بسیاری از کشورها به دنبال واردات گندم از ایران هستند

مشاور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: کیفیت گندم تولیدی کشور به قدری مطلوب شناخته شده که بسیاری از کشورهای مطرح جهان به دنبال واردات گندم ایران، آن هم با قیمت‌های مناسب هستند.

علیرضا فیاضی روز شنبه در سبزوار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای مطرح در زمینه صدور گندم است که از پارسال تاکنون بیش از 500 هزار تن گندم صادر کرده و تلاش میشود تا پایان امسال میزان صادرات گندم به خارج کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به خودکفایی ایران در تولید گندم گفت: با برنامه ریزی مناسب وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم و دوازدهم، جمهوری اسلامی ایران از یک وارد کننده هفت میلیون تنی سالانه گندم، از 2 سال پیش به صادر کننده این محصول اساسی تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: اقدامات دولت باعث شده نه تنها از واردات گندم بی نیاز شویم بلکه بیش از 500 هزار تن محصول صادر کرده ایم که به ازای هر تن گندم صادراتی حدود 245 دلار عاید کشور شده است.

مشاور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: از این میزان صادرات یک محموله حدود 30 هزار تنی با کشتی به کشور ایتالیا صادر شده که یکی از تولید کنندگان کیفی ترین گندم دنیاست.

مدیر پروژه راهبردی شکر در شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: سالانه 2 میلیون و 200 هزار تن شکر در کشور مصرف میشود که 50 درصد این محصول از چغندر قند و نیشکر حاصل میشود.

فیاضی با اشاره به واردات یک میلیون و 500 هزار تن شکر به کشور، اظهار کرد: از پارسال وضعیت شکر نیز ساماندهی شده چنانکه سال گذشته 6 میلیون تن و امسال هفت میلیون تن چغندر در کشور تولید شده که رکورد بی سابقه‌ای در این بخش است.

وی با بیان اینکه شکر در کشور در زمینه دارویی و غذایی مصارف زیادی دارد، ادامه داد: تاکنون بیش از 6 میلیون و 500 هزار تن چغندر قند تحویل کارخانجات شده که با این شرایط نیاز به واردات شکر کمتر میشود.

مشاور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: روغن، تنها کالای اساسی است که اکنون ناگزیریم بخش زیادی از نیاز کشور را از محل واردات تامین کنیم.

فیاضی اظهار کرد: در گذشته تولید روغن در کشور معادل 10 درصد نیاز داخلی بود که باتوجه به سیاست اصلی مبنی بر افزایش تولید، کشت دانه‌های روغنی و کلزا افزایش یافته است.

وی افزود: هم اینک ذخایر راهبردی کشور در بخش کالاهای اساسی وضعیت مناسبی دارد و در هیچ کدام از کالاهای اساسی مردم کمبودی ندارند و عرضه بیشتر از تقاضا وجود دارد.

 

 

منبع: ایرنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *