ترس در جان گردشگری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد گفت: در گردشگری اصطلاحی وجود دارد که می­گوید: «گردشگری صنعتی ترسو است.» یعنی این صنعت در همه سطوح به شدت از عوامل پیرامونی تاثیر پذیر است. هر اتفاق طبیعی، تکنولوژیکی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و حتی بهداشتی به شدت می­تواند تاثیرات مثبت و منفی در روند ورود گردشگر داشته باشد.

احمد دیناری در گفت­وگو با صبح امروز ضمن تاکید بر لزوم ایجاد شرایط مناسب برای گردشگری افزود: این تاثیر پذیری به نوعی باعث کاهش ورود گردشگر و عدم اشغال واحدهای اقامتی در مشهد شده است. شهری که مهد این واحدها در تنوع و قیمت­های مختلف در کشور می­باشد شده است.

دیناری در خصوص همایش و نمایشگاه تخصصی فرصت­های سرمایه­گذاری در صنعت گردشگری و زیارت خراسان رضوی که قرار است دی ماه سال جاری در مشهد برگزار شود، اظهار کرد: این رویداد برنامه­ریزی شده دو وجهی است. هم همایش و هم نمایشگاه است. بخش همایش باعث می­شود مدیرهای بخش­های مختلف بتوانند هم­افزایی و تبادل اطلاعات داشته باشند و به هم نزدیک شوند. هرجا که مدیریت شهری و گردشگری به هم نزدیک شدند اتفاق‌های خوبی در رونق گردشگردی و حفظ سرمایه­ها در شهرهای توریستی شده است. پنل‌های آموزشی که در محورهای مختلف برنامه­ریزی شده قطعا می­تواند به این موضوع کمک دوچندان بکند.

 

گردشگری چتری است که صنایع دیگر را پوشش دهد

وی ادامه داد: این نمایشگاه که بر تجهیز و ساخت هتل تاکید دارد می­تواند فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های شهر مشهد و آشنایی با تجهیزات مدرن واحدهای اقامتی باشد. وقتی یک هتل چهار ستاره تجهیز می­شود یعنی حداقل بالغ بر 500 قلم کالا در انواع اصناف و صنایع درگیر صنعت هتلداری می­شوند. این حوزه می­تواند تمام صنایع را تغذیه کند و مثل چتر همه را تحت پوشش قرار دهد.

دیناری تصریح کرد: هتل­داری و گردشگری یک صنعت مولد است که نه تنها خود درآمدزا است بلکه می­تواند به درآمدزایی سایر صنایع کمک کند. علاوه بر این که این صنعت در دل خود یک اشتغال ثابت دارد بلکه اشتغال ثابت و پایدار برای سایر رشته­ها نیز ایجاد می­کند. پس باید به این صنعت بیشتر توجه کرد.

 

فعالیت 400 زائرسرای دولتی برخلاف قانون خدمات کشوری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد در بحث واحدهای اقامتی غیررسمی گفت: متاسفانه در شهرهای ساحلی و زیارتی موضوع افزایش واحدهای اقامتی غیر رسمی روز به روز در حال افزایش است. ظرفیت واحدهای اقامتی مشهد 90هزار تخت­ است اما ظرفیت واحدهای غیر رسمی بالغ بر 115هزار تخت است.

تنها مشکل مشهد واحدهای اقامتی که آستان قدس رضوی ایجاد کرده نیست. حسینیه­هایی که فقط اجازه پذیرش هیئت­های مذهبی در ایام خاصی از سال را دارند، در تمام طول سال فعالیت می­کنند.

 

هزینه‌هایی که بر هتلاری تحمیل می‌شود

دیناری ادامه داد: در مشهد 215 هتل رسمی داریم درحالی که 400 زائرسرای دولتی در مشهد داریم که برخلاف قانون خدمات کشوری فعالیت دارند. این کار هزینه بالایی بر صنعت هتلداری تحمیل می­کند. این­ها ظرفیت­های غیر رسمی است و مراکز اسکانی که ارگان‌های دولتی ایجاد می­کنند نیز همینطور است. اینها بخشی از ظرفیت اقامتی مشهد را به خود اختصاص می­دهند حتی اگر از آن‌ها به نام ارزان قیمت یاد شود، چراکه حوزه مهمان­پذیرهای شهر را تحت تاثیر قرار می­دهند. البته آنقدر هزینه­های جاری و ثابت بالا است که دیگر نمی­شود به آنها ارزان قیمت گفت اما به هرحال تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: در هر صورت این مراکز نباید ساخته شود، اما حالا که به هر شکل این اتفاق می­افتد حداقل ضوابط معماری و فنی تجهیزاتی که متولی این واحدها مشخص کرده رعایت شود و یک­سری هماهنگی­های بین بخشی در این حوزه انجام شود.

 

مدیریت یکپارچه گردشگری درمان شرایط کنونی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشهد در پایان گفت: تا زمانی که ارکان تصمیم­گیر در یک شهر توریستی با هم هماهنگ نباشند ما شاهد رونق و توسعه گردشگری شهری که صدها زیرشاخه دارد نخواهیم بود. قطعا چالش­هایی داریم و به مرور زمان این چالش­ها افزایش پیدا کرده است. تنها راه بهتر شدن شرایط مدیریت یکپارچه گردشگری است. پروژه­های نیمه تمام و سرمایه­های خاک خورده باید با تسهیل‌گری دولت تکمیل شود و با تلاش بخش خصوصی در همکاری با دولت از طریق یک­سری راهبردها، ابزارها و کمیته‌های مشترک این سرمایه­ها حفظ شود.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *