کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همکاری قوه‎قضاییه را می‌خواهد

حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم در گفت‌وگو با صبح امروز در این رابطه که تبدیل کمیسیون اصل 90 به دیوان تا چه اندازه سطح عملکرد آن را ارتقا می‌دهد، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ بر اساس اصل ۹۰ قانون اساسی تأسیس‌شده است. بدین معنا که هر تغییری در آن باید همراه با ایجاد تغییردرقانون اساسی باشد.

وی در ارتباط با علت تأسیس کمیسیون اصل ۹۰ توضیح داد: دلیل بنانهاده شدن کمیسیون اصل ۹۰ این بوده که در صورت وجود شکایت از قوای سه‌گانه، مردم بتوانند شکایت خود را در آنجا مطرح سازند. بر همین اساس اختیارات آن بسیار وسیع است و توانایی احضار وزرا حتی رئیس‌جمهور را هم دارد. مسئولان هم موظف به بیان پاسخ بابت سؤال‌ها هستند و درصورتی‌که چنین رفتار نکنند مجرم محسوب می‌شوند و برای آنان مجازاتی تعیین خواهد شد.

انصاری راد در ادامه بیان کرد: کمیسیون اصل ۹۰ از این منظر که دوره‌ای ریاست آن را بر عهده داشتم درصورتی‌که نمایندگان کار خود را به‌درستی انجام دهند، کار آیی فراوانی دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس ششم در این خصوص که فاقد ضمانت اجرایی است، اظهار داشت: حکم قضایی صادر نمی‌کند و این حسب مقرراتی است که در مجلس به تصویب درآمده، ولی اظهارنظر می‌کند و این اظهارنظر در دادگاه وارد می‌شود و در آنجا حکم صادر می‌کنند، کار بازرسی کل کشور هم به همین شکل است ولی کمیسیون اصل ۹۰ یک اختیار دیگر هم دارد و آن این است که گزارش‌ها مربوط به عموم مردم در جلسه علنی قرائت می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله‌ای که در خصوص کمیسیون اصل ۹۰ مطرح می‌شود، به‌جایی نخواهد رسید. یکی از مسائلی که پس از انقلاب روی داد به هم زدن تشکیلات بود. بر همین اساس شاهد ادغام وزارتخانه‌ها، کمیته هاو … بودیم حتی برخی طرح‌هایی مانند طرح کار وجود داشت که بعد از مدتی مشخص شد اشتباه و خطرناک است و به هم خورد، این‌همه بازی با لغات و اسامی درست نیست.

انصاری راد یادآور شد: کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به همین اختیارات کاملاً کارساز است و در مجلس ششم هم چندین بار مطرح کردم که در صورت همکاری قوه قضائیه ظرف مدت کوتاهی مشکلات این کمیسیون رفع خواهد شد.

وی درباره علت عدم کار آیی کمیسیون اصل ۹۰ ابراز کرد: رد صلاحیت‌ها و مردم سبب شد تا افرادی که دارای تجربه کافی در امور نمایندگی نیستند، وارد مجلس شوند. به‌عبارتی‌دیگر اگر دو عامل بالا که اشاره کردم، وجود نداشت خانه ملت امروز از تجربه معتبری برخوردار بود که می‌توانست بسیار به کار آید.
 

گزارشی از سیدمهرداد امیرکلالی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *