شهدا را سیاسی نکنید!

فرماندار مشهد مقدس گفت: شاید نباید این حرف را مطرح کرد اما بعضی­ها آنقدر از شهدا سوءاستفاده سیاسی و جناحی کردند و شهدا را ابزار برای مقابله با طرف مقابل خود کردند که در برخی این تصور ایجاد شده که این شهدا متعلق به قشر و جناح خاصی است. نباید شهدا را در  مسائل سلیقه­ای و جناحی خود دخالت دهیم.

 

کشف­رود و توس دو گنج شهر مشهد

محمد­رحیم نوروزیان در هشتمین جلسه شورای اداری که مزین نام شهید حسن خوراکیان بود افزود: بخش­داران باید به بحث بیمه­های روستایی و عشایری اهمیت بدهند. ضریب نفوذ بیمه در شهر مشهد 18 درصد، در استان 26 درصد و در کشور 25 درصد است. ضریب نفوذ در مشهد بسیار پایین­تر از کشور است و آمار استان را نیز ما پایین کشیده­ایم چرا که بخش عظیمی از جمعیت استان را مشهد تشکیل می­دهد.

نوروزیان ادامه داد: بهتر است این­گونه کارها سریع­تر انجام شود چرا چندان این قوانین پایدار نیست کما اینکه با ایجاد شرایط سنی در بیمه یک مانع ایجاد شده است. پس از تمام بخشداران و دهیاران درخواست دارم به بیمه روستاییان رسیدگی کنند تا از این ظرفیت به طور کامل استفاده شود.

وی در خصوص مشکلات منطقه توس اظهار کرد: مورد دیگری که باید به آن اشاره شود دو گنجی است که بعد از حضور مرقد مطهر امام رضا(ع) در مشهد وجود دارد. این دو گنج کشف­رود و مجموعه توس و حکیم ابوالقاسم فردوسی است. کشف­رود که یک فرصت برای ما بود تبدیل به یک تهدید شده است.

 

تنها 63 درصد فاضلاب مشهد کنترل می­شود

نوروزیان با بیان این­که در گذشته با فاضلاب زمین­ها آبیاری می­شد که مدت­ها است با نظارت­های انجام شده این مشکل رفع شده است، گفت: من قول می­دهم حتی یک متر زمین در این منطقه با فاضلاب آبیاری نمی­شود. البته هنوز فاضلاب در کشف­رود جاری است اما چاره­ای جز این نداریم. چرا که مشهد سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که با بیش از 400هزار نفر اتباع خارجی جمعیت بسیار عظیمی است که فاضلاب تولیدی این جمعیت باید در یک جا جمع­آوری شود.

وی افزود: طبق آخرین آمار آبفا تنها 63 درصد فاضلاب مشهد جمع­آوری می­شود و مابقی رها است. تقریبا روزانه 250 هزار متر مکعب فاضلاب خروجی مشهد است. خوشبختانه ظرفیت تصفیه­خانه­های ما بیتر از این مقدار است اما چون برخی از تصفیه­خانه­ها چون سیستم قدیمی دارند و فشار روی آن­ها زیاد است سر ریز دارند. فاضلاب خروجی مشهد آلوده­ترین فاضلاب کشور است.

 

مدیرانی که حقوق می‌گیرند ولی حضور ندارند

نوروزیان در تذکر به مدیران گفت: برخی مدیران از بیت­المال حقوق می­گیرند تا در این­گونه جلسات شرکت کنند اما به بهانه­های مختلف از این وظیفه شانه خالی می­کنند. من امروز طی چند نامه به مدیران کل عدم حضور برخی از مدیران در جلسات را تذکر دادیم و علت آن را جویا شدیم. درخواست می­کنم مدیران به وظایف خود عمل کنند تا به شیوه دیگری با این موضوع برخورد نکنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه مشهد در خصوص طرح اشتغال­زایی گفت: همه مدیران باید طرح­های خود را در قالب جذب اعتبار برای اشتغال­زایی ارائه دهند و رقم قابل توجهی که به سهم اعتبارات مشهد اضافه شده است جذب بکنیم تا اعتبارات برگشت نخورد.

 

شهدا را سیاسی نکنید

نوروزیان با بیان این موضوع که خیلی مهم است که تمام مدیران در تشییع پیکر شهدا شرکت کنند، ابراز داشت: متاسفانه استقبال کمی کاهش یافته است. مردم ما با شهدا مشکلی ندارد و به آنها افتخار می­کنند. شاید نباید این حرف را مطرح کرد اما موضوع این است که بعضی­ها آنقدر از شهدا سوءاستفاده سیاسی و جناحی کردند و شهدا را ابزار برای مقابله با طرف مقابل خود کردند که در برخی این تصور ایجاد شده که این شهدا متعلق به قشر و جناح خاصی است.

وی تصریح کرد: خیر این­گونه نیست. شهدا متعلق به همه هستند و کسانی که مسئول هستند باید انسجام داشته باشند و با بنیاد شهید هماهنگ باشند. حتی گاهی بنیاد شهید از این که در جریان برخی امور قرار نمی‌گیرند ناراحت هستند. روزی آقای عابدی مدیرکل سابق بنیاد شهید در حرم مطهر با ناراحتی این گلایه را با بنده در میان گذاشتند که ما مسئول رسیدگی به امور شهدا هستیم، اما چگونه می­شود شهیدی را در شهر تشییع می­کند ولی با ما در میان نمی­گذارند و هیچ قسمت از سیستم ما از این موضوع خبردار نیست؟

نوروزیان افزود: باید بپذیریم که وظایف تقسیم شده است و شهدا را در  مسائل سلیقه­ای و جناحی خود دخالت ندهیم. اگر این­ها رعایت شود قطعا استقبال مردم بیشتر و باشکوه­تر خواهد شد. این موارد باید آسیب شناسی شود و همه موظف به رعایت یک­سری مسائل شوند. البته در هر صورت وظیفه مدیران است که در این مراسم­ها شرکت کنند. من خودم هم این وظیفه را دارم و قطعا باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

بودجه حاشیه شهر به یک سوم کاهش یافته است

نوروزیان در خصوص کاهش اعتبارات استان گفت: در بودجه اعتبارات استان 30 درصد کاهش داشتیم. هرچند سهم استان دراعتبارات استانی نسبت به گذشته تفاوتی نکرده وهمان 5/37درصد ازکل بودجه کشوراست. متاسفانه در همین جهت بودجه حاشیه شهر مشهد که یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری بوده نیز کاهش یافته است. وی افزود: ما از مسئولین تصمیم­ گیرنده انتظار داشتیم که حاشیه شهر مشهد را که در اولویت کشور بوده است بیشتر مورد توجه قرار دهند که البته نمایندگان مجلس و استاندار محترم برای جبران آن پیگیر هستند.

فرماندار مشهد در بحث بودجه حاشیه شهر مشهد گفت: در سال­های قبل 220 میلیارد تومان بودجه کل حاشیه شهرهای کشور بود که 75 میلیارد تومان آن به مشهد اختصاص داشت. علاوه بر این 20 میلیارد نیز به عنوان بافت فرسوده شهرهای مذهبی نیز داشتیم که جمعا 315 میلیارد تومان می­شد. اما در بودجه امسال فقط یک ردیف به عنوان بهسازی بافت فرسوده کلان­شهرهای مذهبی به مبلغ 100 میلیارد تومان در نظر گرفته­اند.

نوروزیان افزود: اگر اختلاف در بین دستگاه‌­ها رخ می­دهد مصوبه هیئت وزیران است. نباید هر مشکلی را به دستگاه قضایی ارجاع داد. این دستگاه آخرین تیر ترکش است. هر اختلاف اول باید در جلسه مربوطه در استانداری و فرمانداری باید بررسی شود و اگر صلاح بود خود ما فرد خاطی را به دستگاه قضایی معرفی خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: 9 دی ماه یک روز ملی است و کسی نباید به عنوان یک موضوع سیاسی برای ضربه زدن به جناح مقابل استفاده کند. این روز برای همه در مقابل دشمن است که نظام را به لبه پرتگاه برده بود اما مردم به همراه تمام جناح­های سیاسی در این روز نقشه­های آنها را نقش بر آب کردند.

 

ادارات از هم گروکشی نکنند

معاون سیاسی و امنیتی فرماندار مشهد مقدس در ادامه جلسه گفت: موضوعی که بسیار حائز اهمیت است این که در برنامه ششم توسعه که یک سند بالادستی و نقشه راه  است، وظایف ما کاملا مشخص است. در برخی از جلسات مدیران مختلف شرکت کرده­اند در خالی که اصلا در شرح وظایف آن­ها نبوده است.

حیدر خوش­نیت افزود: جالب اینجا است که در این کارگروه­ها مصوباتی شده است که کاملا مغایر با وظایف آن دستگاه است که با تحکم به آن­ها ابلاغ شده است. در بحث آسیب­های اجتماعی نیز سند تقسیم کار ملی وجود دارد. بر طبق کسی نمی­تواند وظیفه دیگری به ادارات ابلاغ کند.

خوش­نیت تصریح کرد: موضوع مهم دیگر گروکشی برخی ادارات از هم است که اصلا در شان ادارات و افراد نیست. برای لجبازی با یکدیگر به مشکلات مردم رسیدگی نمی­کنند. این کار درستی نیست کاملا خلاف قانون است. این را به یاد داشته باشیم که شرایط امروز نتیجه مدیریت دیروز ما است و آینده در گرو مدیریت امروز ما است.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *