رشد 10.2 درصدی بودجه جاری استان در سال آینده

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی گفت: برای دستگاه‌های استانی در سال آینده 560 میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار شده و نسبت به ابتدای سال 96 بودجه جاری استان 10.2 درصد رشد خواهد داشت و این رشد در حقوق و مزایای مستمر حدود 16.5 درصد بوده و سایر اعتبارات هزینه‎ای استان حدود 1.7 درصد رشد دارد.

رضا جمشیدی روز شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت اعتبارات و تخصیص‌های استان در سال جاری افزود: مجموع اعتبارات ما تا پایان سال جاری هزار و 965 میلیارد تومان برای برنامه‌های جاری و عمرانی بوده که 867 میلیارد تومان معادل 44 درصد آن در 9 ماهه تخصیص یافتند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی ادامه داد: همچنین 591 میلیارد تومان اعتبارات جاری ما با میانگین تخصیص 58 درصد بوده و هزار و 374 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی  با میانگین تخصیص 38 درصد بوده که البته توزیع تخصیص بین منابع اعتباری متفاوت است.

جمشیدی ادامه داد: اعتبارات استان 792 میلیارد تومان با میانگین تخصیص 45 درصد بوده است، اعتبارات ملی استان 97 میلیارد تومان با تخصیص 32 درصد بوده که اعتبارات توازن منطقه‌ای  یک میلیارد تومان با تخصیص 100 درصد است.

25 میلیارد تومان اعتبار جرایم رانندگی استان

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین اعتبارات جرایم رانندگی 25 میلیارد تومان و تخصیص آن 5 درصد بوده و اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور ماده 180 قانون برنامه پنجم 359 میلیارد تومان با تخصیص 29 درصد بوده، تصریح کرد: نهایتا اعتبارات موضوع ماده 12 مدیریت بحران که 28 میلیارد تومان بوده با تخصیص 55 بوده است که این موارد جز بودجه‌های عمرانی سال جاری هستند.

جمشیدی با بیان اینکه عمده تخصیص‌های امسال به صورت اسناد خزانه اسلامی بوده که به صورت سر رسید یکساله است، تاکید کرد: در خصوص ارتقا شاخص‌های توسعه اقتصادی استان باید بگویم که 133 میلیارد تومان کل اعتبارات مربوط به استان خراسان بوده، ما اجازه پیدا کرده بودیم که حداکثر 50 درصد از این اعتبارات را به صورت کمک‌های فنی و اعتباری اختصاص دهیم که حدود 66 میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: ما نهایتا برای این 66 میلیارد تومان اعتبارات فنی و اعتباری 24 میلیارد تومان از تخصیص نقدی یعنی حدود 40 درصد را اختصاص دادیم که امیدوار هستیم به عنوان یارانه سود تسهیلات به رونق واحدهای اقتصادی استان کمک کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی گفت: قسمت دوم این اعتبارات تا 133 میلیارد تومان که 66 میلیارد تومان دوم است به صورت پروژه‌های مربوط به ارتقا شاخص‌های اقتصادی بوده است.

 

تخصیص 25 میلیارد تومان به بخش زیارت و گردشگری

جمشیدی با بیان اینکه مجموعا ما از 133 میلیارد تومان اعتباراتی که داشتیم حدود 25 میلیارد تومان به بخش خدمات با اولویت زیارت و گردشگری اختصاص دادیم، اظهار کرد: حدود 58 میلیارد تومان اعتبارات مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت بوده و حدود 50 میلیارد تومان اعتبارات بخش کشاورزی بوده است.

وی عنوان کرد: در جلسه امشب موضوع ما 66 میلیارد تومان بوده که حدود 8 میلیارد تومان آن به بخش خدمات و 26 میلیارد تومان به بخش صنعت، معدن و تجارت و حدود 33 میلیارد تومان هم به پروژه‌های بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های ما تامین آب اراضی کشاورزی از پساب تصویه شده و آبرسانی مشهد است، تصریح کرد: این پروژه‌ ماهیتا ملی بوده و تهران از 66 میلیارد تومان کم کرده و نگه داشته به وزارت نیرو ابلاغ کند.

 

تخصیص 42 میلیارد تومان به مطالبات بازنشستگان

جمشیدی با بیان اینکه موضوع دیگر توزیع اعتبارات مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 95 است، خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات مورد نیاز برای پاداش پایان خدمت و مانده مرخصی 416نفر از همکاران مشمول نظام بودجه استانی که در سال گذشته بازنشست شدند حدود 42 میلیارد تومان بود.

وی گفت: قسمت قابل توجهی از این اعتبارات در سال قبل توسط دستگاه‌های اجرایی و از محل اعتبارات جاری سال 95 تامین شد اما حدود 25 میلیارد تومان از این مبلغ در سال قبل توسط دستگاه‌ها قابلیت پرداخت نداشت و به عنوان مطالبات برای بازنشستگان منظور شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی ادامه داد: همچنین در قالب ردیفی از بودجه برای پرداخت مطالبات پاداش پایان خدمت برای دستگاه‌های اجرایی مشمول بودجه استانی اعتباری پیش‌بینی شده که از این بابت مبلغ 17 میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال 95 در اختیار استان قرار گرفته است.

جمشیدی افزود: با پرداخت این 17 میلیارد تمام مطالبات بازنشستگان سال 95 استان به طور کامل پرداخت خواهد شد و فقط قسمتی از مرخصی‌های استفاده نشده بازنشستگان می‌ماند که آن را در سال قبل و جاری دستگاه‌ها باید از محل اعتبارات خود تامین می‌کردند.

وی تاکید کرد: اما ابتدای سال جاری مبلغ 20 میلیارد تومان بابت پاداش‌های سال 95 و 96 بین دستگاه‌های اجرایی توزیع کرده بودیم که با پرداخت شدن این مطالبات در توزیع 20 میلیارد تومان باید تغییراتی را ایجاد کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی تصریح کرد: براساس ابلاغیه که دکتر نوبخت در مهرماه به استان داشتند مبلغ 25 میلیارد و 400 میلیون تومان برای توزیع بین دستگاه‌های مربوطه در اختیار استان قرار گرفته و به استناد ماده 23 رسیدگی به تخلفات رانندگی 70 درصد از این وجوه به شهرداری‌های محل و 30 درصد به دهیاری‌ها باز می‌گردد که توزیع این کار نیز توسط استاندار انجام می‌شود.

جمشیدی در خصوص اعتبارات لایحه بودجه 97 که قرار است توسط ریاست جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شود، عنوان کرد: از ویژگی‌های لایحه بودجه این است که تعداد ردیف‌های متفرقه به شدت کاهش پیدا کرده، اعتبارات هزینه‌ای به صورت 7 فصلی طرح لایحه بودجه منظور شده است.

وی بیان کرد: مشخص است که هر دستگاه‌ اجرایی چه اعتباری در اختیارش قرار می‌گیرد و این اعتبارات را در کدام فصول هفت‌گانه قرار است استفاده کند.

 

اعتبار جاری سال آینده 560 میلیارد تومان

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی اظهار کرد: همچنین تعداد موسسات و نهادها به شدت کاهش پیدا کرده اما از نکات مهم مربوط به استان‌ها این است که سهم هزینه‌ای استان‎ها در بین کشور که تقریبا هرساله حدود 14 درصد بود به حدود 24 درصد افزایش پیدا کرده است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: اعتبارات جاری ما در سال 96 مبلغ 561 میلیارد تومان بوده که این رقم در ابتدای سال 508 میلیارد تومان بوده است، برای دستگاه‌های استانی در سال آینده 560 میلیارد تومان پیش‌بینی اعتبار شده و نسبت به ابتدای سال 96 بودجه جاری استان 10.2 درصد رشد خواهد داشت و این رشد در حقوق و مزایای مستمر حدود 16.5 درصد بوده و سایر اعتبارات هزینه‎ای استان حدود 1.7 درصد رشد دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی با اشاره به اینکه مجموع اعتبارات جاری ما در لایحه سال 97 مبلغ 4 هزار و 460 میلیارد تومان است، تصریح کرد: که تقریبا نسبت به آنچه که در امسال اتفاق افتاده تقریبا 8 برابر خواهد شد همچنین سهم اعتبارات عمرانی استان حدود 30 درصد بوده است.

جمشیدی گفت: برای تولید و اشتغال منابع بسیار خوبی در لایحه بودجه سال 97 پیش‌بینی شده و دولت موظف است 980 هزار فرصت شغلی را در سال 97 ایجاد کند این حدود 70 هزار میلیارد تومان منابع می‌خواهد که این منابع از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی شده و قسمتی از آن از بخش ذخایر صندوق توسعه ملی، منابع سیستم بانکی لحاظ می‌شود.

وی تصریح کرد: کلیات لایحه این است که منابع بودجه عمومی سال 97 نسبت به 96 تغییری نخواهد داشت، اعتبارات هزینه‌ای رشد کمی خواهد داشت و در اعتبارات عمرانی رشد منفی را شاهد خواهیم بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی با بیان اینکه همچنین درآمدهای استان خراسان رضوی در سال 97 حدود 3 هزار 431 میلیارد تومان پیش‌بینی شده، بیان کرد: امسال درآمدهای ما در قانون مصوب 3 هزار 248 میلیارد تومان است که درآمد سال آینده نسبت به امسال حدود 5.6 درصد رشد خواهد داشت در صورتی که برای استان‌های کشور رشد درآمدها 10.9 درصد پیش‌بینی شده است.

 

 

سرویس اقتصادی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *