مشهد، شهر اُمید، شهر زندگی

روز گذشته آیین اختتامیه چهارمین دوره شورای شهر مشهد در تالار شهر برگزار شد؛ در این برنامه که با حضور اعضای شورای چهارم شهر مشهد، شهردار، معاونین شهرداری و سایر مسئولان شهر و استان برگزار شد رییس شورای شهر و شهردار مشهد به سوالات مجری برنامه حول محور اقدامات چهارساله شورا و شهرداری پاسخ دادند.

در ابتدای این جلسه رییس شورای چهارم شهر مشهد با اشاره به اینکه عضویت در شورای شهر در کلان‌شهرها شغل محسوب نمی‌شود گفت: این یک خلاء قانونی است که عضویت در شورای شهر در کلان‌شهرها شغل حساب نمی‌شود و افراد می‌توانند در کنار شغل اصلی خود عضو شورای شهر نیز باشند اما به جرات می‌توان گفت که در شورای چهارم مسائل شهری برای اعضای این شورا در اولویت بود و هرگز سایر مشاغل خود را در اولویت بر مدیریت شهر قرار نمی‌دادند.

محمد کمال سرویها افزود: سرکشی و رسیدگی به امور محلات در یک شهر 3 میلیونی بسیار زمان‌بر است و در طول این دوره نتوانستیم سرکشی مداوم از تمام محلات را داشته باشیم.

سرویها بیان کرد: در دوره سوم شورای اسلامی شهر مشهد طرح 110 مسجد با اعتبار 7.5 میلیارد تومان مطرح شد که با وجود استقبال اعضای شورای شهر، تنها یک مسجد ساخته شد، اما در این دوره از شورا، مناطق بدون مسجد شناسایی شد و نزدیک به 120 مسجد احداث و بیش از 100 مسجد نیز توسعه، مرمت و بازسازی شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر سرانه مسجد در کشور ترکیه برای هر 500 نفر یک مسجد است که این آمار در ایران بویژه مشهد که شهری مذهبی است به ازای هر 3 هزار نفر یک مسجد وجود دارد که امیدوارم شورای بعدی به این امر اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

سرویها در رابطه با ارتباط شورا با شهردار و نکات مثبت شهرداری و شورا گفت: در سال 94 چون
رکود در سطح شهر مشهد بیداد می‌کرد برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به شهردار تذکر دادیم که ایشان در سال 95 در طی گزارشی به شورای شهر اعلام کردند که تنها در عرصه ساختمان‌‌های شهرداری 90 میلیاردتومان صرفه‌جویی صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: در این دوره مدیریت شهری نقدهای شفاف اما پشت پرده و در جلسات غیرعلنی در خصوص برخی مسائل شهری در صحن شورا بسیار شدید بود، اما با درایت مدیریت شهری و شورا بهترین تصمیم گیری ها انجام شد.

 

مدیریت تیمی جهادی در مشهد

در ادامه این جلسه، شهردار مشهد پاسخگوی سوالات مجری برنامه بود.

سید صولت مرتضوی با بیان این که در دوره چهارساله خدمت خود در عرصه شهرداری شهر مشهد مدیریت جهادی تیمی را تجربه کرده است گفت: در قانون اساسی یک فصل به شوراهای شهر و روستا پرداخته شده است و شوراها در کنار مجلس شورای اسلامی از ارکان تصمیم‌گیری معرفی شده است.

شهردار مشهد افزود: کم‌ظرفیتی‌هایی که در گذشته صورت گرفته و تصویب نشدن قوانینی که در شان و مناسب شورا باشد سبب شده تا شوراهای شهر نتوانند به جایگاه اصلی خود دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این شورا تصمیمات بزرگی گرفته شد که بسیار به نفع شهر بود و در یک نمونه آن در تصمیمی شورای شهر شهرداری را موظف به خرید اوراق مشارکت خط دو قطار شهری کرد و ظرف دو ماه 170 میلیارد تومان به نفع شهر و همشهریان شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه یادگاری‌هایی از این شورا و تیم مدیریت شهری به یادگار مانده که ساماندهی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی از آن جمله است، خاطرنشان کرد: احداث شارستان رضوی در بافت فرسوده پیرامون حرم رضوی از سال 1372 آغاز شده بود و تا سال 1392حدود 500 متر از شارستان رضوی اجرا شده بود، اما از سال 92 تا کنون یک هزارو300متر از مسیر شارستان رضوی اجرا شده است و امروز این مسیر از میدان امیرالمومنین تا میدان 17 شهریور افتتاح شد.

مرتضوی افزود: یکی از نقدهایی که به شهرداری وارد است در بحث درآمدهای پایدار شهرداری است که بخشی از این مشکل نیز به مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: شاید نقد دیگری نیز در رابطه با مرتفع‌سازی‌ها در سطح شهر به تیم مدیریت شهرداری وارد باشد؛ البته نه شورای شهر و نه شهرداری با مرتفع‌سازی مخالف نیستند اما برخی از ساختمان‌های مرتفع علاوه بر این که باعث نازیبایی شهر شده‌اند حریم خانه‌ها را نیز نقض کرده‌اند و این موارد مهم باید در مرتفع‌سازی‌ها لحاظ شود.

در بخش دیگری از این مراسم محمد حسین جهانبخش عضو شورای چهارم شهر مشهد گفت: علی‌رغم رکودی که در این چهار سال بر فضای شهر حاکم بود توانستیم 70 درصد از بودجه پیش‌بینی شده شهرداری مشهد را محقق کنیم و باید تشکر خالصانه‌ای از مردم شهر داشته باشیم که همکاری خوبی با تیم مدیریت شهری داشتند.

 

شرکت نکردم چون از شورای چهارم راضی نیستم

اما از نکات قابل توجه این جلسه غیبت برخی از اعضای شورای چهارم از جمله قدیمی‌ترین فرد این جمع بود.

غلامرضا بصیری‌پور که سابقه عضویت در چند دوره شورای شهر مشهد را دارد در این زمینه به “صبح امروز گفت: از عملکرد شورای شهر چهارم مشهد راضی نیستم و به‌همین خاطر در مراسم اختتامیه شرکت نکردم.

وی افزود: من روحیه مردمی و آزاداندیشی دارم و اگر بخاطر مردم نبود یک‌سال پیش از شورای شهر استعفا داده بودم.

بصیری‌پور با گلایه از گروه‌بندی و رفتارهای جناحی در شورای چهارم بیان کرد: از اول هم خلق‌وخوی من با این رفتارها سازگار نبود و همیشه نسبت به آن انتقاد داشتم.

گفتنی است مراسم تحلیف اعضای پنجمین شورای اسلامی شهر مشهد امروز برگزار می‌شود و مدیریت جدید شهری مشهد رسما کار خود را آغاز خواهد کرد.

 

 

گزارشی از حسین خندان‌دل

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *