بسیج معجزه امام بود

بسیج سازمانی است که از اول انقلاب تا کنون در راس پیکان خدمت رسانی به مردم بوده و همواره عملکرد درخشانی در عرصه-های مختلف داشته است. اما همانند خیلی از سازمان‌ها و تشکل‌ها در برخی مواقع مورد نقد نیز بوده است. در همین راستا صبح‌امروز با محمد حسین روشنک یکی از قدیمی‌ترین همراه بسیج یان خراسان به گفت‌وگو نشسته تا عملکرد این سازمان در طول عمر انقلاب را مورد بررسی قرار دهد.

دبیرجبهه مردمی مشهد برای همه که بنیان‌گذار بسیج در شهرستان نیشابور بود. بعد از آن مسئولیت بسیج استان خراسان بزرگ بسیج شرق کشور(خراسان ،مازندران و سمنان) را بر عهده داشته است.

دبیر جبهه مردمی مشهد برای همه معتقد است: بسیج نهالی بود که توسط امام خمینی کاشته شد و در واقع معجزه امام بود. اگر بخواهیم به عمکرد بسیج اشاره کنیم باید به رویش فرماندهان بزرگ سپاه که در هشت سال دفاع مقدس افتخار آفرینی کردند و به مقام شهادت ،جانبازی و آزادگی رسیدند و یا اکنون بسیاری از آنها فرماندهان سپاه هستند از دل بسیج نام برد.

روشنک با بیان این که ما در ماهیت بسیج تغییری نمی-بینیم،گفت: تمام کسانی که هنوز از آرمان‌های انقلاب و مرزهای جمهوری اسلامی ایران دفاع می‌کنند راه همان بسیجی‌های دفاع مقدس را دنبال می‌کنند.حال ممکن است به بسیج ماموریت‌های دیگری نیز محول شده باشد که بحث دیگری است اما هنوز وقتی نام بسیج برده می‌شود همان بسیجی‌های دوره دفاع مقدس که خالصانه و صادقانه دفاع می‌کردند تداعی می‌شود. بسیجی که سرمایه کشور و معجزه خمینی بود.

وی افزود: با این حساب بسیج تعریف خاص خود را دارد و ما این بسیج را به رسمیت می‌شناسیم. بسیجی که سرنوشت جنک را تغییر داد و امروز اگر نامی از افتخار آفرینان دوره دفاع مقدس برده می‌شود، این‌ها همان بسیجی‌ها و لشکریان مخلص ایران اسلام هستند. پیشکسوتان دفاع مقدس گواه هستند اول انقلاب هر جا مشکلی پیش می‌آمد به بسیج به عنوان حلال مشکلات رجوع می‌شد و بسیج آن مشکل را حل می‌کرد، همچنان که مشکل جنگ تحمیلی توسط بسیج حل شد. البته این به معنی نادیده گرفتن تلاش دیگران بویجه ارتشان مخلص نیست

روشنک ادامه داد: بسیج این است،چیزی که ما از بسیجی قبول داریم این است و اگر کسی کاری غیر از این اهداف و غبر از وظایف و تعارف بسیج انجام داده دیگر بسیجی نیست.بسیجی کسی است که در محور مقاومت مبارزه می‌کند نه کسی که سفارت عربستان را به آتش می‌کشد. که یقینا بسیجی اقدامی که مورد تایید مقام معظم رهبری باشد را در دستور کار خود قرار نمیدهد بسیجی بودن یک کارت نیست بلکه یک تفکر است. غیر از این‌را ما بسیجی نمی‌دانیم اگرچه خود را بسیجی معرفی کنند.

این بسیجی کهنه‌کار در خصوص شخصیت بسیجی اظهار کرد: بسیجی بودن به لباس و کارت نیست.بسیجی بودن یک تفکر والا است که قدمتی بسیار بالا دارد. در تمام تاریخ هرکس برای اسلام و انقلاب اسلامی گامی برداشته و از مرزهای اسلام دفاع کرده است و حاضر به ایثارگری بوده بسیجی است. این هیچ ربطی به سازماندهی شدن در بسیج ندارد ،چه بسا که کسانی در این چهارچوب سازماندهی نشده باشند و همواره بسیجی بوده ،هستند و خواهند بود.البته برعکس این موضوع نیز صادق است که ممکن است کسانی باشند که در چهارچوب بسیج سازماندهی شده‌اند اما نمی‌توان آنها را بسیجی دانست چرا که تفکر بسیجی ندارند.

روشنک تصریح کرد: بسیجی‌ها کم ادعا و کم هزینه بودند در عین حال بیشترین بازدهی را داشتند نه کسانی که دردسر درست کنند و هزینه‌های گزاف روی دست کشور بگزارند،اگر اینگونه باشند فقط نام بسیجی رو خود گذاشته‌اند.یادمان نرود در تاریخ کشورمان پس از هر جنگی قسمتی از کشورمان جدا شد ولی در دوره دفاع مقدس وجبی از خاک ما کم نشد که این بدون بسیج هرگز میسر نبود و بسیجی ها بودند که کشور را از خطر تجزیه نجات دادند.

وی در خصوص انتقاد به بسیج بیان کرد: اگر امروز برخی به فعالیت‌های بسیجی‌ها انتقاد دارند به این خاطر است که ممکن است در لباس بسیج اقداماتی داشته باشند که خاج از تعاریف بنیان‌گذار آن امام خمینی (ره)بوده است.بسیج و تفکر بسیجی هیچ‌گاه منحرف نمی‌شود و منحرف شدنی نیست و اگر کسی خارج از این تعارف عمل می‌کند بسیجی تعرف نمی‌شود.

روشنک ادامه داد: اهداف و حوزه‌های بسیج را امام خمینی تعریف و تبیین کرده است و هرآنچه خارج از این حوزه وارد شوند ما بسیجی نمی‌دانیم و بسیجی نیستند.اکر کسانی درچهره بسیجی به سفارت عربستان حمله کردند چهره بسیج را تخریب کردند و اینجا باید به آن جمله معروف رجوع کرد که «نگویید یک روحانی فلان کار را کرد، بگویید شخصی در لباس روحانیت پنهان شده بود این کار را کرد » برای بسیج نیز اینجا صادق است.

این فعال اجتماعی اقتصادی در مورد بسیجی‌های نسل جدید گفت:خوشبختانه تفکر بسیجی به نسل جدید نیز انتقال یافته است.شهدای مدافع حرم ما و به طور خاص شهید حججی نمونه بارز یک بسیجی نسل جدید هستند.

این­ها از نسل همان بسیجی­های دوره دفاع مقدس هستند. ما با این مخالفیم که بسیج در حوزه­هایی وارد شود که هیچ سنخیتی با تعارف اولیه آن ندارد. بسیج یعنی کسانی که داعش را نابود کردند.بسیج یعنی تفکر ایثار، تفکر فداکارای، تفکر اسلام ناب محمدی و کم ادعا بودن در عین کارایی بالا.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *