خطر در دشت مشهد، بسیار نزدیک است

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر لزوم تسریع در احداث و راه‌اندازی تصفیه سپتاژ مشهد گفت: خطر در دشت مشهد، بسیار نزدیک است و درحال حاضر برداشت آب از آن بیشتر از حد مجاز است.

امیر شهلا در بازدید از تصفیه خانه شماره 4 تلگرد افزود: از اول انقلاب تا سال 92 تنها صدهزارمترمکعب از فاظلاب شهر مشهد تصفیه شده بود اما در دولت یازدهم، به تنهایی، ٢٦٣هزارمترمکعب پروژه در این زمینه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه طی 4 سال گذشته حدود سه هزار کیلومتر لوله‌ کشی فاضلاب در مشهد انجام شده است، تصریح کرد: اگرچه با احداث این خط جمع‌آوری، مشکلِ بالا دستِ کشف‌رود حل شده است امّا بحران در پایین دست این رودخانه فصلی، همچنان به قوت خودش باقی است.

شهلا خاطرنشان ساخت: قرار بود فاضلاب تصفیه شده، از طریق خطّ انتقال، به دشت مشهد انتقال داده شود تا با بازچرخانی آن و تغذیه سفره این دشت، از فروکش کردن سطح آب‌های زیر زمینی در غرب مشهد جلوگیری گردد ولی به دلیل هزینه بالای خط انتقال که حدود یک هزار میلیارد تومان برآورد شده است هنوز چاره‌ای برای این کار اندیشیده نشده و پساب تصفیه شده، دوباره به کشف رود ریخته می‌شود.

وی اضافه کرد: خطر در دشت مشهد، بسیار نزدیک است. ، ظرفیت برداشت این دشت ٤٠٠ میلیون مترمکعب بوده و ما در حال حاضر یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون لیتر یعنی سه برابر حد مجاز برداشت می‌کنیم.

این مقام مسوول بیان داشت: اگر فکر عاجلی برای جبرانِ این اضافه برداشت نشود، دشتِ مشهد به زودی از بین خواهد رفت.

امیر شهلا با بیان این مطلب که در حال حاضر مشکل اصلی در این حوزه تخلیه روزانه ٣٠٠ تانکر فاضلاب به صوت سپتاژ در کَشف رود می‌باشد، ادامه داد: چندماهی است برای تصفیه این فاضلاب، پروژه احداث پیش تصفیه خانه سپتاژ، با اعتباری معادل٢٤ میلیارد تومان آغاز شده است که تنها ٤ میلیاردِ آن تأمین و ١٢درصد پیشرفت فیزیکی نشان می دهد.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم برای مردم مشهد، راه‌اندازی این تصفیه خانه، از نانِ شب هم واجب‌تر است زیرا این ٣٠٠ تانکر، در روزِ روشن، مشغول تولید سرطان هستند.

عضو شورای پنجم شهر مشهد با اشاره به اینکه C.O.D فاضلاب این تانکرها، 8 هزار است، در حالی که استاندارد پذیرفته شده در این حوزه، ٦٠ می‌باشد، افزود: نتیجه این بازدید، با تقی‌زاده خامسی، شهردار منتخب در میان گذاشته شد که وی نیز به واسطه مدیرعاملیِ آبفای تهران در سال‌های گذشته و ارتباطات خوبی که در وزارت نیرو دارد قول پیگیری داد.

امیر شهلا در پایان عنوان کرد: مطمئن هستم این گِره لاینحلِ دو دهه گذشته، با کاردانی و تسلّط شهردار منتخب مرتفع خواهدشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *