چه خبر از مترو؟

مترو بعنوان بزرگترین پروژه حمل‌ونقل شهری، جریانی زنده در رگ‌های شهر است. شاید بشر فکر نمی‌کرد برای رفتن از نقطه‌ای به نقطه دیگر از شهر روزی به زیر زمین برود و با سرعتی بالا به هرجای شهر که بخواهد برود. البته این اتفاق فعلا در کشور ما یا حداقل در شهر ما که تنها از دوخط مترو (که یکی از آن ها هنوز نصفه نیمه است) برخوردار است امکان‌پذیر نیست و چیزی که در کشورهای توسعه یافته دنیا اتفاقی عادی و روزمره است فعلا برای مشهدی ها در حد رویا و طرح و نقشه است.

در همه دوره‌های مدیریت شهری، دغدغه‌هایی برای ایجاد و توسعه خطوط مترو وجود داشته است و اقدامات خوبی نیز انجام شده است اما باروی کار آمدن مدیریت جدید شهری این مسئله از اهمیت خاصی برخوردار شده‌است بطوریکه شهردار مشهد در اولین نشست خبری خود،حل و فصل مشکلات پیش روی قطار شهری را اولویت اول کاری خود اعلام کرد و اعضای شورای شهر پنجم نیز بارها از اهمیت آن سخن گفته‌اند.

 

مترو بی‌کیفیت و گران مطلوب شورای پنجم نیست

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد در خصوص خط دو قطارشهری، پیشرفت فیزیکی و راه‌اندازی ایستگاه‌های آن با اشاره به این موضوع که این کمیسیون هنوز فرصتی برای برگزاری جلسه با مسئولان مترو نداشته اما درصدد است تا در چند روز آِینده این جلسه برگزار شود گفت: خط دو قطار شهری تا ایستگاه میدان شهدا افتتاح شده و بقیه ایستگاه‌های آن هنوز راه‌اندازی نشده است.

مجتبی بهاروند در پاسخ به این سوال که شورای پنجم چه برنامه‌ای برای بهبود و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد دارد بیان کرد: با توجه به شرایط شهر مشهد و آلودگی خیابان‌ها و ترافیکی که در سطح شهر وجود دارد، راه‌حلی جز حرکت به سمت گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی نداریم؛ در این خصوص نیز بحث گسترش مترو به دلیل مزیت‌‌های فراوانی که دارد در اولویت شورای پنجم است اما برخی محدودیت‌ها مانند محدودیت منابع مالی و گران بودن فرآیند با شرایط فعلی، سد راه ما است.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان این موضوع که طولانی شدن فرآیند راه‌اندازی پروژه‌های قطارشهری مطلوب شورای شهر مشهد نیست افزود: نحوه ساخت و راه‌اندازی خطوط مترو شهر مشهد تا اینجای کار به دلیل صرف منابع مالی بالا، کیفیت پایین و زمان طولانی به بهره‌برداری رسیدن آن، مطلوب شورای پنجم نیست و مترو شهر مشهد در مقایسه با مترو سایر کشورها از شرایط مطلوبی برخوردار نیست.

بهاروند با اشاره به این موضوع که شاید برخی مسائل از جمله تحریم‌ها باعث شده است تا کیفیت مترو شهر مشهد پایین باشد گفت: شاید اگر تحریم‌ها وجود نداشت، متولیان امر می‌توانستند با قیمت‌هایی پایین‌تر و کیفیتی بالاتر واگن‌ها و سایر ملزومات مورد نیاز قطارشهری را وارد و یا در کشور تولید کنند.

وی در خصوص برنامه‌های کلی کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد برای 4 سال آینده گفت: در حال حاضر منتظر تایید شدن شهردار منتخب شورای شهر و ابلاغ حکم ایشان هستیم تا معاونت‌های مربوط به حوزه حمل‌ونقل شهرداری مشهد مشخص شود و با برگزاری جلسات بتوانیم به راهبردهای لازم دست پیدا کنیم؛ البته در همین مدت کوتاه شروع به کار شورای پنجم اولین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک تشکیل شده است.

 

ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما گران، بی‌کیفیت و پیر است

بهاروند در پاسخ به این سوال که نقاط ضعف ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد چیست ابراز کرد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما به شدت پیر است؛ با معیارهای کشورهای پیشرفته دنیا، سن ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی در حدود پنج‌سال است که در شهر مشهد بسیار بیشتر از این مقدار می‌باشد.

رییس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد ادامه داد: ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما به نسبت بسیار گران و در عین حال بی‌کیفیت است چرا که خودروساز داخلی ما سال‌ها است که وارد رقابت با سایر خودروسازان دنیا نشده و دیوار بلند تعرفه واردات خودرو مانع از آن شده است تا خودروساز ما به سمت کیفیت بالا همراه با قیمت پایین حرکت کند و باعث شده است تا اتوبوس‌ها و تاکسی‌های ما چندین برابر استانداردها آلودگی تولید کنند.

وی افزود: سازمان اتوبوس‌رانی اگر بتواند اتوبوسی که با یک سوم قیمت در بازارهای جهانی موجود است و کیفیت بالاتر و تولید آلایندگی پایین‌تری دارد را وارد کند، توانایی تعویض ناوگان فرسوده اتوبوس‌رانی را با یک ناوگان با کیفیت، جدید و در حد استانداردهای جهانی خواهد داشت و امیدواریم مجموعه دولت و مجلس شورای اسلامی به منظور بالا بردن کیفیت ناوگان حمل‌ونقل و کاهش آلودگی هوا فکری برای موضوع تعرفه‌های واردات خودرو بکنند.

این عضو شورای شهر مشهد در پاسخ به این سوال که چرا در عین فرسوده بودن ناوگان حمل‌نقل عمومی، شورای شهر چهارم افزایش قیمت بلیط اتوبوس‌ها را به تصویب رساند گفت: سرمایه‌گذاران حمل‌ونقل با امید بازگشت سرمایه و سوددهی در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ همچنین هزینه‌هایی از قبیل نگهداری و تعمیر این ناوگان فرسوده و افزایش حقوق کارمندان نیز وجود دارد که باعث این افزایش قیمت شده است.

 

اولویت شهر مشهد، ادامه احداث خطوط قطار شهری است

رئیس کمیسیون عمران و طرح ریزی شورای شهر مشهدمقدس گفت: اولویت شهر مشهد ادامه احداث خطوط قطارشهری است و برای این تحقق این مهم، تلاش خواهیم کرد.

محمدهادی مهدی‌‎نیا در تشریح برخی مسائل در زمینه قطار شهری و منابع مالی مورد نیاز برای این امر مهم و حیاتی اظهارداشت: مهمترین اولویت مدیریت شهری، قطار شهری بوده و در عین حال موضوع اعتبار و بودجه اصلی‌ترین موضوعی است که در این بخش مورد تاکید قراردارد.

مهدی‌نیا با بیان اینکه شورای شهر مشهدمقدس بدنبال تحقق سهم 50 درصدی دولت در بودجه قطارشهری است و در این راستا تعاملاتی نیز با استانداری و دولت صورت گرفته، تصریح کرد: همچنین، بدنبال این هستیم که بخش های دیگری از بودجه های عمرانی از طریق منابع دیگری از جمله منابع بخش خصوصی تامین شود و بدین ترتیب بودجه قطارشهری برای سال آینده تامین خواهدشد.

وی در ادامه افزود: تمام تلاش ما، جلوگیری از کند شدن روند و سرعت پیشرفت احداث قطار شهری مشهدمقدس است و اگر مشکلات مالی در این زمینه برطرف گردد، از نظر فن مشکلی پیش نخواهدآمد.

مهدی‌نیا اولویت شهر را ادامه احداث خطوط قطار شهری عنوان کرد و در خصوص صحبت های مطرح شده برای توسعه قطار شهری تا شهر توس، اظهارداشت: ایده توسعه قطارشهری مشهد تا توس، به این دلیل بوده که بهترین شیوه حمل و نقل، حمل و نقل ریلی است؛ تحقق این مهم، تنها به دست شهرداری نیست و دیگر بخش های دخیل نیز باید در آن مشارکت نمایند.

 

خط سوم قطارشهری در کیلومتر 5

مدیرروابط عمومی شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه هم اکنون خط یک قطار شهری به طول 24 کیلومتر با 24 ایستگاه فعال است، اظهار کرد: این خط از ساعت 6 صبح تا 10 شب خدمات ارائه می‌کند که میانگین جابجایی مسافر به صورت روزانه 130 هزار نفر است و همچنین از ابتدای بهره‌برداری تا کنون حدود 200 میلیون نفر مسافر از طریق این خط جابجا شده‌اند.

میثم زارع در ادامه افزود: همچنین در قسمت 4.5 کیلومتر توسعه که از اسفند سال 94 به بهره برداری رسید و فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد را به انتهای وکیل‌آباد وصل می‌کند و در این مورد نیز از 400 نفر به هزار نفر جابجایی در روز رسیده ایم که در آمار جابجایی مسافر با رشد خوبی مواجه بوده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت خط دو قطار شهری مشهد عنوان کرد: این خط به طول 14.5 کیلومتر و 13 ایستگاه به مردم خدمت رسانی می‌کند که البته در فاز نخست آن 7 ایستگاه و به طول 8 کیلومتر راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست خط دو قطار شهری از ابتدای طبرسی تا شهدا را پوشش می‌دهد، گفت: این مسیر از ساعت 6 تا 13 و در روزهای شنبه تا چهارشنبه در حال سرویس‌دهی است. علت عدم ارائه خدمات در پنجشنبه‌ها و روزهای تعطیل این است که در این روزها ادامه خط ساخته می‌شود.

زارع  تاکید کرد: این خط نزدیکترین فاصله به حرم مطهر را دارد و زائرانی که از راه‌آهن وارد مشهد می‌شوند می‌توانند از آن استفاده کنند؛ همچنین در این خط مناطق محروم نیز تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه عملیات حفاری خط سوم قطارشهری هم اکنون دارای پیشرفت 5 هزار و600 متر است، ابراز کرد: این خط نیز به طول 5/28 کیلومترمسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد.

مدیرروابط عمومی شرکت قطار شهری مشهد در پایان گفت: مطالعات خط چهارم قطار شهری مشهد هم که قرار است از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سوی حرم مطهر رضوی از ضلع شمالی حرم عبور کرده و به قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی شود، مراحل پایانی خود را طی می کند.

 

 

سرویس در شهر صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *