پشتِ دیوار تعصب و جوانی

یکی از نمایش‌هایی که این شب‌ها به روی صحنه نمایش رفته «سکوت پشت دیوار تنهایی» نوشته احسان روحی با کارگردانی محمد اخروی است. پس از دیدن نمایش به سراغ کارگردان رفتم تا با وی گفت‌گویی داشته باشم.

اخروی از سال 91 تئاتر را با علی و احسان روحی شروع کرده و در جشنواره‌هایی مثل فتح خرمشهر، سوره ماه و … حضور داشته است. اثری که اکنون روی صحنه رفته در دوازدهمین جشنواره «بچه‌های مسجد» که در تهران برگزار شد، حضور داشته و در این جشنواره به عنوان اثر برگزیده شناخته شده است. نویسندگی اول، کارگردانی اول، طراحی صحنه اول، بازیگری اول، سوم و همچنین جایزه ویژه جشنواره از جمله جوایز کسب شده توسط گروه اجرایی است.

اخروی ضمن بیان این مطلب که موضوع نمایشنامه یک درام اجتماعی است و در ارتباط با موقعیت این شخص در جغرافیایی که قرار گرفته بحث می‌کند، گفت: شخصیت اصلی داستان غرور کاذبی دارد، پدرش کشته شده و در این بین تنها خواهری دارد. تنهایی این شخص و مواجهه وی با اتفاقات پیرامونش موضوع ما در این نمایش است.

در ادامه اخروی آموزش تئاتر را بسیار مهم دانست و گفت: خوشبختانه مراکز مختلفی در مشهد داریم که آموزش می‌دهند. اساتید خوب و تحصیل کرده‌ای امروز مشهد دارد که می‌توانند با استعدادیابی میان جوانان و آموزش صحیح و اصولی آنها آینده تئاتر مشهد را تضمین کنند. نسل جوان خوب رشد می‌کند، آموزش‌ها و تئاترهایی که می‌بیند و آشنایی که نسبت به تکنولوژی دارد به روز حرکت می‌کند و به اسم تئاتر مدرن جلو می‌رود. تیم ما جوان است و نیاز به حمایت بیشتری داریم.

او تأکید کرد: معمولا کسی که لقب بازیگر را با خودش یدک می‌کشد، باید خیلی فاکتورها داشته باشد که یکی از آن‌ها آشنایی با زبان‌ها و لهجه‌های مختلف است که نسبت به شخصیت‌های مختلف این‌ها باید تغییر کند تا به او بازیگر بگویند. خیلی آیتم‌های دیگر نیز داریم اما در کار من به دلیل روند داستان که اتفاقات در جنوب شهر مشهد می‌افتد نیاز دیدم تا شخصیت‌ها لهجه مشهدی داشته باشند تا با حضور در جشنواره هم شناسه‌ای از مشهد را با خود داشته باشیم، در کنار حرم امام رضا(ع) که مهم‌ترین فاکتور برای شناساندن مشهد است.

 

 

عکس از: آنیتا جاویدیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *