فنی‌حرفه‌ای حلقه واسط بازار کار و دانشگاه است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان رضوی گفت: آموزش‌های فنی‌ وحرفه‌ای در واقع حلقه اتصال فارغ التحصیلان دانشگاهی را با بازارکار تشکیل می‌دهد.

افشین رحیمی ‌ساختار آموزشی فنی و حرفه‌ای را مهارت آموزی دانست و افزود: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای افراد کارجو به فراخور مدرک تحصیلی خود در مقاطع مختلف می‌توانند مهارت‌هایی را کسب کنند.‌

وی افزود: اولین گروه فنی حرفه‌ای افرادی هستند که برای ورود به بازارکار بایستی مهارت‌های لازم را کسب کنند، دومین گروه را نیز شاغلین تشکیل می‌دهند، اما تغییر تکنولوژی سبب شده به دلیل افزایش مهارت‌های خود به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند؛ همچنین حدود 120 هزار نفر در مرکز فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی آموزش می‌بینند که از این تعداد دو درصد آنان شاغل و حدود 19درصد از آنان روستاییان عشایر تشکیل می‌دهند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی یادآور شد: ما تلاش کرده‌ایم که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در مدارس و دانشگاه‌ها داشته باشیم، نه اینکه فرد دیپلم بگیرد، سپس به دنبال کار بگردد و در صورت پیدا نکردن کار به دانشگاه فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند.

رحیمی ‌با تاکید بر اینکه ساختار سازمان فنی و حرفه‌ای مکمل نظام آموزش رسمی‌کشوراست، عنوان کرد: ما سعی داریم آموزش‌های دانشجویان را در راستای اوقات فراغت آنان به کار ببریم، به عنوان مثال اگرفردی زمانی برای مطالعه، کلاس و ورزش خود تعیین می‌کند؛ در کنار آن فعالیت‌ها زمانی نیز برای مهارت آموزی بگذراند؛ یعنی همزمان گذراندن دروس دانشگاهی خود، بتواند مهارت‌های لازم را نیز کسب کند تا دانش وی توام با مهارت باشد؛ همچنین شغل انتخابی او مکمل آموزش‌های دانشگاهی باشد.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم شرایط را فراهم کنیم تا دانشجویان طی دوره کارورزی، مهارت‌های فنی لازم رشته خود را کسب کنند و این دوره را مفید و در راستای اشتغال ورزی بگذارنند، تصریح کرد: برای مثال یکی از زمین‌های واقع در دانشگاه فردوسی مشهد را می‌توان به طرح کارورزی دانشجویان کشاورزی محدود کنیم؛ به این منظور که دانشجویان این دانشگاه با توجه به امکاناتی نظیر آب، زمین و غیره… کارورزی خود را در این مکان آموزش ببینند.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی افزود: ما برای نظارت بر کار دانشجویان ناظر می‌فرستیم و پس از اخذ آزمون، برای آنان گواهی نامه صادر می‌کنیم؛ بنابراین این دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی دارای دانش و مهارت‌های فنی و شغلی است که متناسب با رشته خود است لذا اکنون در جامعه صرفا داشتن یک مهارت برای بازار کافی نیست، بنابراین لازم است چندین مهارت را به کار بگیریم.

رحیمی‌اضافه کرد: در حال حاضر مراکز آموزشی فنی و‌حرفه‌ای با ظرفیت بیش از 70 درصد به دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی اختصاص داده شده است.

وی عنوان کرد: ما تفاهم نامه‌ای با مرکز پارک علم و فناوری خراسان منعقد کرده ایم که این تفاهم نامه مبنی بر ایجاد یک مرکز رشد و وفناروی در مرکز فنی و حرفه‌ای استان است؛ همچنین ما با سازمان نظام مهندسی کشاورزی نیز تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌ایم.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر این تفاهم نامه در مرکز ما در حال اجرا است بنابراین اگر فرد دارای یک فکر و ایده باشد در مرکز رشد تمام امکانات را برای دانشجویان قرار می‌دهیم به عنوان مثال اگر نیاز به تراش کاری جوشکاری و غیره باشد برای افراد قابل دسترس است از طرفی آنچه که مهم است ما در این مرکز افراد متخصصی را برای اینگونه فعالیت‌ها در نظر داریم.

رحیمی‌در خصوص ماموریت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم به افراد کمک کنیم تا در جهت مسیر اشتغال و مهارت آموزی حرکت کنند و با در راستای کسب آخرین تکنولوژی‌ها، روش‌های نوین را نیز ارئه دهیم؛ بنابراین در سازمان فنی و حرفه‌ای علاوه بر اینکه دانش فرد افزایش می‌یابد، با کارآفرینان نیز ارتباط برقرار می‌کند که این امر به آموزش گیرنده کمک می‌کند تا به نقطه ایده‌آل خود که بازار کار است، برسد.

وی تصریح کرد: امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو بستر در حوزه فنی و حرفه‌ای فراهم کرده است که اولین طرح آن، مهارت آموزی در محیط کار برای افراد با مدرک تحصیلی دیپلم و پایین‌تر است؛ به این منظور افراد دارای مدرک دیپلم به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند. از طرفی برخی رشته‌ها هستند که ما آموزشی برای آن‌ها درنظر نگرفته‌ایم، اذا ما دراین حوزه از ظرفیت بازارکار برای مهارت آموزی در محیط واقعی کار استفاده می‌کنیم.

مدیرکل آموزش فنی حرفه‌ای خراسان رضوی اضافه کرد: دومین طرح، کارورزی دانشجویان است که این طرح به مدت سه الی 6 ماه به طول می‌انجامد که دانشجو به عنوان متقاضی کار در سامانه کارورزی ثبت نام می‌کند.

رحیمی‌ادامه داد: ظرفیت فنی و حرفه‌ای طی سال جاری در حوزه مهارت آموزی حدود 10 هزارنفر و در محیط کار حدود چهار هزار نفر است تا افراد بتوانند از این طریق مهارت‌های لازم را برای ورود به بازار کار کسب کنند، همچنین ماهیت کارورزی ویژه افراد فوق دیپلم و بالاتر و مهارت آموزی ویژه افراد دیپلم و پایین تر، اموری در محیط واقعی کار است، اما کارورزی که بخشی از آموزش‌های ما است در واقع مدرک تحصیلی شخص متقاضی است .

وی درخصوص آمارمتقاضیان مرکز فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: مراکز فنی و حرفه‌ای دارای دو بخش دولتی و خصوصی است که در بخش دولتی این سازمان به دلیل ماهیت برخی رشته‌ها ایجاب می‌کند که حدود 60 درصد مردان به تحصیل و آموزش در این بخش مشغول باشند، همچنین در بخش خصوصی به دلیل آموزش خیاطی وآرایش پیرایش و غیره حدود 40 درصد ازمتقاضیان این دانشگاه زنان هستند.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای خراسان رضوی در خصوص نحوه آموزش‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: آموزش‌های ما آموزش‌های منعطفی است که با دو نظام عمومی‌کشور که متولی آن وزارت آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور و وزارت بهداشت است، تفاوت دارد. از طرف دیگر آموزش‌های ما سیار است و محدود به یک محل نیست به عنوان مثال ما در مکان‌‍‌هایی مانند عشایر، پادگان و زندان‌ها، کمپین معتادین، مساجد و فرهنگسراها طرح آموزشی داریم.

رحیمی‌یادآور شد: یکی از تفاوت‌هایی که سازمان فنی و ‌حرفه‌ای با سایر دانشگاه‌ها دارد، این است که دانشگاهی مانند دانشگاه فردوسی نمی‌تواند آموزش سیار داشته باشد و حدود پنج واحد را در حاشیه شهر بگذرانند، اما ما در 63 نقطه حاشیه شهر پایگاه داریم و حدود 30 تا 2800 ساعت را به عنوان زمان آموزشی که درنظر گرفته‌ایم.

 

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *