مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی در مشهد برگزار شد

مراسم یادمان قربانیان سوانح رانندگی با حضور مسئولان انتظامی، قضایی و حمل و نقل خراسان رضوی در مشهد برگزار شد.

فرمانده پلیس راه خراسان رضوی در این مراسم گفت: طی پنج سال گذشته پنج هزارو 132 نفر در سوانح رانندگی این استان جان باخته و 26 هزار651 نفر مجروح شده اند. پارسال نیز هزار و 145 نفر در این سوانح کشته شدند.

سرهنگ هادی امیدوار افزود: با توجه به حجم بالای ترافیک، افزایش 10 درصدی رفت و آمدهای جاده ای خراسان رضوی با 100 میلیون رفت و آمد خودروها از نظر سوانح رانندگی وضع بسیار بدی ندارد.

وی ادامه داد: از علل آشکار تصادفات شامل عوامل محیطی، انسانی، راه و وسیله نقلیه بسیار صحبت شده اما به علل پنهان آن توجه نمی شود. نخستین علت پنهان ضعف در آموزش است. این نوع آموزش در کشور ما ضعیف و غلط است و باید در مقاطع مختلف تحصیلی واحدهای درسی برای آموزش مسائل مربوط قوانین وراهنمایی و رانندگی اختصاص یابد.

فرمانده پلیس راه خراسان رضوی گفت: دیگر عامل پنهان، سرنشینان داخل خودرو و ایجاد مزاحمت آنان برای رانندگان است. جریان ترافیک و فرهنگ ترافیک نیز عوامل دیگری هستند که جریان ترافیک را به خطا می برد.

وی همچنین ‘موبایل' را سرطان رانندگی توصیف و بیان کرد: علت اینکه تلفات رانندگی در کشور طی چند سال از 28 به 16 هزار نفر کاهش یافت مربوط به فرهنگ سازی نبود بلکه به دلیل تغییر قانون و تبدیل جریمه پنج هزار تومانی مکالمه با تافن همراه حین رانندگی به 100 هزار تومان در سالهای 90 تا 91 بود.

سرهنگ امیدوار افزود: در جاده سرخس – مشهد دوربینهای ثبت سرعت ماهانه 80 تا 90 مورد سرعت بالای 160 کیلومتر ثبت می کردند اما هم اکنون که با استفاده از این دوربینها اعمال قانون می شود تخلف سرعت به 2 مورد کاهش یافته و همین موارد تخلف هم مربوط به افراد غیربومی است که از وجود دوربینها در این جاده محور بی اطلاع هستند.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: ما مسئولان نمی توانیم در حوزه تصادفات جاده ای ادعای موفقیت کنیم زیرا همه خیابانها رنگین به خون شهروندان است.

هادی شریعت یار از نحوه رانندگی در مشهد انتقاد و بیان کرد: تصادفاتی که در این شهر رخ می دهد اصولا فاقد پیچیدگی هستند. خودروها با سرعت پائین در خیابانها حوادث مرگبار می آفرینند و هر کسی می تواند مقصر را در آنها تشخیص دهد.

رئیس کمیته پیشگیری از تصادفات استان خراسان رضوی ادامه داد: قانون تخلفات رانندگی یک قانون عام و برای سواره و پیاده است. نمی شود وسائل نقلیه، راههای استاندارد یا حتی غیراستاندارد داشته باشیم اما دیگر زیرساختها، ابزارها و فرهنگ سازی را در جامعه فراهم نکنیم و در حقیقت جامعه ای کاریکاتوری بسازیم.

وی گفت: قانون تخلفات رانندگی موجود ناقص و معلوم نیست اصلا چه کسی آن را نوشته است. به جز چند مورد مواد قانونی خوب ،این قوانین نه به روز است و نه قابل اجرا لذا باید به دنبال اصلاح آن باشیم.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی هم در این همایش گفت: سوانح جاده ای به دلیل اینکه همه جامعه را درگیر می کند به چالش نظام تبدیل شده است. با سالانه حدود 16 هزار نفر تلفات رانندگی، نیروی فعال کشور را به راحتی از دست می دهیم.

جواد وحدتی فرد به هزینه های سرسام آور ناشی از تصادفات از جمله درمان، بیمه، تربیت نیروی انسانی و خسارات آن اشاره و بیان کرد: بر اساس برنامه های بالادستی توسعه این سوانح مانع دستیابی به شاخصهای در نظر گرفته شده می شود لذا کاهش تصادفات نیازمند اقدام جدی مسئولان است.

وی قوانین تخلفات رانندگی را ضعیف و ناکارآمد توصیف و بیان کرد: 75 درصد عوامل تصادفات رانندگی رفتاری است لذا باید به سمت تغییر رفتارها رفت. برخی رفتارها با اصلاح ساختار انجام می شود همچنان که صف طولانی مقابل باجه های بانک در20 سال گذشته با استفاده از دستگاه نوبت دهی از بین رفت و موجب تغییر رفتار مردم شد.

عضو هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنی جاده ها نیز در این همایش گفت: امروز کشور داغدار وقوع زلزله کرمانشاه است اما سوانح جاده ای به عنوان یک واقعه غیرطبیعی و قابل پیشگیری در عرض یک هفته به اندازه زلزله غرب کشور تلفات انسانی می گیرد.

محمدقاسم پورتقی افزود: سفرها در ایران بیشتر از طریق جاده انجام می شود لذا باید برای تامین ایمنی بیشتر به ریل راه آهن منتقل شود. به این منظور نیازمند توسعه خطوط ریلی هستیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این همایش به وقوع تصادفات متعدد در معابر شهری و بین شهری خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: نه می توان راه و نه سفر را برای کاهش تلفات جاده ای حذف کرد لذا مجبور به اجرای استانداردها در این خصوص هستیم.

وحید برکچی افزود: بر اساس اعلام مراکز پژوهشی وزارت راه هزینه ناشی از تصادفات رانندگی در ایران معادل هفت درصد تولید ناخالص ملی است که ایران را در بین 10 کشور نخست جهان در این زمینه قرارداده است.

وی ایمنی جاده های خراسان رضوی را نامناسب توصیف و بیان کرد: اقدامات متعدد شهرداری مشهد در ایجاد زیرساخت های مناسب و تمهیدات ایمنی در محورهای شهری در سالهای گذشته نتیجه داده است بگونه ای که در سال 84 تعداد تلفات رانندگی در مشهد 484 نفر بود اما با اقدامات صورت گرفته در سال 95 به 255 مورد رسید.

 

حوزه ترافیک نیازمند ارتقای فرهنگ شهروندی است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: حوزه ترافیک نیازمند ارتقای فرهنگ شهروندی است.

محمدرضا حیدری در حاشیه همایش «یادمان قربانیان سوانح رانندگی» که در محل تالار شهر برگزار شد، ضمن تشکر از تمامی بانیان برگزاری این مراسم که موجب تمرکز و توجه جامعه به این موضوع مهم و حیاتی می‌شود، اظهارکرد: متاسفانه از لحاظ استانداردها، شاخص‌های خوبی در بحث حوادث جاده‌ای و سوانح رانندگی نداریم.

وی در ادامه تصریح کرد: شورای شهر با کمک متخصصین به دنبال این است که در حوزه زیرساخت‌ها، اعم از پل‌های هوایی، زیرگذرها و خطوط ویژه امکاناتی فراهم آورد تا سبب ارائه خدمات مطلوب به شهروندان شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارتقای فرهنگ شهروندی را مهمترین موضوع در حوزه کاهش حوادث و سوانح رانندگی دانست و افزود: گاه شاهد هستیم که در خیابان‌های سطح شهر با وجود پل هوایی، شهروندان از عرض خیابان برای تردد می‌کنند که منجر به حوادث و سوانح بعضا جبران‌ناپذیری می‌شود.

وی در ادامه گفت: امیدواریم اقداماتی که در حوزه زیرساختی صورت می‌گیرد با ارتقای فرهنگ شهروندی کنار هم قرار گیرند و شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

حیدری با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش تعداد سوانح و مجروحان ناشی از حوادث ترافیکی طی سال‌های اخیر که خوشبختانه موفقیت‌آمیز نیز بوده است،

خاطرنشان کرد: تعداد سوانح باید به حداقل ممکن تقلیل یابد تا مانع هدر رفتن ظرفیت و منابع انسانی شود و به تبع آن جامعه با نشاط‌تر و شاداب‌تری داشته باشیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *