برق امید در چشمان مشهد

بعداز گذشت 3ماه از انتخابات پرشور شوراهای اسلامی شهر و روستا، و رای مردم مشهد به تمام 15 نفر لیست امید، روز گذشته مراسم تحلیف پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد و تالار شهر در قلب مشهد، ساکنان جدید خود را رسما شناخت.

15 نفری که با شعار تغییر، رای شهروندان را تمام و کمال از آن خود کرد و اتفاقا اولین تغییرات نیز از اولین جلسه علنی شورای شهر پنجم آغاز شد. وقتی درب تالار شورای شهر به روی مهمانان باز شد اولین چیزی که به چشم می‌آمد، تصویر رییس جمهور حسن روحانی بود که بعداز 4سال در کنار قاب عکس بنیانگذار انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری، درست پشت سر جایگاه هیئت رییسه شورا نصب شده‌بود. این اتفاق یکی از نشانه‌های پوست‌اندازی و تغییر مسیر مدیریت شهری مشهد است که به خواست و اراده مشهد رخ داده است.

15 عضور شورای شهر مشهد هم قسم شدند تا امانت‌دار خوبی برای شهر باشند و تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم به کار ببندند. سوگند یاد کردند تا در چارچوب وظایف خود، قانون را رعایت کنند و با درنظر گرفتن انصاف و عدالت، تنها در جهت صرفه و صلاح و پیشرفت شهر گام بردارند.

حالا هوای تازه‌ای در ریه‌های شهر جولان می‌دهد و همه امیدوارند تا تالار شهر در 4سال پیش‌رو منبع خبرها و تصمیم‌های خوبی برای مشهد باشد؛ تصمیم‌هایی که فقط روی کاغذ نیست و همه مردم آن را احساس خواهند کرد.

 

 

انتخاب شهردار هوشمندانه بود

اولین سخنران مراسم تحلیف، فرماندار مشهد بود که به نوعی میزبان این مراسم نیز بحساب می‌آمد.

رحیم نوروزیان گفت: سیاسی بودن عیبی ندارد اما سیاسی‌کاری آفتی بزرگ برای شوراها است که باید به آن توجه کرد. البته اعضای شورای پنجم در فرآیند انتخاب شهردار هوشمندانه عمل کرده‌اند و نشان دادند که مبنای تصمیمات و عملکردشان تخصص است.

وی افزود: امیدواریم شورای پنجم از تجربیات و فعالیت‌های شورای چهارم استفاده کند و در شهر مشهد منشأ خیر و نیکی باشد.

فرماندار مشهد با بیان اینکه از شورای شهر  باید در حد منابع و اختیارات قانونی توقع داشت، تاکید کرد: وقتی مردم به گروه جدیدی رأی داده‌اند یعنی نیاز به تغییر دارند و شورای جدید باید در حد توان و قوانین خود این تغییرات را ایجاد کند.

نوروزیان آماری هم از مصوبات شورای چهارم ارائه و اعلام کرد: در دوران شورای چهارم، از ابتدای سال 93 تا تا پایان کار آن، 874 مصوبه به هیأت تطبیق ارسال شد که از این تعداد 822 مورد تأیید قرار گرفت که این یعنی 83 درصد مصوبات مورد تصویب قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: در این مدت به 104 مصوبه یعنی 12 درصد کل مصوبات توسط هیئت تطبیق اعتراض شد که یا از اصلاح یا اجرای آن صرف نظر گردید.

فرماندار مشهد عنوان کرد: از این تعداد، 48 مصوبه، یعنی پنج درصد مصوبات، به هیأت حل اختلاف رفت که در اکثر مواقع، نظر هیأت تطبیق درست بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد تا مدیریت شهری جدید نسبت به مدیرت سابق عملکرد بهتری داشته باشد و در جهت تامین و توسعه زیرساخت‌های متناسب با شهر امام رضا(ع) گام بردارد.

 

 

انتخاب بهترین شهردار بعداز انقلاب برای مشهد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی دومین چهره‌ای بود که پشت تریبون قرار گرفت.

سید مجتبی حسینی با اشاره به انتخاب قاسم تقی‌زاده خامسی بعنوان شهردار مشهد گفت: قطعا برای مشهد بهترین شهردار بعداز انقلاب برگزیده شده است و در بین شهرداران کلانشهرهای کشور بهترین است.

او فراگیرترین ،عینی ترین و نظام یافته ترین نهاد برای مشارکت مردمی نظام شورایی است که باید پویا و فعال باشد خواند و اضافه کرد: شورای پنجم ساز و کار انتخاب شهردار را بدون دغدغه پیش برد و در امر تخصصی و هم در امر اجرایی بهترین انتخاب را کردند..

حسینی به خصوصیات اعضای شورای پنجم نیز اشاره کرد و گفت: 8نفر از اعضای این شورا عضو هیئت علمی دانشگاه در رشته‌های مرتبط با حوزه مرتبط با مدیریت شهری هستند. همینطور 10 رزمنده دفاع مقدس و 5عضو خانواده شهدا در بین اعضا هستند.

معاون استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در اردیبهشت گذشته بیان کرد: با وجود 15 مولفه ضدامنیتی، این انتخابات در کمال آرامش برگزار شد و حتی یک مورد امنیتی در جریان انتخابات رخ نداد.

حسینی گفت: 51 درصد منتخبان پنجمین دوره شوراهای شهر و روستای خراسان رضوی دارای سابقه فعالیت در شوراهای گذشته هستند. وجود افرادی از خانواده شهدا و یادگاران دفاع مقدس، بانوان ارزشمند، متخصص و کارشناس در حوزه های مختلف از جمله ویژگیهای شورای پنجم است که نشانگر افزایش مشارکت کیفی مردم است.

معاون استاندار افزود: میزان مشارکت خراسان رضوی در انتخابات ریاست جمهوری 77.5 درصد بود که 4.5 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

وی به همزمانی آغاز کار دولت دوازدهم با هفته دولت نیز اشاره و بیان کرد: در هفته دولت هزار و 317 پروژه با هزار و 544 میلیارد تومان اعتبار در استان خراسان رضوی به بهره برداری می رسد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: این پروژه ها از حیث تعداد 14 درصد و از حیث اعتبار 30 درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است.

 

 

وی گفت: امسال ایجاد 160 هزار اشتغال در خراسان رضوی هدفگذاری شده است. طی سال گذشته در استان 728 میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان پرداخت شد و طرح ضربتی پرداخت تسهیلات تا پایان شهریور ماه اجرا می شود.

حسینی رشد 75 درصدی تشکلهای مردمی، راه اندازی خانه احزاب و خانه جوانان و راه اندازی پارلمان مشورتی زنان در 28 شهرستان خراسان رضوی را از جمله دستاوردهای دولت یازدهم در بخش توجه به سمن‌ها بیان کرد.

 

قسم خورده‌ها

پس از اتمام سخنان معاونت استاندار خراسان رضوی، طبق قانون، هیئت رییسه سنی به ریاست علیرضا شهریاری تشکیل شد و دو عضو جوان شورای پنجم یعنی احسان اصولی و محمدهادی مهدی‌نیا نیز بعنوان منشی در کنار او قرار گرفتند و مراسم سوگند اعضای جدید شورای اسلامی شهر مشهد انجام شد. امیر شهلا به نمایندگی از اعضای شورای شهر پشت تریبون قرار گرفت و همه پشت او ایستادند و سوگندنامه را تکرار کردند تا نشانه‌ای از همبستگی و همدلی شورای پنجم باشد.

 

 

در ادامه مُهر شورای شهر توسط فرماندار مشهد به محمدرضا حیدری رییس شورای شهر مشهد تحویل شد و رای‌گیری انتخاب هیئت رییسه اصلی که پیش از این توسط اعضا مشخص شده بودند بصورت نمادین انجام شد و هیئت رییسه اصلی برای یکسال به صندلی ریاست شورای شهر تکیه زدند. محمدرضا حیدری رییس هیئت شورای شهر، حمیدرضا موحدی زاده نایب رییس، علیرضا شهریاری و شهناز رمارم منشی و محمدحسین ودیعی بعنوان خزانه‌دار شورای شهر خواهند بود.

 

 

نگاه تعاملی، اصلی‌ترین رویکرد شورای پنجم

محمد رضا حیدری که حالا رئیس شورای اسلامی شهر مشهد است گفت: داشتن نگاه تعاملی با دولت، نمایندگان مجلس و دستگاه‌های اجرایی برای پیشرفت پایتخت معنوی کشور مهمترین رویکرد شورای شهر پنجم است.

او اظهار کرد: شفافیت از مهمترین محورهای گفتمان شورای پنجم در راستای اعتلای شهر و خدمت به زائران و مجاوران است.

حیدری افزود: گفتمان اصلاحات که اصلاح امور را از صندوق رای می داند توانست اعتماد مردم را کسب کند و امیدواریم که آن تغییری که مد نظر مردم است در ۴ سال رخ دهد.

رییس شورای شهر مشهد تاکید کرد: ما در تمامی تصمیمات اجماعی عمل کرده ایم و اعضا با انسجام و یکپارچگی تا کنون تصمیم گرفته اند و این رویکرد تا انتها ادامه خواهد داشت.

حیدری با اشاره به سالگرد ازدواج امیر المومنین علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا (س) بعنوان نماد شادی و نشاط ابراز امیدواری کرد: این شادی و نشاط تا پایان ۴ سال فعالیت ما ادامه داشته باشد.

 

اولین تصمیمات شورای شهر پنجم

انتخاب رسمی و معرفی شهردار مشهد اولین مصوبه‌ای بود که به صحن علنی شورای جدید شهر مشهد آمد و قاسم تقی‌زاده خامسی که پیش از این از رقابت سخت انتخاب شهردار مشهد موفق بیرون آمده بود رسما شهردار مشهد شد و آذری معاون اداری مالی شهرداری با حفظ سمت تا صدور حکم خامسی از سوی وزارت کشور بعنوان سرپرست شهرداری مشهد برگزیده شد.

از دیگر تصمیمات شورای شهر مشهد اصلاح آیین‌نامه داخلی و کاهش اعضای هیئت رییسه از 7نفر به 5 نفر و بررسی کمیسیون‌ها و تعیین روسا و اعضای آن بود. براساس تصویب اعضا، شورای شهر 10 کمیسیون خواهد داشت که به این شرح است:

عمران و شهرسازي: محمدهادی مهدی نیا، اقتصادی و سرمايه گذاري: احمد نوروزی، برنامه بودجه و امور اداری: بتول گندمی،  فرهنگي اجتماعی: احسان اصولی، حمل و نقل و ترافيك: مجتبی بهاروند، حقوقي: محسن حسینی پویا، خدمات شهري و محیط زیست: محمد حاجیان شهری، توسعه عمران طوس: مسعود ریاضی، حاشيه شهر: رمضانعلی فیضی، ایثارگران: محمد حسین ودیعی.

همچنین اعضای شورای پنجم، اعضای کمیسیون های نظارتی مناطق شهرداری مشهد را انتخاب کردند .
شهرداری مشهد مشتمل بر 13 منطقه است که با توجه به تعداد 15 نفره اعضای شورای شهر پنجم سه نفر در کمیته های نظارتی مناطق عضویت خواهند یافت .
کمیته های نظارتی به 5 گروه تقسیم بندی شده است و هر گروه دارای رئیس ، نایب رئیس و یک نفر عضو می باشد .

 

شهری در شان شهروندان و زائران عاشق امام هشتم

بعداز معرفی قاسم تقی‌زاده خامسی بعنوان شهردار مشهد، وی پشت تریبون رفت تا اولین سخنان خود را بعنوان شهردار مشهد در قالب یک بیانیه ایراد کند که در ادامه می‌خوانید.

 

 

حضور در شهری که خورشید ایران زمین از آنجا طلوع می کند و هوای هشتمین سپیده در هوایش جاریست ، برکتی بزرگ است که امروز در سایه موهبت اعتماد شما گرامیان از آن برخوردار شده ام .شهری با پیشینه پر افتخار ، میراثی ارزشمند و مهد بزرگان علم و ادب و سیاست و هنر این سرزمین .
افتخارمی کنم که در شهرم،در پناه لطف خداوند عالم،فرصت خدمت گذاری به میلیون ها مجاور و زائر آستان مقدس علی ابن موسی الرضا (ع) را پیدا کرده ام .
اولویت نخست شهرداری طی سالهای پیش رو ، تبدیل شهر مشهد به الگویی در زمینه مدیریت شهری هوشمند و کارآمد است . شهری که در شان شهروندان و زائران عاشق امام هشتم باشد . امیدوارم با همکاری همه جانبه همه ارکان خدمت رسان این مهم محقق گردد.
اینجانب در پیشگاه شهروندان عزیز ، خانواده محترم شهدا ، جانبازان و ایثارگران ، متعهد می شوم با تمام توان و با رعایت حرکت در مسیر تدبیر و تعقل هرآنچه طی چهاردهه مدیریت کلان و خرد آموخته ام را صرف اعتلای کلان شهر مشهد سازم .
همچنین خود را قدردان اعتماد اعضای محترم شورای شهر مشهد می دانم و امیدوارم در دورانی که این مسئولیت بزرگ را بر عهده دارم با رویکرد و برنامه های شهروند محور ، زمینه زندگی آرام و کم دغدغه را برای همشهریان گرامی فراهم آورم که آرامش جان شهروندان به دیوار های شهرشان پیوند خورده است .
با توکل بر پروردگار ، مصمم و پرتوان ، همراه تداوم اعتماد شما ، در مسیر رشد و اعتلای پایتخت فرهنگی جهان اسلام ، پیش خواهم رفت .
بار دیگر در نهایت فروتنی از تمام دلسوزان ، مدیران شهری ، دانشگاهیان ، اهالی فرهنگ و هنر ، رسانه و شهروندان محترم تقاضا دارم که در انجام این رسالت بزرگ یاری کننده شهرداری مشهد و خادمان مردم و زائران امام رضا (ع) باشند .

 

عکس یادگاری اعضای شورای شهر پنجم و شهردار مشهد، پایان اولین جلسه رسمی این شورا بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *