اجباری شدن دوره‌‌های مهارت‌های زناشویی برای ثبت ازدواج

سید امیرمرتضوی معاون پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری گفت:با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که مابین دادگستری و بهزیستی و وزارت بهداشت به امضا رسیده و در دست اجرایی شدن است که طی این تفاهم نامه زوجین علاوه بر گواهی پزشکی باید گواهی آموزش‌های مهارت زندگی و زناشویی باید برای ثبت ازدواج خود ارایه دهند.

حمیدرضاپوریوسف مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در نشست خبری باموضوع واکاوی طرح پیش‌گیری و کنترل طلاق گفت: از اول خرداد ماه سال95 که شروع این طرح بوده تا کنون به رقم 3000سازش و عدم طلاق رسیدیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود:درحال حاضر هیچ طلاقی در استان انجام نمی‌گیرد مگر این‌که در سیستم تصمیم ثبت شده و طی آن شش نوبت جلسه مشاورات ارجاع شده از سیستم را انجام داده و درصورت عدم سازش به دادگاه برای طلاق ارجاع داده میشوند.

 

آمار طلاق نگران کننده بود

در ادامه نشست خبری سید امیر مرتضوی معاون پیش‌گیری از وقوع جرم دادگستری گفت: خراسان رضوی در سال93 رتبه اول کشوری مربوط به طلاق را داشتیم که این آمار اولیه در حوزه طلاق نگران کننده بود اما در سال 94 نگرانی و  دغدغه‌ای در سطح کشور تحت عنوان طلاق به‌ویژه طلاق توافقی ذهن متخصصین و مسئولین مربوطه را به خود درگیر کرد.

مرتضوی ادامه داد: با توجه به این نگرانی‌ها برآن شدیم که اقدامات پیشگیرانه‌ای در این زمینه انجام دهیم و در همین راستا با توجه به ظرفیت‌های قانونی از مسئولین مربوطه خواستار کمک و راهکار شدیم و در دی ماه سال94 بخش‌نامه‌ای تحت عنوان ملزوماتی برای طلاق توافقی به دادگاه‌ها و دستگاه‌های مربوطه ارسال شده که طی آن در ارتباط با دعاوی خانواده باید به مراکز مشاوره‌ای ارجاع داده شوند که از اول بهمن ماه94 اجرایی شد.

وی افزود:اولین گام بهزیستی ایجاد چهار تیم غربال‌گری برای شناخت افرادی که احتمال سازش در آن‌ها نیست و ارجاع زودتر به دفاتر قضایی بود وشروع و مبدا این کار با بهزیستی بوده که با فراخوان  به مراکز مشاوره مهرحقی از اول خرداد95 در جهت مشاوره و کاهش طلاق فعالیت ‌های خود را آغاز کردند که با هم‌فکری بهزیستی 20مرکز مشاوره از300 مرکز شهر مشهد که دارای شرایط هستند به این طرح فراخوان شدند.  هرچند موانع متعددی در این راه ایجاد شد اما ما در عزم و اراده و باور خود راسخ بوده و اجازه ندادیم این دل‌سردی ها در ادامه مسیر ما خللی ایجاد کند.

مرتضوی در پایان از ایجاد دو مرکز مهر مخصوص دیدار اطفال با خانواده خارج از کلانتری و پاسگاه در جهت مکان مناسب برای کودک و نیز احتمال فزایش سازش خانواده که 90درصد کمک آن به عهده بهزیستی بوده خبرداد و گفت:در همین مراکز تاکنون 40سازش صورت گرفته  که در15 شهرستان سطح استان این مراکز مشغول  به فعالیت هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در ادامه نشست خبری از آمار کلی در این رابطه سخن به میان آورد و گفت: با توجه به 20ماهه شدن این طرح میتوان چنین آمار داد که از 28 هزار زوج پذیرش شده متقاضی طلاق و ارجاع به مشاورین تقریبا 24 هزار نفرمشاوراتشان پایان یافته و حدود 150 هزار جلسه مشاوره از اول شروع طرح تا الان صورت گرفته است.

غلامرضا حقدادی افزود: از این تعداد 1424 مفر از نیمه راه پشیمون شده که نامی تحت عنوان انصرافی از طلاق برایشان انتخاب کردیم و 3000تا زوج نیز صورت‌جلسه سازش را در پایان جلسات مشاوره امضا نموده و از طلاق بازگشته‌اند.به نحوی میتوان چنین آمار داد که17 درصد از ثبت شدگان در سامانه سازش کرده و رقمی حدود13 ئرصد نیز انصراف داده‌اند.

حقدادی زمان برای  طلاق پس از مشاورات انجام شده را 3ماه اعلام کرده و بیان کرد: اگر زوجین طی این 3ماه برای طلاق اقدامی نکنند مجدد برای انجام مشاورات پیش از طلاق اقدام کنند و از کاهش تعداد طلاق نسبت به سال گذشته سخن گفت که با توجه به این‌که نرخ طلاق در کشور مثبت بوده اما از کاهش نرخ طلاق استان از 3.5که در این 10 ماهه سال جاری به 3.2 درصدی خبر داد.

وی میانگین سن طلاق در سال گذشته در میان مردان را 34.8 و آمار مربوط به امسال را 35.4و همین میانگین درمیان بانوان از 29.8 به 30.2 کاهش یافته وادامه داد:با توجه به این طرح پیش‌گیرانه و همکاری 68 مرکز مشاوره وکلینیک مددکاری و 13 پیش‌خوان و دفاتر خدمات قضایی طول مدت زندگی افراد متقاضی طلاق از 8.1 به 8.7 افزایش یافته است.

وی در پایان گفت:وبیشترین مراجعین برای طلاق در سطح استان مربوط به مشهد بوده و پس از آن سبزوار و تربت بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند و با توجه به اینکه 99درصد استان تحت پوشش این طرح هستند بیشترین میزان سازش را مربوط به شهر سبزوار دانست.

همچنین معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان  از اجرایی شدن تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و بهزیستی و دستگاه قضایی راجع به اجباری شدن آموزش‌های قبل ازدواج خبر داد و گفت: طی این تفاهم نامه زوجین علاوه بر گواهی پزشکی باید گواهی آموزش‌های مهارت زندگی و زناشویی باید برای ثبت ازدواج خود ارایه دهند. این طرح همچون طرح پیش‌گیری طلاق از سال آینده برای همه متقاضیان ثبت ازدواج دائم اجباری می‌شود.

 

 

گزارشی از عاطفه خافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *