مالیات ابزار درآمدزایی!

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام دنیا مالیات ابزار هدایت رفتار اقتصادی است و نه کسب درآمد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر پنجشنبه شب در مراسم نکوداشت هفته علم و فناوری چاپ ایران و هفدهمین جشنواره صنعت چاپ خراسان رضوی افزود: در کشور ما به مالیات به عنوان درآمد کشور نگاه می شود. در صورتی که  تخلفات معافیت‌ها و جرایم مالیاتی باید با دقت وضع شود تا حوزه‌های ضعیف صنعتی را تقویت و جنبه تنبیهی برای تخلفات ایجاد کند.

 

جریمه برای درآمدزایی!

نایب رییس کمیسیون فرهنگی اضافه کرد: به عنوان مثال، جرایم راهنمایی و رانندگی به عنوان یک منبع درآمد در نظر گرفته می‌شود. من خودم در چهارراه شهدا شاهد بودم که مامور راهنمایی و رانندگی به جای این که گره کور ترافیکی را باز کند مشغول صدور جریمه‌ها بود و در جواب اعتراض من گفت: «من مجبورم اول دسته قبض جریمه را تمام کنم.» پس ما به دنبال این نیستیم که تخلف نشود. ما به دنبال این هستیم که از تخلف‌ها درآمدزایی کنیم.

وی افزود: امروز در صنعت کاغذ و چاپ چون معاملات نقدی انجام نمی‌شود، نمی‎‌توان هر سه ماه ملیات پرداخت کرد. از طرفی  9درصدمالیات ارزش افزوده و 10 درصد مالیات می‌شود 19درصد! با این شرایط نمی‌توان در این صنعت به کار ادامه داد. ریشه کار کجاست؟ بدنه عریض و طویلی که میراث دولت‌های گذشته بوده و این شرایط را به وجود آورده است.

 

مشکل پرداخت حقوق

پژمانفر تاکید کرد: هزینه‌های دولت زیاد است. امروز حدود 90 درصد درآمدهای نفتی، مالیاتی و… حقوق و دستمزد کارمندان  دولت می‌شود. با این شرایط نمی‌شود کشورداری کرد.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صنعت ما امروز باید با کشوری مثل ترکیه رقابت کند که سود بیشتر و مالیات کمتری را وضع کرده است. ما فرصت‌های زیادی را ازدست داده و می‌دهیم. دیوان سالاری گسترده‌ای که در دولت درست کرده را گسترش هم می‌دهیم! همه تلاش می‌کنند تا پسر، دختر و اقوام درجه یک و دو خود را در ادارات دولتی استخدام کنند ولی نتیجه فشار زیادی است که روی دوش همه ما قرار می‌گیرد.

 

قطع یارانه غیرنیازمندان

وی به دولت توصیه کرد: در بسیاری از بخش‌ها از صنعت و نیرو گرفته تا ارشاد، دولت باید تصدی‌گری خود را کاهش دهد. بخش خصوصی به خاطر شرایط نابرابر توان رقابت با دولت را ندارد. دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد. من اخیرا به اقای روحانی پیشنهاد دادم که حالا که انتخابات تمام شده است، یارانه افراد غیرنیازمند را قطع کنند. در حال حاضر پرداخت دیون متوقف شده و صندوق‌ها دچار چالش شده‌اند. صنعت از مالیات ضربه می‌خورد و نظام اقتصادی کشور نیازمند یک جراحی است. در غیر این صورت تا اواسط برنامه ششم توسعه دولت دیگر قادر به پرداخت حقوق و دستمزد به کارمندان خود نخواهد بود.

 

 

رشد ده برابری در صدور پروانه صنعتی نسبت به سال 92

در بخش دیگری از مراسم رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سهم روزنامه‌ها و کتب در صنعت دچاپ کاهش پیدا کرده و عمده فعالیت این صنعت امروزه در حوزه چاپ و بسته بندی است.

راضیه علیرضایی افزود: در سال 92  در استان کمتر از 300میلیارد تومان پروانه بهره‌برداری صادر شد اما این رقم در سال 95 به 1335میلیارد تومان رسید. همچنین در پنج ماهه ابتدایی امسال توانستیم 1600میلیارد تومان پروانخه صادر کنیم. امیدواریم که تا پایان سال 96 با صدور 3000 میلیارد تومان پروانه دیگر به رشد ده برابری نسبت به سال 92 دست پیدا کنیم.

 

1280 میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع استان

وی ادامه داد: با وجود تمام مشکلات در حوزه مالی که وجود داشت، استان موفق شد در سال 95 از 16هزار میلیارد تسهیلات که در کل کشور برای بنگاه­های کوچک و متوسط پرداخت شده 1280میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند که از این مبلغ 500میلیارد تومان صرف واحدهایی شده که مشمول مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل استان بودند. واحدهایی که دارای چک برگشتی و معوقات بانکی بودند و با کار کارشناسی و بررسی دقیق مصوب شد که به این واحدها کمک و تسهیلات پرداخت شود. 60درصد از این تسهیلات برای حفظ اضتغال و پیشگیری از بیکاری افراد هزینه شد.

علیرضایی اضافه کرد: در سال 94 و 95 با تغییر ظرفیت تولید برخی محصولات توانستیم تاثیرگذار باشیم و فعالیت گسترده در حوزه معدن و فراوری و جلوگیری از خروج مواد خام معدنی ، 42 درصد رشد در خودرو سازی ، 27 درصد رشد در تولید قطعات خودرو ، رشد در حوزه الیاف ، پلیمر ، سیمان و رشد مصرف گاز و برق صنعتی نشان دهنده خروج از وضعیت شدت رکود بودند. و امیدواریم این وضعیت در سال جاری شامل حال صنعت چاپ نیز بشود.

وی در پایان تاکید کرد: در سال جاری دو رویکرد پیش روی ما قرار دارد. اول این که از محل تسهیلات رونق تولید قادر به پرداخت سرمایه در گردش در واحدهای موثر هستیم و دوم اینکه به سازمان صنعت ،معدن و تجارت خراسان 480 میلیارد تومان سهمیه نوسازی داده شده که به شکل تسهیلات با یکسال تنفس و چهار سال باز پرداخت در اختیار بنگاه­های اقتصادی قرار می‌دهیم.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در پایان از اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران و فعالین حوزه چاپ خواست تا برای توسعه و ورود ماشین آلات حتما با اتحادیه مشورت کنند تا مرتکب اشتباه سرمایه گذاری نشوند و راندمان کار بالاتر برود.

 

 

«چاپ» به زودی به وزارت صنعت می‌رود

در ادامه این مراسم مدیر کل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اتحادیه چاپ خراسان رضوی در صدر اتحادیه‌های کشور قرار دارد.

محمودرضا برازش افزود: در این استان اولین پایگاه مدیریت کسب و کار با همکاری اتحادیه چاپ و دانشگاه فردوسی شکل گرفت و در حال حاضر بیش از 20نفر از مدیران صنعت چاپ ما در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: در 20 سال گذشته طرح انتقال صنعت چاپ به یکی از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، بین مدیران مختلف دست به دست می‌شد ولی به اجرا نمی‌رسید. بالاخره در دولت یازدهم تلاش‌ها نتیجه داد و قرار شد که «چاپ» به وزارت صنعت برود اما نظارت بر محصولات چاپی همچنان تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

برازش افزود: در توافقی که بین وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت منعقد شده است. ورود ماشین‌آلات چاپی و جابجایی آن‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده و این تصمیم منتظرتایید و تصویب در هییت وزیران است.

 

صنعت چاپ استان نیازمند سرمایه

وی تاکید کرد: تا زمانی که مجلس مصوبه جدید صادر نکرده است صدور مجوزهای لازم همچنان بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. البته با سیستم پیش بینی شده برای ورود محصولات چاپی نیازی به مراجعه حضوری نیست و تنها با ارسال عکس می توان تایید لازم را از ارشاد دریافت کرد.

مدیر کل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که برای سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ باید از دانش و تجربه اعضای اتحادیه بهره برد، اضافه کرد: این امر مانع از سرمایه‌گذاری بر دستگاه‌هایی است کهد بازرا را اشباع کرده‌اند. در حال حاضر صنعت چاپ استان درگیر مشکلات فراوانی است و سرمایه‌گذاری هوشنمدانه می‌‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند.

 

 

چایگاه استراتژیک «چاپ» به رسمیت شناخته شود

رئیس انجمن علمی و فناوری چاپ ایران نیز در این مراسم گفت: صنعت چاپ، صنعت راهبردی است که بسیاری از شاخص های صنعت استراتژیک را در اختیار دارد لذا باید این جایگاه به رسمیت شناخته شود.
محمد بیطرفان افزود: انجمن علمی و فناوری چاپ ایران برای اولین بار جشنواره جایزه ملی برندهای برتر صنعت چاپ کشور را برگزار می‌کند که این جشنواره به دنبال معرفی برندهای سازمانی در سطح واحدها و مجتمع های بزرگ چاپی است.
وی نبود مرکز خدمات مشاوره و هدایت سرمایه گذاری را یکی از خلاء‌های صنعت چاپ دانست و اظهار کرد: انجمن علمی و فناوری چاپ ایران در صدد راه اندازی مراکز مشاوره و خدمات سرمایه‌گذاری در این زمینه است تا مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ رفع شود.
وی کمک به چاپخانه‌ها در تدوین برنامه استراتژیک را از دیگر اقدامات انجمن علمی و فناوری چاپ ایران برشمرد.
بیطرفان گفت: در نشست اخیر اعضای این انجمن، تاسیس کمیته استان‌های انجمن علوم و فناوری چاپ ایران به عنوان تنها تشکل علمی و ملی در حوزه صنعت چاپ به تصویب رسید و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی به عنوان رئیس این کمیته برگزیده شد و روسای اتحادیه چاپخانه‌داران سایر استان‌ها نیز به این کمیته می‌پیوندند.

 

 

سرویس اقتصادی صبح امروز

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *