مناسک حج زمینه ساز کاهش تنش بین ایران و عربستان

جلیل رحیمی جهان آبادی گفت: ایران ،عربستان و ترکیه 3 کشور تاثیرگذار اسلامی در خاورمیانه با توانایی بالا در تعیین معادلات هستند. نماینده مردم تربت جام و تایباد در ادامه افزود: تعاملات سازنده بین تهران و ریاض منجر به کاهش تنش های منطقه خواهد شد و طرفین از این موضوع سودسرشاری کسب خواهند کرد.

وی در ادامه بیان داشت: ایران به عنوان کشوری که از قدرت نظامی بالا و دموکراسی مقتدر برخوردار است با عربستان به عنوان کشوری که داعیه خادمین حرمین شریفین را دارد در موضوعات مهمی همانند بحث بازار نفت و اشتراک منافع با ترکیه باید به سمت گفت و گوها  پیش بروند.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: اگر مثلث 3گانه اسلامی بین ایران ، ترکیه و عربستان تشکیل شود به طور حتم بسیاری از مشکلات خاورمیانه حل و فصل خواهد شد.

وی تصریح کرد:ضمن این که از هرگونه تنش غیرضروری با سعودی ها باید پرهیز کنیم به این معنی که باید بپذیریم که ما دارای اختلاف منافع و اختلاف در حوزه ایدئولوژی و مذهبی، در حوزه های نفوذ در خاورمیانه ، در عراق ، در افغانستان ، در سوریه ، در آسیای میانه دارای چالش ها و اختلاف نظرهایی با عربستان هستیم.

رحیمی جهان آبادی گفت : ایران به عنوان نماد تفکر شیعه  و عربستان به عنوان نماد تفکری خاص از اهل سنت تحت نفوذ رویکردهای وهابی در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند ؛ باید بپذیریم که دنیای امروز ، دنیای چانه زنی درباره اختلافات و ارائه تعریف موازی از منافع است. وی خاطرنشان کرد: ایران باید بتواند چالش ها با عربستان را مدیریت و منافع مشترک را برجسته تا سطح تنش ها به شدت کاهش پیدا کند.

وی با پیش کشیدن موفقیت ایران در حل بحران هسته ای و تفاهم برجام گفت: قدرت دیپلماسی ایران که توانست برجام را با گروه 1+5 حل و فصل کند می تواند در رفع اختلافات بین ایران و عربستان وارد عمل شود.

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: تا زمانی که سعودی ها متکی و مطیع آمریکا باشند ما نمی توانیم با آنها به تفاهم جامعی دست پیدا کنیم اما می توانیم چالش ها را مدیریت کرده و اختلافات را کاهش دهیم.

رحیمی جهان آبادی با اشاره به انتقاداتی که در مورد مناسک حج 96 مطرح بود ، گفت: نگاه مثبت رهبری به عنوان فریضه اسلامی و عامل پیوند اسلامی منجر به چانه زنی دیپلماتیک و فعالیت سازمان حج و زیارت شد تا مناسک حج احیا شود.

وی تاکید کرد: ما امروز شاهدیم که مناسک حج به عنوان گام بلند ایران و عربستان به سوی یکدیگر است که دو کشور از تنش های جدید دوری کنند، دانش مقام معظم رهبری و عملکرد مثبت دستگاه دیپلماسی این فرصت را ایجاد می کند که عربستان به سمت ایران حرکت کند.

 

 

منبع: خانه ملت

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *