در واگذاری پست های مدیریتی به جوانان اعتماد کنیم

رئیس جمهور در آخرین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم از دغدغه خود درباره عدم به کارگیری نیروهای جوانان و جدید سخن گفت. «حسن روحانی» نگرانی خود را در خصوص این مساله مهم اینگونه عنوان کرد: من هم نگرانم که چرا گردش نخبگان با سرعتی که باید، رخ نمی دهد. به همه وزرا دستور داده ام که دو نفر جوان را به سمت مشاور یا معاون و یا دستیار وزیر بگمارند. همچنین یکی از خانم ‎ ها را در این پست ها قرار دهند تا جوانگرایی و استفاده از زنان در دولت محقق شود. ظرفیت زنان در مدیریت دولتی باید تا ۳۰ درصد افزایش یابد. از زنان و جوانان باید در سطوح مدیریتی استفاده شود .برای اینکه دولت و کشور بتواند از ظرفیت جوانان بهره بگیرد، بهتر است مشخص شود، قانون، دولت، رئیس جمهور و وزیران چه کسی را جوان می دانند؟ آیا سن جوانی بر اساس میزان تجربیات مدیریتی تعریف خواهد شد یا صرفا ملاک زمان و سال تولد خواهد بود؟ علاوه بر همه اینها باید این تعریف هم صورت بگیرد که جوان دستیار وزیر باید از چه قشری و با چه میزان تجربه و تحصیلاتی انتخاب شود؛ تعریف این مسائل قطعا جلوی تصمیم گیری بر اساس نظریات شخصی را خواهد گرفت و راه را به صورت واقعی برای تربیت جوانان به عنوان مدیران آینده کشور باز خواهد کرد. شفافیت هر چه بیشتر در خصوص چگونگی، تعیین شرایط و انتخاب معاونان، دستیاران و مشاوران جوان وزیران می تواند به انتخاب بهتر و رضایت بیشتر جامعه بیانجامد؛ چون به نظر می رسد در حال حاضر هیچ ملاکی برای جوان خواندن یک مدیر وجود ندارد و صرفا سلیقه وزیران؛ جوان یا غیر جوان بودن افرادی که قرار است به کار گرفته شوند را مشخص می کند که این مساله نمی تواند گردش صحیح نخبگان و تربیت مدیران جوان برای آینده کشور را به دنبال داشته باشد.

 

 

مديران بازنشسته مهم ترين عامل عدم توسعه نيافتگي

عضو شورای مرکزی شعبه خراسان رضوی حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: در بدنه مديريتي كشور گوش شنوايي براي شنيدن حرف جوانان نيست و بنده تعجب مي كنم كسي مثل آقايان جهانگيري، بانك و حتي رئيس جمهور محترم از از به كارگيري نسل جوان و اهميت جوانان مي گويند.

علی رزاقی بهار در گفت و گو با خبرنگار صبح امروز، گفت: در همين تغييرات استاندارها، تغييرات كابينه و … چه اتفاقي افتاد؟ چه میزان جوان گرايي شد؟! عملا به جز يك وزير جوان، كابينه دولت و استاندارها همه بازنشسته هستند.

وی افزود: اكثر مديران استان خراسان رضوی، بازنشسته يا در آستانه بازنشستگي هستند و حاضر هم نيستند كار را به جوانان واگذار كنند و در كنار آن ها به مدیران جوان مشاوره بدهند.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه بزرگترين مشكل در این زمینه مديران پير و بازنشسته هستند، تصریح کرد: این مدیران حاضر نيستند در كنار خانواده شان باشند و هم چنان علاقه مند به خدمت هستند و از سویی همین وضعیت در شهرداري مشهد وجود دارد و باید ببینیم چه میزان معاونت ها و روساي سازمان هاي شهرداري را به جوانان بسپارند.

وی ادامه داد: باید دولت از همه مديران بازنشسته عذرخواهي كند و به آن ها لطف كند و بگذارد سال هاي پاياني عمرشان را در كنار دوستان، اقوام و خویشان بگذرانند.

رزاقی بهار مديران بازنشسته را مهم ترين عامل عدم توسعه نيافتگي دانست.

مشاور جوانان دفتر خانواده و بانوان استانداری خراسان رضوی در خصوص راه كار جوان گرایی در بدنه مدیریتی کشور، ابراز داشت: به نظرم آن بخشي كه به جوانان بر مي گردد افزايش توانمندي شخصي و مطالبه جوان گرايي است و مابقي مربوط به مديران بازنشسته است كه فضا را مساعد کنند تا جوانان هم به عرصه مديريت ورود پیدا کنند و شايستگي هاي خود را ثابت كنند.

 

 

دچار شکاف انتقال تجربه بین نسلی هستیم

عضو شورای استان حزب کارگزاران سازندگی ایران-خراسان رضوی در رابطه با چگونگی بکارگیری جوانان در بدنه دولت در استان به خبرنگار ما گفت: همانطور که دو روز گذشته، آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور فرمودند، کشور دچار بحران پیری مدیران است، تقریبا بر کسی پوشیده نیست که این بحران به مرحله حادی رسیده است. نیروی جوان اعم از زن و مرد نه تنها در بدنه دولت، بلکه در مدیریت های میانی و بالا باید در دولت و شهرداری بکار گرفته شوند.

سیدنوید حسینیون ابراز داشت: به نظر من یکی از مشخصه های نیروی جوان علاوه‌ بر آشنایی به علم و دانش روز، داشتن خلاقیت، نوآوری و انگیزه است، متاسفانه یکی از مشکلات امروز ما در سیستم مدیریت علاوه بر فساد، عدم انگیزه و بی خاصیت بودن برخی مدیران است، مدیر بی انگیزه برای حفظ جایگاه خود نه تنها حاضر به نوآوری و خلاقیت نیست بلکه در گرفتن تصمیم های حداقلی هم ناتوان است و رغبتی برای تغییرات مثبت هم ندارند.

وی افزود: امروزه حضور نیروهای جوان در بسیاری از شرکت های بزرگ و مهم جهان به میانگین سنی ۲۷ تا ۳۰سال رسیده است و هنگامی که صحبت از پروژه های مهم ملی مثل سیستم دفاع موشکی و دانش هسته ای می شود همه از جوانان توانمند تشکر می کنند، ولی هنگامی که حضور جوانان به سایر امور حتی در مدیریت های میانه تعمیم داده می شود از نداشتن تجربه و عدم توانایی صحبت می کنند.

حسینیون اظهار داشت: ما تقریبا در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دچار بحران و مشکلاتی هستیم که برای حل آنها انگیزه و خلاقیت احتیاج است ولی متاسفانه ساختار مدیریت فعلی به همان داشته های کنونی بسنده می کند و حاضر نیست از توانمندی و پتانسیل جوانان استفاده کند.

وی ادامه داد: موانعی هم در این راه وجود دارد، ما دچار شکاف انتقال تجربه بین نسلی هستیم، نسل جوانی که بعد از انقلاب و در سنین کم مدیریت کشور را بدست گرفته نتوانسته بدیل خود را بسازد و به علت نبود گفتمان بین نسلی تجربه خود را هم به نسل بعد منتقل نکرده اند.

سیدنوید حسینیون به راهکارهای ورود جوانان به بدنه مدیریتی اشاره کرد و گفت: به نظر من برای رفع این مشکل در مرحله اول لغو اجازه هیات دولت برای بکارگیری نیروهای بازنشسته و در مرحله بعد درخواست شفافیت است بدین معنی که باید احزاب، فعالین اقتصادی، اجتماعی و مدنی، روزنامه نگاران و خبرنگاران از مدیران درخواست شفافیت داشته باشند، باید مشخص شود که هر مدیری که می آید و می رود چه تحویل گرفته و چه تحویل داده است، باید مدیران و تصمیم گیران را مجبور کرد به جای مراسم های بی حاصل تودیع و معارفه به دفاع از عملکرد خود بپردازند و پاسخگو باشند. درخواست شفافیت و پاسخگو بودن برای همه مدیران اعم از پیر یا جوان لازم است.

این فعال اصلاح طلب در انتها خاطر نشان کرد: نکته آخر اینکه نسل جوانان نباید خواستار سهمیه ها و تبعیض های مثبت و سهم های ۳۰٪درصدی باشند، بلکه باید درخواست کنند که فضای رقابت منصفانه و شفاف باشد بلکه در یک فضای منصفانه و شفاف قطعا نیرویی با توانمندی بالا اعم از زن یا مرد انتخاب خواهد شد.

 

 

گزارشی از سیدمهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *