تقسیم مشهد!

مشهد، دومین کلانشهر ایران، بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 است. شهری که سرعت رشد و توسعه چشمگیری داشته اما به عقیده بسیاری از کارشناسان زیرساخت‌های مختلف آن متناسب با سرعت رشد این شهر، ارتقا نیافته و همین مسئله مشکلات متعددی را پیش‌روی مردم و مسئولان قرار داده است.

ساختارهایی کهنه که بیش از ده‌ها سال است تغییر نکرده‌اند و دیگر برای اداره شهر کارآمد نیستند. فرماندار مشهد نیز بارها در سخنان خود به این نکته اشاره کرده‌است و روز گذشته نیز در هشتمین جلسه شورای اداری مشهد، لزوم ایجاد ساختار مناسب با مشهد و حتی درآوردن یک شهرستان جدید و مستقل از دل شهرستان مشهد را گوشزد کرد.

 

برخی دستگاه‌ها اداره شهرستان مشهد ندارند

معاون استاندار و فرماندار مشهد با بیان اینکه در حال حاضر ضرورت توجه بیش از پیش به مشهد احساس می شود، تاکید کرد: نباید اجازه داد شهری که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته می شود، به سمتی برود که دچار آشفتگی شود و نتوان آن را مدیریت کرد.

نوروزیان در خصوص راهکارهای مدیریت و برون رفت از این شرایط گفت: شهرستان مشهد بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد. البته براساس آمار رسمی این میزان کمتر است ولی ما حدود 300 تا 400 اتباع بیگانه در این شهر داریم که اگر آن ها را نیز اضافه کنیم، جمعیت شهر به همین 3 میلیون و 500 هزار نفر می رسد.

وی با اشاره به اینکه بخش مرکزی شهرستان مشهد حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد، عنوان کرد: تنها شهرستان های بزرگ استان در این حد جمعیت دارند. مدیریت این مساله کار مشکلی است. متاسفانه ما با شیوه های 80 سال پیش و ساختارهای غلط و ناکارآمد در حال اداره شهر هستیم. در حال حاضر هر کدام از دستگاه ها یک رویه دارد. به عنوان نمونه برخی از دستگاه ها اداره شهرستان مشهد ندارند. برخی دستگاه ها که در این برش اداره دارند، ادارات و ساختارشان در آن حد نیست. .

نوروزیان با اشاره به حجم بالای تردد در دهه آخر صفر در مشهد خاطرنشان کرد: در همین دهه آخر صفر مشاهده شد، شب و روز باید این دستگاه ها پای کار می بودند اما عده و توان لازم را نداشتند. با همه این مسایل شهر مشهد، با این بودجه اندک و مشکلات ساختاری این دستگاه ها به مشکل می خورند چون ساختار پاسخگو نیست. باید ساختار متناسبی برای مشهد طراحی شود. شاید بهترین کار این است که از دل مشهد یک شهرستان دیگر جدا کنیم. چون بخش رضویه، احمدآباد و بخش مرکزی می تواند یک شهرستان بزرگ باشد.

معاون استاندار و فرماندار مشهد تصریح کرد: متاسفانه شاخص های ما به دلیل این وضعیت با هم توازن ندارد. به عنوان نمونه بالاترین سرانه فضای آموزشی روباز در خراسان رضوی مربوط به شهرستان مه ولات با حدود 3000 متر مربع برای هر 10 نفر است اما مشهد پایین ترین سرانه را با 200 متر مربع دارد.

وی اضافه کرد: اگر در همین مورد آموزش پرورش تبادکان و نواحی حاشیه ای را از مشهد جدا کنیم، سرانه ما افزایش میابد. در همین تبادکان کلاس های درسی تا 45 نفر هم جمعیت دارد ولی میانگین استان این رقم نیست. رشد جمعیت در کشور 1.24 و در استان 1.43 است اما این رقم در مشهد 1.64 است. این افزایش رشد جمعیت مشهد ناشی از همین روستاهای اطراف و حاشیه شهر است که این توازن را بر هم می زند و نمی توان برنامه ریزی درستی داشت.

نوروزیان یادآور شد: تجربه گذشته نشان داده با این سیستم بهترین راه حل ما همین است. به عنوان نمونه طرقبه شاندیز از مشهد جدا شد و وضعیت آن از گذشته بهتر است.

معاون استاندار و فرماندار مشهد با بیان اینکه بیش از 52 درصد جمعیت استان در مشهد سکونت دارند که امری طبیعی است، اظهار کرد: ولی امکانات و داشته های ما اصلا در این حد نیست. با تلاشی که استان داشته اتفاقات خوبی رخ داده ولی این هنوز این امکانات پاسخگو نیست. فصل تدوین بودجه در پیش است و دوستان با همین نگاه باید پیشنهادات خود را به ما بدهند. ما 5 نماینده در مشهد داریم که این فرصت خوبی است و باید از آن بهره برد. باید این پیشنهادات ارائه شود تا به سطوح برنامه ریزی منتقل شود.

 

اجماع ملی برای مشهد

نوروزیان با تاکید بر اینکه شهر مشهد نیاز به یک اجماع ملی دارد، تصریح کرد: با این بودجه هایی که در حال حاضر برای مشهد در نظر گرفته می شود، مشکلات ما حل نمی شود و اگر شهر مشهد با همین روند پیش برود، تا 10 سال آینده این شهر قابل سکونت نیست.

معاون استاندار و فرماندار مشهد گفت: براساس گزارشات و آمار سازمان بهزیستی 37 درصد همسرآزاری های خراسان رضوی در مشهد صورت می گیرد که 80 درصد آن در حاشیه این شهر بروز می کند. 25 درصد کودک آزاری های استان مربوط به مشهد است که 78 درصد آن در حاشیه شهر مشهد اتفاق می افتد. 57 درصد آسیب دیدگان اجتماعی استان ما در مشهد هستند که از این میزان، 50 درصد آن ها مربوط به حاشیه شهر است.

وی ادامه داد: همچنین 45 درصد فرارهای از منزل در خراسان رضوی در مشهد رخ می دهد که 70 درصد این اتفاقات مربوط به حاشیه شهر مشهد است. علاوه بر این 14 درصد خودکشی های استان در مشهد بروز پیدا کرده که 97 درصد از این میزان مربوط به حاشیه شهر مشهد است. در استان ما 87 درصد کودکان خیابانی در مشهد هستند که 54 درصد از این تعداد در حاشیه شهر حضور دارند. 39 درصد از مسائل و مشکلات زنان بدسرپرست در استان مربوط به شهر مشهد است که 28 درصد از این میزان در حاشیه شهر مشهد اتفاق می افتد.

 

ارائه خدمات مطلوب با وجود زیرساخت‌های ضعیف

نوروزیان ضمن تشکر از اقدامات همه دستگاه ها در ایام پایانی ماه صفر اظهار کرد: در این ایام همه دستگاه های خدمات رسان و امنیت ساز به رغم تهدیداتی که وجود داشت و با وجود نقایصی که در زیرساخت های شهری ما وجود دارد خدمات خوبی را ارائه کردند. با وجود حضور 4 میلیون زائر، مردم و زائرین توانستند مناسک و مراسمات عزاداری خود را به خوبی انجام دهند و کوچکترین مشکلی در این زمینه بروز نکرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه ریزی خوبی که برای خروج زائران صورت گرفت، در این حوزه هم مشکلی بروز نکرد و ترافیک روان و مناسبی وجود داشت و زائران توانستند با شیوه مناسبی مشهد را ترک کنند.

نوروزیان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه این جای تاسف دارد که شهدا غریبانه تشییع می شوند، عنوان کرد: شهدا ولی نعمت ما هستند و ما نسبت به آن ها دین داریم و فقط با حضور در مراسم تشییع نمی توان این دین را ادا کرد. باید برنامه ریزی هایی صورت گیرد تا دستگاه ها بتوانند به صورت منظم در دیدار خانواده شهدا حضور داشته باشند.

وی ضمن گرامیداشت هفته بسیج بیان کرد: در این هفته لازم است همه دستگاه ها در برنامه های مربوط به این هفته حضور فعال داشته باشند. به هر ترتیب ما باید قدردان بسیجیان باشیم چون امنیت و بسیاری از نعمات این کشور مدیون حضور و تلاش بسیجیان عزیز و شهدای بسیج است.

نوروزیان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در دهه پایانی صفر و ایام عزاداری بیان کرد: امسال با پیگیری های صورت گرفته از مشهد تا مرزهای ایران و داخل عراق اقدامات خوبی صورت گرفت و بیش از 60 ایستگاه صلواتی در عراق ایجاد شد که راه اندازی آن عمدتا به همت مردم بود. نگرانی اصلی ما در این ایام مسأله اسکان بود که در این راستا در استان خراسان رضوی حدود 60 هزار اسکان پیش بینی شد که به بیش از این ظرفیت دست یافتیم. حضور همکاران ما در شهرداری در شهر نجف بسیار تاثیرگذار بود.

معاون استاندار و فرماندار مشهد تصریح کرد: از همه دستگاه ها به ویژه هیأت های و مجامع مذهبی تشکر ویژه داریم خصوصا اینکه در این ایام عمده خدمات رسانی ها را خود مردم بر عهده داشتند. همچنین در دهه آخر صفر برای نخستین بار در مشهد با کمک سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هیات های مذهبی بیش از 150 ایستگاه صلواتی راه اندازی شد و همه این ایستگاه ها شناسنامه دار شدند. به هر حال با وجود تهدیدات امنیتی که متوجه ما بوده و است، مناسب نبود هر کسی بدون اینکه شناسایی صحیح ایستگاهی را دایر کند و یا نذورات را پخش کند با اینکه احتمال بروز برخی مسائل متصور بود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این امسال جلوی مسایل تفرقه زا نیز گرفته شد و اجازه ندادیم چنین اقداماتی صورت گیرد؛ چون به این ها همان اقداماتی که به تعبیر مقام معظم رهبری شیعه انگلیسی دنبال می کند، دانسته و یا نادانسته انجام می دادند. این موارد با شناسنامه‌دار شدن ایستگاه های صلواتی و هیأت های مذهبی با همت شورای هیأت های مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی ساماندهی شد.

نوروزیان یادآور شد: در این ایام ایستگاه های صلواتی در 5 محور چناران، نیشابور، سرخس، کلات و طرقبه شاندیز به مشهد راه اندازی شد و همه دستگاه ها از قبیل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آتش نشانی، هلال احمر، شورای تامین، پلیس راهور و نیروی انتظامی تلاش بسیاری داشتند و در زمینه خروج هیأت های مذهبی از شهر مشهد به خوبی عمل شد.

وی تصریح کرد: امسال اداره آموزش و پرورش استان حدود 400 مکان آموزشی به همراه حسینیه ها و تکایا در اختیار زوار قرار دادند که مشکل اسکان برطرف شد. همچنین نکته ای که جای تشکر ویژه دارد و باید فرهنگسازی شود، این است که امسال شهرداری سامانه ای طراحی کرد برای ثبت نام از داوطلبین کمک به زائرین پیاده که امسال بیش از 66 هزار نفر ثبت نام کردند و اعلام آمادگی برای در اختیار قرار دادن منازل خود به زائرین حضرت رضا(ع) داشتند البته فعالیت های  ما اشکالاتی هم بوده که امیدواریم در آِنده این مسائل برطرف شود.

نوروزیان با تاکید بر اینکه در مشهد کسانی که مسئولیت می پذیرند، باید شب و روز پای کار باشند، عنوان کرد: در ایام تعطیلی خیلی از مردم به مشهد می آیند. ما باید در این ایام آمادگی خدمت رسانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این تعطیلات آفتی برای مملکت بوده و به کشور آسیب می زند، اظهار کرد: به هر حال بسیاری از مردم به حضرت رضا(ع) علاقه مند هستند و تقریبا به لطف امکاناتی که وجود دارد، مردم در همه ایام سال مردم در مشهد حضور دارند؛ بنابراین کار ما تعطیل بردار نیست. بعضا گلایه هایی وجود دارد که ارباب رجوع در برخی ادارات دچار سرگردانی می شود. ما نیز بازدیدهای سرزده ای از ادارات و دستگاه ها خواهیم داشت و مبنای ارزشیابی های ما از همه دستگاه ها همین مسائل خواهد بود.

 

 

سرویس در شهر «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *