دولت افغانستان به سرمایه‌گذاران تسهیلات می‌دهد

یکی از کشورهایی که همواره بازار هدف بسیار خوبی برای استان و کشور ما بوده جمهوری اسلامی افغانستان است. مبادلات تجاری ما با این کشور در نه ماه گذشته 300 میلیارد دلار بوده است. این کشور همسایه در سال‌هایی که پس از دوران سیاه طالبان تجربه کرده است، به ثبات نسبی رسیده است. افغانستانی‌ها تمایل دارند که صرفا وارد کننده نباشند و بتوانند در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات کالا با ایران در تعامل باشد.

به تازگی نیز یک هیئت تجاری از پیشه­وران هرات با اتاق اصناف مشهد تفاهم­نامه همکاری امضا کردند. این موضوع بهانه‌ای شد تا در در گفت‌وگو با رئیس اتاق پیشه‌وران هرات نظر وی را درباره زمینه‌های همکاری و وضعیت سرمایه‌گذاران افغانستانی جویا شویم.

رئیس اتاق پیشه­وران هرات گفت: سیاست اقتصادی و سیاست جذب سرمایه­گذار در چهارچوب دولت وحدت ملی که در افغانستان روی کار است کاملا در جهت تشویق سرمایه­گذار عمل کرده است. ما مشوق­های خوبی برای سرمایه­گذاران خارجی در نظر گرفته­ایم. مثلا در گذشته سرمایه­گذار خارجی 49 درصد از سهام یک پروژه را می­توانست در اختیار داشته باشد و 51 درصد مابقی را باید یک افغانستانی در دست می­داشت اما اکنون یک خارجی در کشور افغانستان می­تواند 100 درصد سهام یک پروژه را درا ختیار داشته باشد.

به گزارش «صبح امروز» عبدالودود فیض­زاده در خصوص سیاست­های سرمایه­گذاری در افغانستان افزود: همچنین اگر سرمایه­گذاری­های مشترک ایجاد شود دولت افغانستان تسهیلات خوبی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اگر سرمایه­گذاران داخلی نیز، سرمایه­های خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس می­برند به این دلیل است که در بازدهی عجله دارند و انتظار دارند در کوتاه مدت به سود برند.

 

ستون‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان مهیاست

فیض­زاده ادامه داد: اما موضوعی دیگر که سرمایه­گذار را فراری می­دهد، موضوع امنیت کم است. اما چند استان افغانستان که امنیت کامل دارد مثل هرات، مزارشریف و جلال­آباد، آماده سرمایه­گذاری هستند. در افغانستان بجز چند شهر جنوب و جنوب شرق که امنیت کامل ندارد و پیشنهاد نمی­کنیم در این شهرها سرمایه­گذاری شود. ستون­های روابط تجاری در کشور افغانستان فراهم است و فقط نیاز به تعریف سقف دارد. من این موضوع را نمی­پذیرم که سیاستی برای عدم جذب سرمایه­گذار در افغانستان وجود دارد بلکه کاملا برعکس این موضوع صادق است.

فیض­زاده در بحث کالاهایی که ایران می­تواند از هرات وارد کند، اظهار کرد: در بخش خشکبار، محصولات افغانستان از کیفیت بالایی برخوردار است. همچنین در صادرات دام زنده و گوشت فرآوری شده توان همکاری با استان خراسان را داریم. البته در افغانستان همچنان دامداری به شکل سنتی است که ما نیاز به انتقال تجربیات از ایران هستیم که صنعت دامپروری را رشد دهیم و مکانیزه کنیم.

وی افزود: متاسفانه دام زنده به صورت قاچاق از مرز استان نیمروز افغانستان وارد سیستان­وبلوچستان ایران می‌شود. امیدوارم در سایه این نشست­ها برای رفع این معضلات چاره­ای اندیشیده شود تا فعالیت­ها در چهارچوب قانون تعریف شود.

 

آب؛ چالشی که حل‌شدنی است

رئیس اتاق پیشه­وران هرات در خصوص تبادل آب بین ایران و افغانستان تصریح کرد: افغانستان یک کشور کوهستانی است و قسمت اعظم آن را کوهستان­های مرتفع تشکیل می­دهد. این موضوع باعث شده ما بارش برف و باران بیشتری داشته باشیم و ذخیره­های آب سطحی ما زیاد باشد. متاسفانه تا کنون نتوانسته­ایم این آب­های جاری افغانستان را کنترل کنیم و قسمت اعظم آن به پاکستان می­رود و قسمتی هم به رودخانه هیرمند می­رود.

فیض­زاده افزود: در دوره داوودخان که به دوره قبل انقلاب ایران بازمی­گردد توافقی بین دو کشور شد که هرگاه آب سد کجکی زیاد شد و افغانستان به آن نیاز نداشت این آب را راهی رودخانه هیرمند کنند و در مقابل برق به افغانستان صادر کند. این قرارداد تا کنون پابرجا است و حتی در دوران سیاه طالبان نیز پا بر جا بود. البته در دوره­ای ایران قصد داشت آب را بگیرد و برق را در مقابل به افغانستان بفروشد که با توافقاتی که بین دو دولت انجام شد این مشکل برچیده شد.

وی در پایان گفت: اما تمام این توافقات به این بستگی دارد که سطح بارندگی سال در افغانستان به چه میزان باشد و این کشور دچار کمبود آب نباشد. و از قدیم نیز همین موضوع از ارکان قرارداد بوده است. ولی متاسفانه با خشکسالی موجود در منطقه ممکن است گاهی افغانستان نیاز به آب داشته باشد و نتواند آن را به ایران بدهد ولی در غیر این صورت قطعا آب را به ایران خواهیم داد.

 

 

گزارشی از رضا شجاع

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *