توقف استیضاح «ربیعی» در ایستگاه هیئت رئیسه مجلس

روز گذشته طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی به مناقشه‌ای در صحن مجلس تبدیل شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی­ با انتقاد از عملکرد هیأت رئیسه مجلس گفت: چرا استیضاح وزیر کار را اعلام وصول نمی کنید؟ این کار شما خلاف قانون و شرع است.

حسین مقصودی که یکی از طراحان اصلی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس است طی تذکری خطاب به مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس افزود: شما سوگند یاد کرده اید که به قانون التزام عملی داشته و مجری قانون باشید.

وی اضافه کرد: جمعی از نمایندگان استیضاح آقای ربیعی را اعلام کرده اند و این طرح را خدمت هیأت رئیسه تقدیم کرده ایم، در حالی که تمام مراحل قانونی آن طی شده است و باید امروز اعلام وصول شده باشد، چرا این طرح استیضاح را اعلام وصول نمی کنید؟­

مقصودی ادامه داد: معاون قانونی مجلس و همچنین­ اکثریت هیأت رئیسه اذعان دارند که این اقدام شما خلاف قانون است اما شما گفتید که آقای لاریجانی ­تصمیم گرفته این طرح اعلام وصول نشود.­

 

دو رای بیشتر است یا 290 رای؟

وی گفت: آیا آقای لاریجانی و حضرت عالی (مسعود پزشکیان) که امروز رئیس مجلس هستید از قانون فراترید؟­ شما دو رای دارید یا 290 رای که می‌توانید این کار را نجام دهید؟­

مقصودی ادامه داد: شما باید امروز استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام وصول کنید ­در غیر این صورت شما و تمام مسببان عدم اعلام وصول این استیضاح طبق سوگندی که یاد می‌کنید خلاف قانون و شرع عمل می‌کنید.

وی افزود: خواهش می‌کنم برای احترام به مجلس و قانون و جایگاه مدرس که اکنون در آنجا نشسته اید این استیضاح را اعلام وصول کنید و بیش از این خلاف قانون عمل نکنید.

 

شما اسامی نمایندگان را اعلام نکردید

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که ریاست جلسه علنی صبح امروز مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده مردم سبزوار گفت:­ گفته آقای لاریجانی­ به این شکل که شما مطرح کردید، نبود .

وی ادامه داد: در خصوص این طرح استیضاح در هیأت رئیسه مجلس بحث‌های مخالفی مطرح و قرار شد اگر تعداد امضاها همان عدد بماند ما این طرح را اعلام وصول کنیم اما اگر تعداد امضاها پایین بیاید طرح امضا نشود.

پزشکیان گفت: در جلسه امروز با جنابعالی شما اصرار داشتید که این طرح اعلام وصول شود و گفتید 25 نفر دیگر از نمایندگان نیز نظرشان در جهت این استیضاح است.

وی افزود: آنجا به شما گفتم که اسامی این نمایندگان را به مااعلام کنید اما شما نیاوردید، همچنین روز گذشته سه تن از نمایندگان امضا کننده به هیأت رئیسه مراجعه کردند و امضاهایشان پس گرفتند که در نتیجه آن با امضای آقای رنجبرزاده این طرح از دستور کار خارج شد.

نایب رئیس اول مجلس خاطرنشان کرد: بعد از آن دوباره شما امروز می‌گویید مثلا من دو نفر دیگر را برای امضای این طرح آورده ام، اما در حقیقت شما دارید به طور مداوم در حال دادن­­ امضا و­ پس دادن امضاها هستید.

وی گفت: به نظر من شما باید ابتدا پای امضاهایی که می‌کنید بایستید و این موضوع همان چیزی بود که در جلسات کمیسیون درباره آن بحث شد.

پزشکیان درپایان تصریح کرد: ما این موضوع را بحث­ می‌کنیم و نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.

 

مصلحت هیئت رئیسه مجلس، پدر حقیقت را درآورده است

در ادامه این نشست نماینده بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی آیین نامه داخلی صراحت دارد هیأت رئیسه موظف است پس از طرح استیضاح موضوع را به کمیسیون ارجاع و کمیسیون پس از مدت یک هفته استیضاح را به هیأت رئیسه ارجاع دهد در اولین جلسه علنی استیضاح باید مطرح شود.

محمد قسیم عثمانی اضافه کرد: چه زد و بندی پشت استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی است؟ چرا که در هیأت رئیسه مجلس تصویب شد اگر 10 امضا برای استیضاح جمع شود موضوع اعلام وصول می‌شود،اما در حال حاضر 11 امضا برای استیضاح ربیعی جمع شده است و همچنان هیأت رئیسه استیضاح را اعلام وصول نمی کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس تاکید کرد: مصلحت هیات رئیسه، پدر حقیقت و واقعیت را درآورده است،هیچ چیز مصلحت تر از واقعیت نیست اجازه دهید پشت صحنه وزارت کار و رفاه اجتماعی مشخص شود.

 

زد و بندی وجود ندارد

این مواضع با واکنش نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مواجه شد. علی مطهری در پاسخ به این تذکر افزود: در هیأت رئیسه برای این موضوع رای گیری نشده است بلکه دو نظر وجود دارد اینکه وقتی استیضاح به کمیسیون ارائه شد و تعداد امضاها کاهش یافت موضوع از دستور خارج شود.

وی ادامه داد: همچنین این نظر وجود دارد که از امکان افزایش امضاها استفاده شود، بنابراین هنوز در هیات رئیسه به نتیجه قطعی که رای گیری شده است نرسیده‌ایم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد امضاهای استیضاح ربیعی بررسی می‌شود، بیان داشت: تا فردا تکلیف این موضوع روشن می‌شود،اما تاکید دارم زدوبند بین هیات رئیسه مجلس و وزارت تعاون وجود ندارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *