101 دُرنای کاغذی برای صلح

نیمه شهریور ماه امسال به درخواست فاطمه رحمانی‌نسب، تعدادی از هنرمندان و پیشگامان یک حرکت صلح دوستانه، در آغازین ساعات یک روز کاری در دفتر روزنامه «صبح امروز» خراسان حاضر شدند تا حرکتی که در نظر دارند در راستای ایجاد صلح جهانی مصادف با هفته دفاع مقدس انجام دهند را از تحریریه روزنامه صبح امروز آغاز کنند.

رحمانی نسب در ابتدای این برنامه در جمع خبرنگاران روزنامه گفت: این هزار دُرنا و ساختن آنها به داستان دختری بر می‌گردد که در ژاپن بعد از بمباران‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی دچار سرطان شده بود و چون ژاپنی‌ها اریگامی (هنر ساخت اشکال مختلف با تازدن کاغذ) را داشتند به این دختر بچه از سوی اقوام و نزدیکانش توصیه شد که هزار عدد از این پرنده با کاغذ بسازد تا خوب شود.

 

 

او افزود: این باور، کودک ژاپنی را ترغیب کرد تا تلاش خودش را بکند اما متأسفانه بیماری به او این امکان را نداد تا بتواند کارش را به پایان برساند. در نهایت بیماری بر او چیره شد و از دنیا رفت اما دوستانش به نشان احترام به حرکت معناداری که آن دختر برای زندگی و آموختن امیدواری به دیگران داشت، حرکتش را ادامه دادند و هزار دُرنا را ساختند.

رحمانی‌نسب ادامه داد: از آن زمان به بعد هر سال از گوشه و کنار دنیا حرکتی برای ساخت هزار دُرنا به نشان صلح و صلح دوستی درست و به ژاپن فرستاده می‌شود تا ضمن همدردی با دختری که تلاشش زندگی بود، صلح به عنوان ارزشی جهانی بار دیگر مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گیرد.

مدیر انجمن هنری «دنیای تا» گفت: در همین راستا گروه اریگامی «دنیای تا» در مشهد با همکاری عده‌ای از علاقه‌مندان، از چند سال پیش در این حرکت حضور داشته است و با ساختن هزار درنا به نشان احترام به درگذشتگان جنگ و با هدف ایجاد صلح در جهان، حضور خودش را دارد و همه ما امیدواریم در راستای این هدف ارزشمند قدم برداریم. در این مسیر رضا رحمانی‌نسب، برادرم، مدیرگروه صلح در گروه اریگامی مشهد را بر عهده داشته و دارد.

 

 

او تأکید کرد:گروه «دنیای اریگامی» در مشهد این حرکت را با جمع‌آوری کاغذهای باطله به هم پیوند داده است تا ضمن احترام به طبیعت که در راستای صلح جهانی هم قرار دارد، و با مشارکت عموم مردم، در این حرکت بزرگ جهانی برای صلح نقش‌آفرینی کند. امسال قرار بر این است تا هزار دُرنای ساخته شده توسط هنرمندان و عموم مردم علاقه‌مند به این هنر و خواهان صلح و دوستی ملت‌ها در برنامه‌ای رونمایی شود و به شکل نقشه جهان در کنار هم چیده شود. هماهنگی‌هایی شده است تا این دُرناها در روز صلح مصادف با 31 شهریور ماه امسال و آغاز هفته دفاع مقدس در معرض عموم به نمایش گذاشته شود.

 

***

در پایان این برنامه خبرنگاران تحریریه روزنامه «صبح امروز» بعد از یک کلاس آموزشی برای ساخت دُرناهای صلح، تعداد 101 دُرنا به نشان احترام به کشته‌شدگان در جنگ‌ها ساختند تا در این حرکت معنادار و نمادین نقشی به سهم خودشان داشته باشند.

 

 

گزارشی از حامد دائمی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *