تغییر یا ابقاء استانداری در کُما

از چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر، جابه‌جایی یا ابقاء استانداران شنیده می‌شد تا جایی که وزیر کشور و سخنگوی دولت نیز ضمن تأیید این شنیده‌ها از آمادگی دولت برای انتخاب تمام استانداران خبر داده بود اما تا کنون تکلیف ۱۲ استانداری مشخص شده است. دولت دوازدهم پس از گرفتن رأی اعتماد از مجلس، دست به تغییر برخی مدیران در سطوح مختلف کشور زده است، از جمله تغییراتی که عمدتاً در هر دولتی با آن روبه‌رو می‌شویم، استانداران سطح کشور هستند.

در این راستا از چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر تغییر، جابه‌جایی یا ابقاء استانداران شنیده می‌شد که در پاسخ به این اظهارات محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت گفت: در سطح مدیران عالی استان‌ها تغییراتی در حال انجام است. برخی از استانداران در استان‌های دیگر مشغول کار خواهند شد. این تغییرات در حال انجام است. وقت زیادی نداریم و نباید وضعیت استان‌ها را معلق نگه داریم. وزیر کشور با تأمل و با سرعت لازم این موضوع را دنبال می‌کند.

در اظهارنظر دیگری عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور درباره‌ تغییر استانداران اظهار داشته: در این دوره سعی بر این بوده که براساس ارزیابی‌هایی که از استانداران صورت گرفته است، انتخاب استانداران صورت پذیرد. با توجه به این موضوع بعضی استانداران تغییر کرده و بعضی دیگر نیز در دیگر دستگاه‌های دولتی به خدمت خود ادامه خواهند داد. همچنین تعدادی از استانداران به‌درخواست خود بازنشسته خواهند شد.

 

گزینه‌ای که مورد تایید اصلاح‌طلبان نبود از رده خارج شد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: یکی از گزینه‌های موردنظر وزارت کشور در سه یا چهار هفته پیش که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان با آن موافق نبودند از رده خارج شد.

مهدی عبایی خراسانی در گفت‌و‌گو با ایسنا‌، اظهار کرد: در استان خراسان رضوی به دلیل اهمیت استراتژیک و گستردگی، استحکام جایگاه روحانیت و حوزه علمیه در استان و نیز حضور رجال، شخصیت‌ها و نخبگان علمی همواره ملاحظات خاصی در خصوص انتصاب استاندار درنظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در دوره اول دولت آقای روحانی، خراسان رضوی تقریبا آخرین استانی بود که استاندار برای آن تعیین شد، عنوان کرد: امسال تصمیم بر این بود که در آغاز دوره دوم در مدت زمان یک ماهه انتصابات و تغییرات وزارت کشور انجام شود و تا ابتدای مهرماه پایان یابد اما ظاهرا باز هم خراسان رضوی یکی از آخرین استان‌ها خواهد بود.

عبایی خراسانی گفت: شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان بر اساس وظیفه‌ای که همواره احساس کرده است به محض اطلاع از اینکه در استان نیز تغییراتی مدنظر است، به دلیل اهمیت مسئله و نیز مطالبات مردمی که به آقای دکتر روحانی و لیست امید در شوراها رأی دادند در دو جلسه به طور کامل وقت خود را به تغییرات لازم در استان و به خصوص تغییر استاندار اختصاص داد.

وی افزود: در جلسه اول که دو هفته قبل برگزار شد، کمیته‌ای ۱۰ نفره تعیین شد که روند تغییرات و گزینه‌های موردنظر را مطالبه و به شورا اعلام کند. جمع‌بندی نشست کمیته به این صورت بود که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان یک یا چند گزینه اصلاح‌طلب را برای استانداری خراسان رضوی تعیین کنند.

این عضو شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه یکی از گزینه‌های شورا حفظ استاندار محترم است، تصریح کرد: لیستی به شورا ارائه و به رأی گذاشته شد و تصمیم بر این شد که این مطالبه با وزارت کشور و نهادهای لازم در تهران در میان گذاشته شود که اگر وزارت کشور به گزینه‌های دیگری برسند، باب مذاکره باز باشد و شورا از طریق همین کمیته یا تعدادی از اعضا و مسئولین خود بتوانند با این گزینه‌ها هم صحبت کنند و خواست جمعیتی که در انتخابات گذشته رأی دادند را با وزارت کشور و کاندیداها در میان بگذارند.

عضو اتحاد ملت خراسان رضوی گفت: در جلسه دوم افراد زیادی به عنوان کاندیدا مطرح بودند اما برخی با وجود رأی بالا تمایلی به قرار گرفتن در لیست نداشتند، افرادی چون آقای غلامرضا انصاری و جناب نوروزیان فرماندار فعلی شهر مشهد. در نهایت لیستی سه نفره با اکثریت آرا استخراج شد. نفر اول جناب آقای مهرعلیزاده استاندار اسبق خراسان رضوی، نفر دوم آقای مهندس حسین امینی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان و رئیس ستادهای آقای روحانی در استان خراسان رضوی و نفر سوم جناب هادی پژوهش معاون استانداری استان در دوره اصلاحات و معاون سیاسی اجتماعی فعلی استان فارس، بودند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه انتظارات از دولت و کابینه برای استان خراسان رضوی بسیار بالاست، افزود: خراسان رضوی در گذشته از توسعه عقب مانده، امکانات و ظرفیت‌های بالایی داشته که از آن استفاده نشده و متأسفانه از نظر نیازها و آسیب‌های اجتماعی آمار بسیار تکان‌دهنده‌ای دارد.

عبایی خراسانی با اشاره به اینکه یکی از گزینه‌های موردنظر وزارت کشور در سه یا چهار هفته پیش که شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان با آن موافق نبودند از رده خارج شد، خاطرنشان کرد: در این خصوص وزارت کشور تنها فعالین سیاسی را در نظر نمی‌گیرد، علما، روحانیون، نخبگان و دانشگاهیان و خواست‌های آن‌ها  و شرایط را نیز در نظر می‌گیرد. وزرا و کابینه نیز که راجع به توسعه استان نظر دارند نیز مطرح هستند.

 

دولت استاندار را در راستای مطالبات مردمی انتخاب کند

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی گفت:  امیدواریم تصمیم خوبی در خصوص انتخاب استاندار گرفته شود و دولت نیز نگاهی به مطالبات مردم داشته باشد و با توجه به شرایط کنونی گزینه‌ای انتخاب شود که در همین راستا باشد.

قاسم غفوری در گفت‌و‌گو با ایسنا‌، اظهار کرد: برای استانداری خراسان رضوی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان گزینه‌های خود را به دولت اعلام کرده و منتظر برگزاری جلسه هیئت دولت است تا این گزینه‌ها مطرح و در خصوص آن‌ تصمیم‌گیری شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان باید بعد از انتخابات و رسیدن لیست امید به شورای شهر پیام شفافی به مردم می‌داد. شورا متشکل از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب است و به عنوان دیده‌بان نافذ و هشیار منافع مردمی باید با توجه به پیروزی کسب شده گزینه‌هایی را اعلام می‌کرد که منطبق با خواست و مطالبه آن‌ها باشد.

وی با بیان اینکه تاخیر صورت گرفته در انتخاب استاندار موجب آسیب‌ها و آشفتگی‌هایی می‌شود، افزود: ما از دولت می‌خواهیم که در این خصوص تعیین تکلیف کند. علت این تاخیر دولت مشخص نیست در حالی که شورای هماهنگی و گروه‌های دیگر نیز دیدگاه خود را مطرح کرده‌اند و همگی منتظر تصمیم دولت هستند.

 

 

سرویس سیاسی «صبح امروز»

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *