ایام فاطمیه، بهانه‌ای برای پرداختن به شخصیت خدیجه کبری است

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: شخصیت حضرت خدیجه کبری در تاریخ مظلوم واقع شده به طوریکه در طول زمان از تمام زنان پیامبر کتاب‌هایی نوشته شده است ولی درباره شخصیت ایشان یک کتاب هم نوشته نشده است از این رو فاطمیه بهانه خوبی است که چند جلسه به شخصیت حضرت خدیجه کبری پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، صبح جمعه در همایش علمی بررسی شخصیتی و اعتقادی حضرت زهرا(س) در مدرسه عالی نواب مشهد با اشاره به انواع کمالات در انسان‌ها افزود: کمالات دو نوع اختیاری و غیر اختیاری تقسیم می‌شوند، برخی از کمالات غیر اختیاری ما مثل زیبایی و عقلانیت می‌باشد وکمالات اختیاری ما مثل رفتار و‌کردار مناسب درجامعه است.

وی گفت: در مورد کمالات اختیاری خداوند در سوره احزاب آیه ۳۵ ده مورد از کمالات اختیاری را برای مسلمانان پشت سر هم بیان می‌کند. از دیدگاه اسلام در شکل گیری شخصیت فرد سه مورد بسیار مهم است؛ وراثت، تربیت و محیط که این سه مورد در قرآن نیز اشاره شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: در شکل گیری شخصیت حضرت زهرا(س) این سه به خوبی روشن است، وراثت ایشان از پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه است، تربیت ایشان در محیط وحی و قرآن صورت گرفته است و تربیت ایشان زیر نظر حضرت خدیجه و پیامبر اکرم(ص) بوده است.

وی با اشاره به شخصیت حضرت خدیجه اظهار کرد: در شخصت ایشان سه نشانه وجود داشت؛ ایشان فردی باجمال، خردمند و دارای فصاحت بودند. شخصیت حضرت خدیجه کبری در تاریخ مظلوم واقع شده به طوریکه در طول زمان از تمام زنان پیامبر از جمله عایشه صدها کتاب نوشته شده است ولی درباره شخصیت ایشان یک کتاب هم نوشته نشده است، فاطمیه بهانه خوبی است که چند جلسه به شخصیت حضرت خدیجه کبری پرداخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به انواع کمالات اختیاری افزود: این نوع از کمالات به دو قسم انحصاری و غیر انحصاری تقسیم می‌شود، کمالات اختیاری انحصاری این است که تنها در کنکور سراسری یک نفر بعنوان نفر اول قبول می‌شود ویا در آزمون حوزه علمیه مشهد یک روحانی نفر اول می‌شود که این امر از کمالات مختص وجود حضرت خدیجه کبری می‌باشد.

استاد حوزه و دانشگاه در رابطه با کمالات اختیاری غیر انحصاری نیز گفت: این قسم از کمالات دارای درجه بندی عالی، متوسط و ضعیف می‌باشد که شامل عفاف، نماز، ایثار و عبودیت است این موارد هم در وجود حضرت زهرا(س) و هم حضرت خدیجه قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در رابطه با شخصیت عاطفی و شاعرانه حضرت خدیجه گفت: ایشان شاعر نیز بوده اند بطوریکه قبل از اسلام پیامبر اکرم(ص) به سفر می‌روند و وقتی که ایشان از سفر باز می‌گردند حضرت خدیجه اشعاری را تقدیم ایشان می‌کنند.

وی اظهار کرد: روزی از حضرت خدیجه سوال شد چرا با پیامبر اکرم(ص) ازدواج کرده ای، ایشان پاسخ دادند بخاطر خویشاوندی، امانت داری، خوش اخلاقی و راستگویی با ایشان ازدواج کرده ام.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ایام فاطمیه به روحانیان و مبلغان توصیه‌هایی کرد و گفت: فرد مبلغ باید سه ویژگی را در سخنرانی خود رعایت کند؛ ابتدا موضوع خوب را انتخاب کند، محتوای خوب را بیان کند و القای خوب به مخاطب بدهد یعنی جاذبه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: امروز مردم مانند قدیم نیستند یعنی شما اگر به هر روستا هم که بروید دو نفر لیسانس پای منبرهای شما نشسته اند، در فاطمیه باید به دنبال انبوه مطالب نباشید بلکه مطالب را بهانه کنید.

وی به چند ویژگی مهم شخصیت حضرت خدیجه اشاره کرد و‌ افزود: ایثار، ولایت پذیری، شجاعت، عرفان ناب، طاهره بودن، صبر و استقامت، عبودیت و انجام کار برای رضای خداوند از جمله ویژگی‌های مهم شخصیت ایشان بوده است.

 

 

منبع: رسا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *