«تاریخ سبئوس»

سبئوس خواننده را به زمانی می‌برد بسیار قدیم‌تر از منابع موجود تاریخی، و باز مهم‌تر آن‌که وی عمدتاً از مشاهدات خود می‌گوید و فقط روایتگر روزگاران گذشته نیست. کتاب تاریخ منسوب به سبئوس به جمع خیلی اندک گاهشماری‌هایی تعلق دارد که در سدة هفتم میلادی در عالم مسیحیت تألیف شده است.این کتاب مقارن آخرین سال‌های نخستین مرحله از فتوحات مسلمانان به رشتة تحریر درآمده و آن زمانی بوده که پیشرفت‌های عرب‌ها موقتاً با وقفه روبه‌رو شده و بر همان اساس، امیدهایی در دل مسیحیان شکوفیده بود تا از خواب گران برخیزند و ای بسا که دیگر زمانة پیروزی‌های عرب‌ها به سر آمده باشد!

در اهمیت تاریخ سبئوس باید گفت که نگارش این کتاب مقارن سال‌های خلافت معاویه (40 تا 60 ه.ق) پایان یافته است. این یعنی که تاریخ سبئوس قدیم‌ترین و نزدیک‌ترین منبع به رخدادهای دورة فروافتادن ساسانیان و وقایع پیش و پس از آن است.

در این کتاب می‌خوانیم: تاریخ سبئوس یکی از منابع اندکی است که معاصر رویدادهای مندرج در آن بوده و تا به روزگار ما رسیده است. از این رو باید به آن تاریخ با اعتماد کامل نگریست.

کتاب «تاریخ سبئوس» اثر«آر. دبلیو تامسون » با ترجمه «محمود فاضلی بیرجندی» با موضوع تاریخ را موسسه نشر ققنوس در 312 صفحه و با قیمت 28000تومان چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار داده است.

 

 

جواد لگزیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *