساسی انقلاب، علی‌رغم نقدها و انتقاداتی که در ارتباط با حوزه‌های مختلف به قوای 3گانه و دستگاه‌‌های خدماتی و اجرایی داشتند، حضور معناداری را در راهپیمایی 22 بهمن ماه داشتند که این حضور پرشور وظیفه همه ما را سنگین‌تر می‌کند که در راه قدرشناسی از این مردم عزیز با ارائه خدمات مناسب و مطلوب گام‌های استوارتری برداریم.

وی با تشکر از مسئولین مربوطه برای فضاسازی متفاوت شهر مشهد در دهه فجر سال جاری، با اشاره به اتفاق ناگوار پیش آمده برای نیروهای مهندسی و نظارت بر ساخت و سازهای یکی از مناطق مشهد، خاطر نشان ساخت: اتفاق ناگوار پیش آمده برای نیروهای پلیس ساختمان در منطقه 2 شهرداری مشهد و ضرب و شتم ایشان توسط مالکان پروژه از اتفاقات ناگوار روزهای گذشته بود. همه مطالبه دارند که شهرداری باید از تخلفات ساختمانی به موقع جلوگیری نماید و از طرفی پس از ابلاغ طرح جامع و گسترش وسعت محدوده خدماتی و حریم شهر مشهد این مهم دشوارتر می‌گردد.

وی افزود: پیوسته این را به همه دستگاه‌های نظارتی و بویژه کارگزاران و عوامل کارگزاری که شهرداری به خدمت گرفته است توصیه کرده‌ایم تا در اعمال قانون و نظارت، حرمت و کرامت شهروندان رعایت شود اما باید سازوکارهای مناسبی تهیه شود که در اعمال و اجرای قانون با موارد این چنینی مواجه نشویم.

 

کاهش سقف افزایش بهای خدمات آتش‌نشانی در قبوض عوارض نوسازی سال 96 تا حداکثر 9 درصد

در ادامه جلسه، طرح 5 نفر از اعضاء با موضوه کنترل بهای خدمات آتش نشانی با قید دو فوریت مورد بررسی قرار گرفت.

بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر در مورد ضرورت دو فوریت این طرح بیان داشت: شهرداری مشهد در حال آماده شدن برای صدور فیش‌های عوارض سال 96 جهت ارسال برای شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل دولت، قرار بود فیش‌های عوارض نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد، افزود: سه مورد بهای پسماند، عوارض نوسازی و بهای خدمات آتش نشانی در این قبوض عوارض درج می‌شود که دو مورد اول در قبوض سال جاری کاهش می‌یابد، اما بهای خدمات آتش‌نشانی باید به میزان دو درصد بهایP، بر اساس مصوبه شورای چهارم افزایش می‌یافت یعنی شاهد افزایش چند برابری در این کد بودیم لذا ما این طرح دو فوریتی را ارائه نمودیم تا این افزایش چند برابری کنترل شود.

گندمی تصریح کرد: طرحی که ارایه شده است به سبب کنترل افزایش قیمت در بهای خدمات آتش نشانی است.

شهریار ال شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد مقدس نیز در این خصوص اذعان داشت: درخواست داریم این طرح دوفوریتی تبدیل به یک فوریت شود تا تبعات آن در کمیسیون‌های تخصصی با حضور نمایندگان شهرداری بررسی شود.

وی خاطرنشان ساخت: این طرح تبعات بودجه‌ای و برنامه‌ای در آلبوم بودجه سال 96 سازمان آتش نشانی دارد و چون ما در شهرداری مشهد در جریان این طرح دو فوریتی نبودیم لذا با آن مخالفیم.

 

جلوی افزایش هزینه مردم بر اساس مصوبه شورای چهارم را گرفتیم

محمد حسین ودیعی، عضو شورای اسلامی شهر با تاکید بر اینکه بحث این طرح فقط در مورد یکی از آیتم‌های فیش عوارض نوسازی است، گفت: چون فیش‌های عوارض نوسازی سال جاری در حال صدور است لذا باید یا صدور فیش‌ها متوقف شود و یا این مصوبه در این جلسه نهایی گردد.

وی عنوان کرد: صدور فیش‌های عوارض نوسازی در حال حاضر نیز قانونی است اما هزینه‌ها با توجه به مصوبه شورای چهارم برای مردم سنگین می‌شود.

در نهایت پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، دوفوریت، کلیات و بندهای این طرح تصویب شد که بر اساس آن به منظور مساعدت به شهروندان شهر مشهد مقدس، شهرداری موظف است از زمان ابلاغ این مصوبه بهای خدمات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را در سال 1396 با حداکثر افزایش به میزان 9 درصد (آخرین نرخ تورم سالانه بانک مرکزی) به نسبت محاسبات سال 1395 محدود کرده و در کلیه حوزه های درآمدی، در فیش نوسازی درج و از مودی دریافت نماید.

 

تصویب اصلاح و متمم بودجه سال 96 دوازده سازمان، شرکت و موسسه شهرداری مشهد

در ادامه این جلسه، نوبت به بررسی 12 دستور کار با رنگ و بوی بودجه‌ای رسید. لوایحی که یا از اصلاح بودجه و یا از اصلاح و متمم بودجه یکی از سازمان‌ها، شرکت‌ها و یا موسسات زیر مجموعه شهرداری خبر داشت.

ابتدا اصلاح و متمم بودجه سال 1396 سازمان اتوبوسرانی که با افزایش 37 درصدی در منابع و مصارف به مبلغ۲ هزار و 526 میلیارد و 431 میلیون و 500 هزار ریال رسیده بود تصویب شد.

 

تکلیف شهرداری برای آسیب‌شناسی دلایل کاهش میزان رضایتمندی و استفاده مردم از اتوبوس

در تبصره‌های این مصوبه شهرداری مکلف شد گزارش بهای خدمات سازمان اتوبوسرانی به حومه شهر مشهد را تهیه و نسبت به تامین اعتبار هزینه مذکور از طریق مراجع ذیربط اقدام و نتیجه را حداکثر ظرف مدت یک ماه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارایه شود.

همچنین مقرر شد شهرداری مشهد نسبت به تهیه گزارش عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی دلایل کاهش میزان رضایتمندی مردم و کاهش استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی(اتوبوسرانی) و همچنین راهکارهای اصلاحی پیشنهادی، اقدام نموده و نتایج آن را حداکثر ظرف مدت سه ماه به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارایه نماید .

در ادامه نیز با توجه به شرایط خاص تبلیغات در وسایل نقلیه عمومی، مقرر گردید تبلیغات در بدنه و داخل اتوبوس و درآمدهای آن که قبلا مدیریت آن با سازمان میادین بود، به خود سازمان اتوبوسرانی واگذار گردد.

 

مطالعات بازار در خصوص افزایش درآمد حاصل از ارایه خدمات و کالا به مسافرین

در ادامه این جلسه و پس از تصویب اصلاح بودجه ۵۶ میلیارد و 854 میلیون و 320 هزار ریالی سال 1396 سازمان تاکسیرانی که از حیث منابع و مصارف با 11 درصد کاهش مواجه بوده است، اصلاح و متمم بودجه سال 1396 سازمان پایانه های مسافربری به مبلغ 205 میلیارد و 181 میلیون ریال بدون تغییر در منابع و مصارف تصویب شد که در تبصره آن با توجه به ظرفیت اقتصادی پایانه‌های مسافربری و تردد سالانه حدود 23 میلیون ورودی و خروجی، شهرداری ( سازمان پایانه ها ) مکلف شد با پیش بینی در بودجه سال 1397 سازمان، مطالعات بازار در خصوص افزایش درآمد حاصل از ارایه خدمات و کالا به مسافرین با استفاده از مشارکت بخش خصوصی را انجام و نتیجه را اجرایی و گزارش آن را به شورا اسلامی شهر مشهد مقدس ارایه نماید.

 

افزایش 5 درصدی منابع و مصارف شرکت بهره‌برداری قطار شهری

در چهارمین دستور کار این جلسه علنی نیز اصلاح و متمم بودجه شرکت بهره‌برداری قطار شهری با 5 درصد افزایش در منابع و مصارف به مبلغ 729 میلیارد و 56 میلیون و 127 هزار ریال تصویب گردید و مقرر گردید تبلیغات در ایستگاه‌ها، بدنه و داخل قطارشهری و درآمدهای آن از مصوبه شماره 6387/94/4/ ش مورخ 14/05/1395 شورای اسلامی شهر مستثنی گردد.

در ادامه نیز اصلاح بودجه سال 1396 شرکت احداث قطارشهری با کاهش 3 درصدی به مبلغ 52 میلیارد و 370 میلیون ریال تصویب شد و مقرر گردید گزارش تفکیک شده از اعتبارات و محل هزینه اوراق مشارکت عرضه شده برای احداث خطوط قطارشهری مشهد مقدس ، به شورای اسلامی شهر حداکثر ظرف مدت یک ماه ارایه شود.

 

بسترسازی فرهنگی برای جذب سرمایه و تکریم سرمایه‌گذار

اصلاح بودجه سال 96 سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز با کاهش 3 درصدی در منابع و مصارف به مبلغ 387 میلیارد و 229 میلیون و 419 هزار ریال تصویب شد که در تبصره آن با توجه به اهمیت جذب سرمایه در توسعه و عمران شهر، ایجاد اشتغال پایدار و کاهش ناهنجاری های اجتماعی و ارتقای امنیت شهر ، شهرداری مشهد مقدس مکلف شده است در بودجه پیشنهادی سال 1397 سازمان فرهنگی و اجتماعی سر فصل آموزش و بسترسازی فرهنگی برای جذب سرمایه و تکریم سرمایه گذار را پیشنهاد نماید.

 

برنامه‌ریزی برای املاک بزرگ مقیاس پیرامون شهر

در هشتمین دستور کار این جلسه نیز، با تصویب اصلاح بودجه سال 1396 سازمان زمین و مسکن به مبلغ ۷۵ میلیارد و 27 میلیون و 240 هزار که با کاهش 3 درصدی در منابع و مصارف همراه بوده است، اعضا تاکید کردند که نظر به اهمیت اقتصاد زمین در مدیریت شهری و با توجه به مطالعات انجام شده در خصوص املاک بزرگ مقیاس پیرامون شهر مشهد مقدس که در معرض تخریب می‌باشد ، سازمان زمین و مسکن مکلف است برای تملک و یا مدیریت این املاک از طریق تهاتر ، تعریف کاربری‌های خاص و یا مشارکت با مالکین، در برنامه و بودجه سال 1397 سازمان، پیشنهاد مناسب را لحاظ و به شورای اسلامی شهر ارایه نماید .

 

تعارض در شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری

در ادامه این جلسه پس از تصویب اصلاح بودجه سال 1396 شرکت نمایشگاه بین المللی که با کاهش دو درصدی در منابع و مصارف به مبلغ 185 میلیارد و 181 میلیون رسیده بود و تاکید بر برنامه‌ریزی برای وصول مطالبات سنواتی نمایشگاه، احمد نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر نیز بیان کرد: ما در ارتباط با شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری دچار یک تعارض هستیم. شرکت‌ها خود مجمع دارند که در آنجا بودجه تصویب می‌شود. باید این تعارض حل شود.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر به لایحه اصلاح بودجه سال 1396 سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی که با 3 درصد کاهش از حیث منابع به مبلغ ۳۲۴ میلیارد و 774 میلیون ریال بود، رای مثبت دادند.

همچنین اصلاح و متمم بودجه سال 1396 سازمان مدیریت پسماند که با افزایش یک درصدی در منابع و مصارف به مبلغ ۸۹۳ میلیارد و 513 میلیون و 197 هزار ریال تصویب شد و مقرر گردید به منظور ارزیابی عملکرد و تصمیم‌گیری درباره اقدامات سازمان پسماند، شهرداری مشهد مقدس گزارش سود و زیان هریک از فعالیت‌های درآمدی را به تفکیک تهیه و در لایحه تفریغ بودجه سال 1396 به شورا اسلامی شهر مشهد مقدس ارایه نماید.

خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد مقدس در خصوص مصوبات قبلی شورا که باعث جدایی تبلیغات بدنه و داخل اتوبوس‌ها از سازمان میادین شد، اظهار داشت: یکی از هدف‌های اصلی ما در شهرداری این بود که تبلیغات را یکپارچه کنیم که در حال حاضر اینگونه نیست.

وی افزود: در حال حاضر سازمان میادین با یک تعرفه و سازمانی دیگر با یک تعرفه متفاوت برای پوشش بودجه خود نسبت به جذب تبلیغات در ابزارهای تبلیغاتیش اقدام می‌کند. مصوبه قبلی شورای اسلامی شهر برای این بود که کل تبلیغات شهرداری در یک سازمان دیده شود. در حال حاضر هر سازمان می‌خواهد برای خودش تبلیغات داشته باشد که این موضوع باعث افت شدید درآمدهای شهرداری در این حوزه می‌شود.

محمدرضا حیدری، رییس شورای اسلامی شهر در این خصوص گفت: این نقد به شهرداری و به خود شما بر می‌گردد. دستور کار جلسه علنی امروز، روز پنج شنبه و شنبه ارسال شده است، اینکه حساسیت لازم را نداشته و پیگیری نکرده‌اید، مشکل خود شماست.

وی افزود: باید در هر حوزه یک نفر برای پیگیری طرح‌ها و لوایح شورا مامور شود. اگر چه نمی‌توانیم حضور شهردار را الزام کنیم اما حضور معاونان و مدیران شهرداری در جلسات علنی شورای شهر الزامی است.

در ادامه نیز اصلاح بودجه سال 1396 سازمان فردوس‌ها بدون تغییر در منابع و مصارف به مبلغ 351 میلیارد و 577 میلیون و 347 هزار ریال تصویب شد.

 

حمایت شهرداری از مجموعه‌داران و موزه‌داران بخش خصوصی

اخرین دستور کار این جلسه علنی نیز به بررسی طرح تعدادی از اعضای شورای شهر در خصوص حمایت از مجموعه‌داران و موزه‌داران بخش خصوصی اختصاص داشت.

احمد نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی در این مورد گفت: ضرورت ندارد در همکاری با بخش خصوصی، میراث فرهنگی را که یک بخش دولتی است وارد کنیم چون مجموعه‌داران مجوز‌های لازم را استانداری و میراث گرفته‌اند.

در ادامه نیز با پیشنهاد احسان اصولی، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، پیشنهاد حذف میراث فرهنگی از بند الف به رای گذاشته شد که با رای مثبت اعضاء مقرر شد این همکاری از سه جانبه به دو جانبه تغییر یابد.

در ادامه نیز پیشنهاد حذف بند ب از طرف محمد هادی مهدی نیا، رییس کمیسیون عمران و شهرسازی مطرح گردید. وی عنوان کرد: ظرفیت‌هایی در اختیار شهرداری قرار دارد که باید بررسی شود که آیا از آنها درست استفاده می‌شود یا نه. واگذاری و هبه زمین و ساخت مجموعه جدید درست نیست و کار زائدی است.

احمد نوروزی در دفاع از واگذاری زمین اظهار داشت: ظرفیت‌های موجود در شهرداری کفاف این کار را نمی‌دهد. ما نگاه دراز مدت داریم و نیازمند ساخت یک مجموعه جدید با کمک شهرداری و مشارکت بخش خصوصی هستیم.

 

اختصاص زمین برای احداث مجتمع بزرگ گردشگری ویژه موزه‌داران و صاحبان آثار هنری

در ماده واحده این مصوبه آمده است:« با عنایت به پتانسیل بسیار مناسب آثار ارزشمند هنری و میراثی متعلق به هنرمندان و مجموعه داران بخش خصوصی مجاز و ضرورت ساماندهی این آثار ارزشمند و استفاده از این فرصت در راستای تحقق اهداف فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گذران اوقات فراغت شهروندان و زائران و ایجاد اشتغال و درآمد، شهرداری مشهد مقدس حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به اجرایی کردن بندهای زیر اقدام و گزارش اقدامات انجام شده را در مهلت مقرر به شورای اسلامی شهر ارایه نماید:

الف.انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین شهرداری مشهد مقدس و تشکل مجموعه‌داران مجاز بخش خصوصی وفق مفاد بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها و ماده 27 آیین نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی-تاریخی منقول مجاز و ارایه دستورالعمل مربوطه جهت تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس.

ب.در اختیار قرار دادن قطعه زمین به منظور احداث مجتمع بزرگ گردشگری ویژه موزه‌داران و صاحبان آثار هنری خصوصی با مشارکت مجموعه داران مجاز، بخش خصوصی و با رعایت مفاد بند6 ماده 55 قانون شهرداری ها

 

***

حاشیه ها:

 

  • محمد رضا حیدری، رییس شورای اسلامی شهر با توجه به عدم حضور شهردار و معاونینش در ابتدای جلسه علنی پانزدهم اظهار داشت: طبق آیین نامه، در هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح، باید شهردار یا معاونین و مدیران مربوطه حضور داشته باشند در غیر این صورت ما نظر شهرداری را اخذ نخواهیم کرد. نظر کارشناسان فقط در حضور معاونین و شهردار قابل اخذ خواهد بود.

 

  • محمدرضا حیدری، رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در توضیح نحوه بررسی لوایح مربوط به اصلاح و متمم بودجه به خبرنگاران و حضار در جلسه گفت: لوایح اصلاح و متمم بودجه، بعد از بررسی در کمیسیون‌ مربوطه تخصصی به کمیسیون تلفیق که 12 عضو دارد رفته و بعد از 8 ساعت بررسی در آن کمیسیون، مصوب می‌شود لذا شاید دیگر نیازی به صحبت‌های مخالفان و موافقان در جلسه علنی نباشد.

 

  • امیر شهلا، عضو شورای شهر مشهد در خصوص تیتر برخی رسانه‌ها برای یکی از مصوبات شورا عنوان کرد: هنوز جوهر رای شورای پنجم خشک نشده، برخی رسانه‌ها تیتر کرده‌اند افزایش بهای خدمات آتش‌نشانی؛ در حالیکه ما افزایش حدود 5 برابری بر اساس مصوبه شورای چهارم را به نفع شهروندان کاهش دادیم و مصوب کردیم که شهرداری حق ندارد حداکثر بیش‌از نرخ تورم، بهایی از مردم اخذ کند. وی تاکید کرد: رسانه‌های منتقد، اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید و اطلاعات را درست منتقل کنید.

 

 

گزارشی از شهریار نوخندانی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *