دانشگاه‌های خصوصی، الگوی موفقی در پژوهش‌های غیردولتی هستند

معاون پژوهشی دانشگاه غیردولتی سجاد مشهد گفت: امیدوارم دانشگاه‌های غیردولتی همان‌طور که الگوی موفقی در آموزش‌های غیردولتی بوده‌اند، الگوی موفقی را نیز در پژوهش‌های غیردولتی به وجود آورند.

عباس گلمکانی عنوان کرد: متاسفانه پژوهش در ایران به بودجه‌های دولتی وابسته است و طی چند سال اخیر مقداری با کاهش بودجه روبه رو بوده‌ایم. بنابراین ما باید به دنبال پژوهش‌های غیردولتی باشیم که دانشگاه‌های  غیردولتی ‌می‌توانند مُدل موفقی در این زمینه ایجاد کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی سجاد تصریح کرد: در دانشگاه صنعتی سجاد مرکز تحقیقاتی وجود دارد که قدمت آن بیش از خود دانشگاه است. دیدگاهی که در این مرکز وجود دارد انجام پروژه‌های تقاضامحور و پروژه‌های صنعتی کاربردی است.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی سجاد خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالقوه موجود در اعضای هیات علمی، فارغ التحصیلان و دانشجویان این دانشگاه وجود دارد، محصولات دانش بنیان متعددی  طراحی و تولید شده‌اند. همچنین در دو سال اخیر محصول دانش‌بنیان “سامانه مانیتورینگ نیروهای خورشیدی” ساخته شده که کاربرد آن نظارت و کنترل بر فعالیت نیروگاه های خورشیدی است.

گلمکانی افزود: با توجه رشد نیروگاه های خورشیدی، ساخت چنین محصولی نیاز احساس می‌شد و ما توانستیم آن را به صورت بومی در دانشگاه سجاد  طراحی کنیم و اولین محصول کاملا داخلی در این زمینه را به نام خود ثبت کنیم.محصول دانش بنیان دیگری با نام “کنترل درب پارکینگ هوشمند” طراحی شده است که برخی امکانات ویژه از جمله امکان کنترل از طریق موبایل را فراهم می نماید.

وی اظهار کرد: پروژه ملی به نام سامانه پایش تردد هوشمند ناوگان ایجاد شده که به کلیه کامیون‌های بین شهری وصل می‌شود و پایش وضعیت خودرو و راننده را نشان می‌دهد و ارتباطی با پلیس و راهداری خواهد داشت.از صفر تا صد این پروژه را با دانش فنی ایجاد کرده و محصولی داخلی را بومی سازی کرده ایم و امیدوارم با توجه به نیاز گسترده‌ای که در کشور وجود دارد، طی دو ماه آینده وارد تولید انبوه شود. حدود 300 هزار کامیون وجود دارد که باید به این دستگاه مجهز شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی سجاد بیان کرد: اکثر دانشجویان این دانشگاه غیردولتی پس از فارغ التحصیلی به دنبال کارآفرینی و  بازار کار می‌روند. متاسفانه طی چندسال اخیر در دانشگاه‌های بزرگ دولتی هدف اصلی اکثر دانشجویان  ادامه تحصیل و رفتن به خارج از کشور است.

گلمکانی ادامه داد: در دانشگاه صنعتی سجاد حدود 80 درصد از دانشجویان به دنبال ادامه فعالیت و بازار کار هستند که این امر پتانسیل بالقوه مفیدی را در اینذدانشگاه ایجاد کرده است. همچنین خوشبختانه اکثر اساتید دانشگاه صنعتی سجاد استادیاران جوانی هستند که مدت زیادی از فارغ التحصیلی آنان نمی‌گذرد.

وی با بیان اینکه اکثر پروژه‌های دانشگاه صنعتی سجاد تقاضا محور و کاربردی است، گفت: وجود مرکز تحقیقات سجاد به این مسئله کمک زیادی کرده است و بسیاری از این پروژه ها در خود مرکز تحقیقات تعریف می‌شود و با توجه به نیازهای صنعت، ایده هایی برای تجاری‌سازی ارائه می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی سجاد یادآور شد: در پروژه های تحصیلات تکمیلی روند بیشتر بر پروژه‌های تئوری است که در سال های اخیر تلاش کرده‌ایم و 30 درصد آن‌ها را به سمت پروژه های تقاضامحور سوق دادیم. در پروژه‌های کارشناسی بیش از 70 درصد پروژه ها کاربردی است.

گلمکانی با تاکید براینکه امروزه هدف دانشگاه ها کارآفرینی است، عنوان کرد: ساختار و اهداف دانشجویان دانشگاه صنعتی سجاد به سمت کارآفرینی است و صنعتی بودن دانشگاه پتانسیل‌های بالقوه ای را ایجاد کرده که در این راستا بیش از دانشگاه‌های دیگر وارد شویم. در کنار دروس تئوری دانشجویان آزمایشگاه های کاملا تجهیز شده، وجود دارد و اکثر پروژه‌ها عملی تعریف می‌شوند.

وی افزود: ارتباطی که دانشگاه سجاد با مرکز تحقیقات دارد دانشجویان را به سمت بازار کار سوق داده است. در چند سال اخیر یکسری دوره های تکمیلی برای دانشجویان اجرا کرده‌ایم که بر اساس نیازهای بازار و مواردی که در دروس تئوری آنان نیست. این دوره ها به صورت تکمیلی در تابستان ها به دانشجویان ارائه می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی سجاد با بیان اینکه دانشگاه صنعتی سجاد در پروژه های اجرایی کمترین نگاه و رانت دولتی را داشته است، اظهار کرد: تاکنون ما در دانشگاه به دنبال پروژه هایی بوده ایم که توجیه اقتصادی داشته باشد و پروژه ها براساس بیزینس پلن تعریف شده اند. برای اینکه پژوهش حال مساعدی پیدا کند باید به سمت پژوهش های تقاضا محور بدون تکیه بر کمک‌های دولتی حرکت کنیم یعنی پژوهش هایی که خروجی مشخصی داشته ثروت آفرین باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *