فعالیت‌ها با محوریت اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: فعاليت‌هاي اقتصادي اين مجموعه مقدس حول محور اقتصاد مقاومتی و با رویکرد استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در راستای رونق فعالیت‌های تولیدی، عمرانی و خدماتی به ویژه بهبود بخش کشاورزی با هدف تحقق شعار سال و ایجاد اشتغال پایدار انجام پذیرفته است.

سید مرتضی بختیاری روز سه شنبه در اجلاس مدیران آستان قدس رضوی که با حضور تولیت آستان قدس رضوی، معاونان، مدیران عامل و مسئولان سازمان مرکزی، موسسات فرهنگی و شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی برگزار شد، افزود: براي تحقق اين اهداف متعالي مرکز سرمایه گذاری و مشاركت‌های آستان قدس رضوی به منظور تأمین منابع مالی آستان قدس رضوی ايجاد و در ساختار سازمانی و سازماندهی تشکیلات با ایجاد 7 کارگروه تخصصی شامل کشاورزی، دامپروری و صنایع تبدیلی، راه، ساختمان و معدن، صنعت، سلامت و دارو، خدمات مالی و انرژی بازنگري شد.

وی تاکید کرد: مشارکت در احداث آزادراه مشهد- چناران – قوچان با مشارکت وزارت راه و شهرسازی کشور به منظور تسهیل و روان سازی ورود و خروج زائران بارگاه رضوی به مشهد از جنله اقدامات در دست پیگیری است.

 

منشور هفت‌گانه در دستور کار آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: مجموعه‌ مدیریتی آستان قدس رضوی خط مشی، سیاستگذاری و دستیابی به اهداف منشور هفتگانه را به عنوان مأموریت خاص و اساسی خود با جدیّت دنبال می‌کند.

وی اضافه کرد: مجموعه مدیران و کارکنان این نهاد مقدس، اهتمام ویژه‌ای به تحقق رهنمودهای رهبر فرزانه‌ انقلاب اسلامی با محور اقتصاد مقاومتی در همه فعالیّت‌ها و اقدامات سال جاری دارند.

وی گفت: به عنوان نمونه با افتتاح فاز اول زائرشهر رضوی، زمینه اشتغال‌زایی مفید و پایدار در راستای خدمات‌رسانی به زائران معزّز حضرت رضا(ع) فراهم آمد.
تحول سازمانی لازمه ماموریت‌های جدید

بختیاری تصریح کرد: با توجه به ماموریت‌های جدیدی که برای مجموعه آستان قدس رضوی تبیین شده است، ایجاد ساختارهای جدید و بازبینی نظام مدیریتی از نخستین و مهمترین اقداماتی بود که صورت گرفت.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: علاوه بر ایجاد ساختارهای جدید، بازبینی و ابلاغ 13 نمودار سازمانی نیز با توجّه به مأموریت‌های جدید و در راستای تحول کلان ساختاری انجام شد.

وی ایجاد انسجام در میان مؤسسات و مجموعه‌های تخصصی آستان قدس رضوی در حوزه‌های علمی در راستای نیل به مرجعیت ملی و بین المللی را از دیگر اقدامات زیربنایی آستان قدس رضوی در دوره جدید برشمرد.

 

زائر محوری؛ مهمترین اولویت

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه حرم مطهر رضوی و خدمت رسانی به زائران همواره از مهم‌ترین مسائل مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی بوده است، گفت: خدمات رسانی به زائران با چهار رویکرد تسهیل زیارت برای زائران، افزایش خدمات عمرانی و رفاهی در حرم مطهّر، کیفی سازی خدمات فرهنگی در حرم مطهّر و اسکان زائران متمرکز است.

بختیاری آغاز بهره‌برداری از فاز نخست زائر شهر رضوی و پیشرفت 40 درصدی فاز 2، پیشرفت 80 درصدی فاز یک زائرسرای رضوی در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) را از جمله اقدامات برای افزایش سرانه رفاه زائران برشمرد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به پیشرفت 30 درصدی عمليات اجرايي آشپزخانه صنعتي در جوار زائرشهر رضوی بیان کرد: بنای ما بر این است که امکان بهره مندی زائران عزیز از غذای متبرک حضرت رضا(ع) را افزایش دهیم و به همین منظور در شش ماهه اول امسال حدود 4 میلیون و 900 هزار نفر در میهمانسرای حضرت (برابر با کل رقم پذیرایی در سال 95) پذیرایی شدند.

 

سایه رأفت رضوی بر سر نیازمندان کشور

وی در ادامه خدمت به نیازمندان و مستضعفان با الهام از رهنمودهای مقام عظمای ولایت در سخنرانی نوروزی را از نکات برجسته و درخشان کارنامه عملکرد آستان قدس رضوی دانست و گفت: با تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی اجرای طرح‌های توانمندسازی نیازمندان و کارآفرینی و اشتغال و محرومیت زدایی را در اولویت اقدامات این حوزه قرار داده ایم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در 6 ماه ابتدایی امسال 40 هزار بسته ارزاق متبرک رضوی بین نیازمندان کشور توزیع شده که نسبت به مدت مشابه در سال 95 رشد 200 درصدی داشته است.

وی افزود: واگذاری یک قطعه زمین 500 مترمربعی به انجمن نابینایان خراسان رضوی به منظور فروش محصولات بیش از 360 نفر از عزیزان روشندل و واگذاری پاساژ شجره با تعداد 46 مغازه برای عرضه تولیدات صنایع و مشاغل خانگی از اهم اقدامات سال جاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال است.

بختیاری تصریح کرد: عملیاتی شدن مرمت و احیای 110 قنات در خراسان رضوی، ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی به 50 هزار نفر محروم در کشور توسط خادمیاران سلامت و اطعام یک میلیون و 200 هزار نفر با مشارکت تشکل‌های مردمی در سطح کشور از اقداماتی است که در راستای اجرای منشور 7 گانه رهبر فرزانه انقلاب انجام شده است.

 

بهره‌گیری حداکثری و ارتقای ظرفیّت فرهنگی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بند چهارم حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی و ظرفیت فرهنگی عظیم این مجموعه اظهار کرد: لزوم تاثیرگذاری در فضای عمومی کشور و جهان اسلام با کمک خبرگان فرهنگی و بهره‌گیری حداکثری از این ظرفیت کم‌نظیر در ترویج معارف قرآنی و مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام از مهم‌ترین محورهای مورد انتظار رهبر معظم انقلاب است که در راستای آن اهتمام داشته ایم.

وی بیان کرد: راه اندازی و تجهیز شبكه ماهوارهای امام رضا (علیه السّلام)، فعال کردن ستاد دائمی مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی، استخراج نظام موضوعات فرهنگی از اسناد فرادستی کشوری و آستان قدس رضوی و تدوین اولویت‌های فرهنگی، چاپ 450 عنوان کتاب در شمارگان 3 میلیون و 210 هزار نسخه در چاپخانه آستان قدس رضوی و طراحی و تولید 100 محصول شامل نوشت افزار ایرانی اسلامی برگرفته از گنجینه نقوش و معماری حرم رضوی از اقداماتی است که در 6 ماه نخست امسال انجام گرفته است.

وي گفت: با اختصاص فضاي اردوگاه فرهنگي و تربيتي امام رضا(ع) در منطقه بيلدر، اردوهای زائران مهر برنامه‌ريزي و امكان اسکان و پذیرایی بيش از ٧ هزار دانش آموز پسر و دختر زیارت اولی از مناطق محروم سراسر کشور به مدت سه روز فراهم شد.

 

توسعه‌ علم و فناوري در آستان قدس رضوی

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي گفت: با توجّه به زیرساخت‌های موجود نظير حوزه علميه خراسان، دانشگاه‌هاي بين المللي امام رضا(ع) و علوم اسلامي رضوي، بيمارستان فوق تخصصي رضوي و دارالشفای امام رسيدن به مرجعيت علمي جهان اسلام به عنوان افق و چشم انداز فعاليت‌ها در عرصه علم و فناوري ترسيم شد.

وي گفت: تأسیس بنیاد سلامت آستان قدس رضوی و مشاركت ٥٠ نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشكی مشهد با این بنیاد، تشكيل تیم‌های علمی برای بررسی و تحقیق در موضوعات مورد نیاز آستان قدس رضوی شامل موضوع هنر و معماری، صوت، بهداشت و صنایع انرژی حرم مطهّر، بازنگری در رشته‌های تحصیلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، انعقاد تفاهم نامه همكاری با مراكز علمی كشوری شامل معاونت علمی ریاست جمهوری، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شهید بهشتی از محوري ترين اقدامات در اين عرصه بوده است.

 

صيانت و توسعه موقوفات و نذورات

قائم مقام توليت آستان قدس رضوي اهتمام ويژه به توسعه‌ موقوفات و نذورات را به عنوان مهمترین منابع درآمدی آستان قدس رضوی از اهم موضوعات مورد تاكيد و انتظار دانست و گفت: ایجاد و راه‌اندازی دفاتر وقف و نذر در حرم مطهّر رضوی با رویکرد توسعه موقوفات و نذورات، پیگیری و فرهنگ سازی برای ترویج و توسعه انواع گوناگون وقف و نذر در جامعه از بنيادي ترين اقدامات است.

وي با بيان اينكه در راستاي صيانت از موقوفات همه مستندات وقفي جمع آوری، بازخوانی و بازنویسی شده است، اظهار كرد: ارائه مشاوره، بررسی، پذیرش وقف و صلح اعمّ از مشارکتی و غیره و تنظیم ١٢٤ مورد وقف جدید در شش ماهه نخست امسال از ديگر فعاليت‌هايي است كه در رابطه با موقوفات انجام شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *