این دوره شبیه مجلس ششم نشد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: برآیندها از مجلس دهم این بود که مجلسی پرتنش باشد و بعضا با مجلس ششم مقایسه می‌شد اما با نشستن بر کرسی‌های مجلس و آشنایی با روحیات نمایندگان جدید مجلس به این جمع بندی رسیدم که تهدیدهایی که در مجلس ششم بود این دوره را تهدید نمی‌کند.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی روز شنبه در خصوص عملکرد مجلس دهم افزود: با توجه به شرایط سیاسی امروز کشور و تحولات منطقه از بعد سیاسی عملکرد مجلس دهم مناسب بوده است.

وی افزود: اگر افرادی که سابقه اجرایی مناسب و تحصیلات آکادمیک دارند از جناح‌های سیاسی مختلف توسط مردم انتخاب شوند در تصمیم گیری‌های مجلس می‌توانند پخته عمل کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس دهم متفاوت از دوره ششم آن است گفت: اگرچه برخی مواضع خود را صریح بیان می‌کردند اما رفتارهای متناسبی که دو جریان حاکم در مجلس از خود نشان دادند موجب شد تا التهابی در این دوره وجود نداشته باشد.

کریمی قدوسی تصریح کرد: از بعد کارشناسی اگر بخواهیم عملکرد این مجلس را بررسی کنیم باید گفت که این مجلس ضعیف تر‌از دو دوره قبل آن است به این دلیل که برخی از نمایندگانی که به مجلس راه پبدا کردند ازسابقه برجسته ای در حوزه مسائل اجرایی و کارشناسی برخوردار نیستند.

وی با اشاره به بررسی طرح‌ها بصورت تخصصی در کمیسیون‌های مختلف مجلس عنوان کرد: از آنجا که مجلس محلی برای بررسی و کارشناسی مسائل گوناگون اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است لذا افرادی در آن موثرند که حداقل 20 تا 30 سال سابقه اجرایی داشته باشند.

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: اگر افرادی که سابقه اجرایی مناسب و تحصیلات آکادمیک دارند از جناح‌های سیاسی مختلف توسط مردم انتخاب شوند در تصمیم گیری‌های مجلس می‌توانند پخته عمل کنند البته در این مجلس تا حدودی این اتفاق افتاده و نمایندگان باتجربه کم نیستند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه عملکرد مناسبی در یک سال اخیر توسط مجلس صورت گرفته عنوان کرد: در سال اول این دوره از مجلس برنامه ششم توسعه توسط کارشناسان دولت،مرکزپژوهش‌ها و نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در حوزه نظارت بر اجرای قوانین که یکی از وظایف مهم مجلس به شمار می‌رود این دوره از مجلس بسیار ضعیف عمل کرده است و دلیلش هم کم تجربگی نمایندگان است که در تذکرات، سوالات،استیضاح‌ها و تحقیق و تفحص‌‌ها مشخص است وحتی وقتی کمیسیون اصل 90 این دوره را با دوره‌‌‌های قبل مقایسه می‌کنیم متوجه به ضعف آن‌‌ها می‌شویم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در برخی مواقع سوالاتی از وزرا و مسئولین می‌شود که سوالات بجا و درستی است اما رای لازم را نمی‌آورد. چرا که در این خصوص سیاسی عمل می‌شود. نمونه این امر هم سوال بنده از وزیر راه و شهرسازی در خصوص ایرباس‌‌‌ها بود که رای نیاورد.

کریمی قدوسی با اشاره به ارائه گزارش‌‌‌های نادرست به مجلس و تائید آن ازسوی نمایندگان گفت: نظارت ابزاری است که قانون اساسی در اختیار نمایندگان قرار داده تا بر حسن انجام امور دقت داشته باشند اما مجلس در این خصوص عملکرد خوبی نداشته و تحقیق و تفحص در برخی موارد به درستی انجام نمی‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *