جوامع با هراعتقادی نیازمند نظم هستند

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: جوامع با هر اعتقاد، سنت‌، گرایش‌ سیاسی و سیستم حکومتی؛ برای اداره امور نیازمند نظم هستند.

سید کمال حسینی روز شنبه در دوره آموزشی نظم اجتماعی ویژه بخشداران استان که به همت دفتر امور اجتماعی و فرهنگی برگزار شد، افزود: بخشدار نماینده عالی دولت و به نوعی پایه‌‌ترین واحد دولت و واحد عملیاتی آن است که نقش مهمی در ایجاد فضای نظم اجتماعی یا فضای پایدار و پویایی در محیط روستا دارد.

وی ادامه داد: بخشداران نماد حاکمیت هستند و این جریان بعد از نظام کدخدایی بوجود آمد. هر چند این نماد هنوز به دلایلی نتوانسته جایگاه واقعی خویش را بدست آورد اما امید است با حضور انسان‌های فعال و با تدبیر سمت سوی آن به سمت مدیریت یکپارچه و با کم‌ترین وابستگی به مرکز به پیش رود.

حسینی “کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی” را یکی از مهم‌ترین راهبردهای دفتر امور اجتماعی دانست و افزود: در این زمینه طرح کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی تدوین و برش استانی آن به خراسان رضوی ابلاغ شده است.

وی افزود: سال گذشته 84 پروژه مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان رضوی اجرا شد و امسال نیز 15 تفاهم نامه با نهادها و بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار خارج از بودجه سنواتی استان به این بخش اختصاص یافته است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی «توسعه مشارکت مردمی» را یکی دیگر از راهبردهای دفتر امور اجتماعی ذکر کرد و گفت: رمز توسعه پایدار افزایش مشارکت‌های مردمی است که مهم‌ترین و اساسی‌‌ترین نوع آن، مشارکت پایدار در اداره جامعه است.

حسینی ادامه داد: هنجارهای اجتماعی، مقررات و انتظاراتی هستند که با آن جامعه رفتار اعضای خود را هدایت می­کند و بر‌اساس فرآیند کنترل ­اجتماعی، مشروعیت ­سیاسی و رویه­های اعمال عدالت در زمینۀ حاکمیت، نظم اجتماعی در جامعه تضمین می‌شود. نظم اجتماعی مبین توقع‌های اساسی زندگی اجتماعی است.

وی گفت: حتی جوامع اولیه انسان‌ها دارای نظم اجتماعی بوده است کما اینکه جنبه طبیعی این نظم را نمی‌توان نادیده گرفت. در جوامع ابتدایی این نظم به طور خودبخودی ایجاد شد اما با وجود تنوع و پیچیدگی، جوامع کنونی نیازمند قوانینی هستند که این نظم را ایجاد کنند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: سنت‌ها، آداب و رسوم قومی هر جامعه به تنهایی تامین کننده نظم اجتماعی نیستند اما اهمیت هریک حسب درجه وابستگی آن‌‌ها به جامعه غیر قابل انکار است و قوانین و مقررات با توجه به این سنت‌‌‌ها تدوین می‌شوند.

وی در ادامه گفت:بخشداران سفیران این جریان مهم در جامعه هستند و نوع اجرای نظم اجتماعی توسط آنان تاثیر زیادی در شکل گیری یک زیست فرهنگی شایسته دارد.

حسینی در پایان: بر لزوم مشارکت مردم در توسعه نظم تاکید کرد و گفت: با ورود عموم مردم به حوزه نظم، و احساس مسئولیت در این مقوله ،کاهش آسیب‌‌‌ها و معضلات اجتماعی را در پی خواهیم داشت.

گفتنی است؛ دوره آموزشی یک روزه نظم اجتماعی ویژه بخشداران درمرکز آموزشی امام علی برگزار و در پایان گواهینامه 16 ساعته به شرکت کنندگان در این دوره تقدیم شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *