مجلس یکی از مردمی‌ترین تجربه‌های تاریخ حکومت‌داری ایران است

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: موفق‌ترین اثر فعالیت مجلس پس از انقلاب، پررنگ‌کردن نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های کشور بوده است.

جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه تجربه‌ مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب یکی از مردمی‌ترین تجربه‌های تاریخ حکومت‌داری در ایران است، گفت: با وجود اینکه قبل از انقلاب و حتی در دوره های باستانی شاهد فعالیت مجلس مختلف بودیم اما تجربه‌ی انقلاب اسلامی به ما این فرصت را داد که طیف‌ها، گروه‌ها، دیدگاه‌های متفاوت و اقشار گوناگون در مجلس شورای اسلامی گرد هم آیند و در قانون‌گذاری و حکومت‌داری سهیم و شریک شوند.

وی با بیان اینکه موفق‌ترین اثر فعالیت مجلس پس از انقلاب، پررنگ‌کردن نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های کشور بوده است، ادامه داد: انتخاب وزرا که کابینه و قدرت اجرایی کشور را در دست می‌گیرند با رای مجلس امکان‌پذیر است یا استیضاح از رئیس‌جمهور و سوال از وی بخش عمده‌ نظارت مردم را می‌تواند در قبال قوه‌ مجریه اعمال کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با بیان اینکه برنامه‌های توسعه و قوانین بودجه قدرت نظارتی و اثرگذار نهاد قانون‌گذار را در کشور طراحی می‌کند، افزود: مجلس شورای اسلامی با یک واسطه به معنای حضور مردم برای اداره‌ی کشور است و این امر بهترین نماد حق تعیین سرنوشت ملت ایران است.

وی با بیان اینکه اکنون بخشی از مردم در مکاتبات و جلسات خود با نمایندگان، با اعتماد به نفس تمام خواستار تغییر قوانین و یا اتخاذ تصمیمی خاص در کشور هستند، افزود: این رویکرد بدین معنا است که مردم قدرت تصمیم‌گیری و تاثیرگذاری را در نمایندگان خود دیده و خود را در تصمیمات موثر می‌دانند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار تمام نقاط قوت مجلس، در بعد نظارتی خوب عمل نکردیم، توضیح داد: اگر جایگاه نظارتی مجلس تقویت شده و قوانین مصوب کیفی‌تر شده و از کمیت آن کم شود، مجلس نقش موثرتری به خود خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مجلس ایران را سایر قوا نمی‌توانند منحل کنند، افزود: این امر یکی از نقاط قوت قانون اساسی و حاصل انقلاب اسلامی و درایت بنیان‌گذار آن است که حتی مجلس در شرایط بحرانی و جنگ نیز به کار خود ادامه می‌دهد در صورتی که در بسیاری از نظام‌های سیاسی، پارلمان قابل انحلال است.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: شناخت ظرفیت‌ها، جایگاه و استفاده بهینه از بیش‌ترین ظرفیت قانونی مجلس می‌تواند به کشور کمک اساسی کند و ما نیز به‌عنوان نماینده‌ی مردم کوشش می‌کنیم از تمامی این ظرفیت به سود مردم و نظام استفاده کنیم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *