معماری دوره غزنویان تنها در سنگ بست فریمان به‌چشم می‎خورد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان گفت: آثار باقی مانده از معماری دوره غزنویان تنها در منطقه سنگ بست فریمان مشاهده می‌شود.

حسن گیاهی در خصوص فعالیت‌های پایگاه پژوهشی که بنا است در این شهرستان تاسیس شود، اظهار کرد: دهستان سنگ بست فریمان محوطه‌ای 13 هکتاری را شامل می‌شود که در آن آثار تاریخی مربوط به دوره غرنویان است. در این محوطه دو بنا وجود دارد که از این دوره باقی مانده و چندین بنای دیگر نیز به چشم می‌خورد که تنها بقایای آن‌ها مشاهده می‌شود و به صورت آوار در آمده است.

وی ادامه داد: سنگ بست فریمان از ارزش‌های تاریخی باستان شناسی بسیاری برخوردار است. این سنگ‌بست قدیمی‌ترین بناهای آجری خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را دارا است و آثار معماری که مربوط به دوره غزنویان است تنها در این منطقه دیده می‌شود و به جرات می‌توان گفت که در هیچ منطقه‌ای از ایران نمی‌توان بنایی را یافت که معماری آن به دوره غزنویان مربوط شود.

گیاهی عنوان کرد: بر همین اساس این منطقه از اهمیت تاریخی خاصی و موقعیت خوبی برخوردار است چرا که تقریبا در حاشیه جاده و مسیر اصلی قرار گرفته است و با توس می‌توان ارتباط برقرار کرد و مکانی است که به نوعی حالت چهار راه تاریخی از جمله مرو، نیشابور، هرات، سمرقند و توس به شمار می‌رود اما متاسفانه این موضوع نیز ناشناخته باقی مانده اما با این وجود هنگامیکه متوجه چنین گوهری در این منطقه شده‌ایم بنا شد که به این گوهر ارزشمند بیش از پیش توجه ویژه‌ای شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی چند وظیفه در این زمینه‌ها دارد که باید به آن‌ها توجه کند، تصریح کرد: یکی از این وظایف، بحث پژوهش و روشن کردن لایه‌های تاریخی است که کشفیاتی از این لایه‌ها به وجود می‌آید که این اکتشافات می‌تواند در زمینه معماری و یا هر موضوع دیگری باشد و همگی باید بررسی شوند که هرکدام مربوط به چه دوره‌ای از تاریخ است و همچنین از میان این لایه‌ها نیز برخی اشیایی یافت می‌شود که باید به بررسی و پژوهش آن‌ها پرداخته شود.

گیاهی هدف ساخت این پایگاه را پژوهش آثار تاریخی این منطقه دانست و گفت: باید پایگاهی در این شهر ایجاد می‌شد و با توجه به اینکه اعتبارات تخصیص یافته در زمینه میراث فرهنگی محدود است و این اعتبارات برای کارهای پژوهشی کافی نیست، به همین دلیل هنگامیکه پایگاه ایجاد شود، خود به صورت مجزا بودجه‌ای را شامل می‌شود و از این طریق می‌توان این امور، نا گفته‌های تاریخی، بحث مطالعه و پژوهش‌های تاریخی بر روی اشیا و ارتباط سازه‌ها با یکدیگر که امر بسیار مهمی هستند را بررسی کرد و در واقع با احداث این پایگاه باستان شناسان هم در این مکان مستقر و به این کار مشغول می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در دوره‌های قبل به این محیط بی توجهی شده اما در چند سال اخیر تلاش شده است که این منطقه به جایگاه واقعی خود ارتقا داده شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریمان عنوان کرد: بنابراین در تلاش هستیم که ساخت این پایگاه را به بهترین نحو انجام دهیم و امید است که اواخر اسفند سال جاری در بحث لایه نگاری این مکان، گمانه زنی‌هایی انجام شود که این عوامل در ایجاد پایگاه نقش بسزایی دارد و روند ساخت آن را نیز تسریع می‌کند.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *