به احترام کتاب

از دو هفته قبل از آغاز هفته کتاب پویش کتابگردی مشهد موج گسترده‌ای در میان اصحاب فرهنگ راه انداخت و به تدریج از مسئولین فرهنگی، هنرمندان و فعالان رسانه‌ای به این موج پیوستند. موفقیت طرح‌هایی مانند تابستانه کتاب و پاییزه کتاب در سال‌های قبل و حضور فعال هنرمندان و اصحاب فرهنگ این روزها رونق عجیبی به کتاب فروشی‌ها داده است. همزمان با ٢ آذرماه روز کتابگردی  این جریان که از قبل برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده بود به راه افتاد و خیلی‌ها را به خودشان آورد که این بار به احترام کتاب به خیابان‌های شهر بیایند و به کتابفروشی‌ها سر بزنند. خبرهای خوبی هم از سوی مسئولین به گوش مردم رسید که بد نیست نگاهی به آنها داشته باشیم.

 

استقبال، بیش از حد تصورم بود!

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی در باره این رویداد فرهنگی گفت: در جریان بازدید از کتابفروشی‌های شهر مشهد استقبال بسیار زیادی را از این طرح مشاهده کردم که بیش از حد تصورم بود.

شهین‌دخت مولاوردی در خصوص ارزیابی خود از طرح روز ملی کتابگردی در کتابفروشی‌های  مشهد، ‌اظهار کرد: به واقع فکر نمی‌کردم که با این حجم از استقبال مردم و به خصوص جوانان از این طرح روبه‌رو شوم و از این بابت بسیار خوشحال هستم. حضور پرشور اقشار مختلف مردم در کتابفروشی‌های مشهد اتفاق بسیار خوب و امیدوار کننده‌ای است که سبب می‌شود تا ما به آینده‌ای روشن و نسلی آگاه خوش‌بین باشیم. برگزاری چنین طرح‌هایی موجب جلب توجه عموم مردم جامعه به مقوله فرهنگ می‌شود که نفس این موضوع نیز بسیار دارای اهمیت است.

مولاوردی تصریح کرد: هنگامی که در جامعه نگران کم‌رنگ شدن فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف مردم هستیم اجرای چنین طرح‌هایی با سطح استقبال چشمگیر ما را  بسیار خوشحال و امیدوار می‌کند و نشان می‌دهد که باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام داد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی عنوان کرد: بسیاری از مردم و مسئولان نگران کم شدن توجه مردم به کتاب به دلیل گسترش فضاهای مجازی هستند ولی خوشبختانه ما امروز شاهد هستیم که با کمک دستگاه‌های مختلف موج خوبی شکل گرفته است که می‌تواند توجه به کتاب را در جامعه ارتقاء دهد. با ادامه فرهنگ‌سازی و اقدامات موثری مانند طرح کتابگردی کتاب و کتابخوانی بتواند در جامعه ایران به جایگاه اصلی و شایسته خود برسد.

 

عضویت 30 درصد دانش‌آموزان در کتابخانه‌ها

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم در جریان بازدید از کتابفروشی‌های مشهد گفت: الحمدالله بعد از پیروزی انقلاب گرایش به کتاب و کتابخوانی در بین مردم ما افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به گسترش فضاهای مجازی افزود: با ظهور و بروز فضاهای مجازی حوزه کتاب و کتابخوانی دچار فراز و فرودهایی شد اما کتاب هیچوقت در زندگی انسان‌ها به ویژه انسانهای متمدن و فرهیخته مردم کشور عزیزمان ایران جای خودش را از دست نداده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان این که مطالعه بسیار می‌تواند در رشد فرهنگی جامعه موثر باشد، اظهار داشت: امیدواریم شاهد گسترش مراجعه همه آحاد ملت به کتاب و کتابخوانی باشیم. مادرها و پدرها برای بچه‌ها وقت بگذارند و برایشان کتاب بخوانند و با هم مطالعه کنند، این فرهنگ هر چه گسترش پیدا کند جامعه ما توسعه یافته‌تر، اعتلا یافته‌تر و فرهنگی‌تر خواهد شد.

رشیدیان با اشاره به تفاهم آموزش و پرورش و کتابخانه‌های عمومی استان در خصوص عضویت ٣٠ درصد دانش آموزان در کتابخانه‌ها ادامه داد: امیدواریم در همین راستا مردم عزیز کتابخوان در اهدای کتاب برای غنی تر کردن کتابخانه‌های مدارس همکاری و همراهی کنند و بچه‌های عزیز را به مطالعات کتب غیر درسی متناسب با سن، گرایش و روحیه شان را تشویق کنند.

 

نمایشگاهی به وسعت یک شهر

سید سعید سرابی در پویش کتابگردی و بازدید از کتابفروشی جهاددانشگاهی به مناسبت دوم آذر ماه اظهار کرد: به نظر می‌رسد که در حوزه کتاب غفلت‌هایی صورت گرفته بود که یکی از این غفلت‌ها در حوزه کتابفروشی‌ها شناسایی شد اما خوشبختانه اجرای طرح‌هایی مانند کتاب‌گردی سبب شد تا توجه بیشتری به این حوزه صورت بگیرد و به خصوص توجه به کتابفروشی‌ها بیش از پیش انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: ما امیدواریم انجام طرح‌های این چنینی بتواند حوزه کتاب را روبه جلو ببرد و مسلما در این مسیر از هر حرکت و برنامه‌ای حمایت خواهیم کرد. از سوی دیگر، برای توجه بیشتر به کتابفروشی‌های سطح شهر ما امسال طرح  نمایشگاه کتاب را با عنوان «نمایشگاهی به وسعت یک شهر» برگزار خواهیم کرد که در همین راستا تمامی افرادی که بن خرید کتاب از نمایشگاه را دریافت کنند می‌توانند با همان بن از تمام کتابفروشی‌های سطح شهر کتاب تهیه کنند.

وی اضافه کرد: این اقدام که یک حرکت ملی است با هدف جلب توجه مردم به حوزه کتابفروشی‌ها صورت گرفته و بیشتر یک حرکت نمادین محسوب می‌شود اما ما مطمئن هستیم که اقدامات این چنینی می‌تواند توجه به مقوله کتابخوانی در کشور را بیشتر کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای هم‌افزایی نهادهای مختلف برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه، خاطرنشان کرد: اتاق گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر با استاندار خراسان رضوی در جلسه آتی خود دستور ویژه‌ای در خصوص موضوع کتاب خواهد داشت و نمایندگان شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشی‌های مشهد در این جلسه به ایراد دیدگاه‌ها، نظرات و درخواست‌های خود از مسئولین استان خواهند پرداخت.

سرابی افزود: ما از تمام اعضای شورای اداری استان نیز خواسته‌ایم تا در حوزه مسئولیت خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب حضور پیدا کنند که این اقدام نیز حرکتی در راستای هم افزایی هرچه بیشتر دستگاه‌های استان برای ارتقای فرهنگ مطالعه خواهد بود. در حوزه نشر الکترونیک نیز برگزاری نمایشگاه تخصصی رسانه دیجیتال و بخش جانبی نشر الکترونیک را در دستور کار داریم و همچنین فضایی بالغ بر ٣٠٠ متر مربع را برای بخش نشر دیجیتال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد در نظر گرفتیم.

 

پرچم‌داران توسعه فرهنگ

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابداران را حافظان و عرضه‌کنندگان گوهر کتاب یاد کرد و افزود: کتابداران پرچمداران توسعه فرهنگ مطالعه هستند.

افشین تحفه‌گر با مجموعه همکاران و هنرمندان پویش کتابگردی  را از کتابخانه تخصصی دفاع مقدس آغاز کرد و با حضور در کتابخانه شهید باهنر مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) از بخش های کودک و نوجوان، مخزن کتاب و کتاب های مرجع، نشریات و….این کتابخانه بازدید کرد، وی بر ایجاد بخش کتاب هنر و سینما  را در این کتابخانه زیر بنای تولیدات هنری دانست و بر ضرورت ایجاد این بخش با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی تاکید کرد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی در ادامه کتابگردی به کتابفروشی و انتشارات میردشتی رفت کتابخانه ای که بیشترین کتاب را در حوزه های هنری دارد وی با ابراز خرسندی از این پویش از خانواده‌های میردشتی که با هم افزایی در تهیه تولید و نشر آثار هنری گام بر می دارند تشکر و از این مجموعه به عنوان بوستان فکر و اندیشه یادکرد.

کتابهای نفیس هنری در این مجموعه شامل هنرهای تجسمی، موسیقی، نمایش،  سینما و….حال و هوای اصحاب هنر را طراوت بخشید.

میردشتی با اشاره به چاپ و نشر ٢٥٠ عنوان کتاب نفیس هنری در مدت ٢١ سال فعالیت انس با کتاب را لذت بخش دانست که گویا متوجه گذشت زمان نمی شود.

تحفه‌گر همراه با هنرمندان در کتابفروشی محمود خواجه محمود آبادی حضور یافت و ضمن قدردانی از زحمات وی، شرط اساسی توسعه هنر را اقتصاد هنر دانست و ظهور و بروز صاحبان سخن و اندیشمندان را در خراسان نتیجه ی هم نشینی با کتاب دانست و آرزو کرد همه آحاد مردم بتوانند در شبانه روز حداقل یک ساعت کتاب بخوانند.

کتابفروشی تخصصی باران آخرین مقصد اهالی هنر و معاونت هنری و سینمایی بود کتابخانه تخصصی حوزه موسیقی. افشین تحفه گر با بازدید از این مجموعه گفت: اینجا به لحاظ فیزیکی اگر کوچک است ولی به لحاظ کیفی بسیار خوب و تاثیر گذار است.

وی از رییس انجمن موسیقی استان خواست تا هنرمندان  موسیقی را به این مجموعه رهنمون کند تا  شاهد  افزایش دانش موسیقی در اهالی این هنر باشیم. وی هنر فاخر را هنر بر مدار اندیشه خواند و از کتاب گردی  یک روزه خود به عنوان ساعت‌های طلایی و رنگین دوم آذر ماه یاد کرد.

 

 

سرویس فرهنگ «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *