آتش از «سلمان» تا «روتانا»

آتش‌سوزی گسترده در مجموعه اقامتی بلندمرتبه در خیابان امام رضا(ع) مشهد که بر اساس شنیده‌ها به علت جنس نمای آن به سرعت شعله‌ور شد و موجی از نگرانی‌ها را در پی داشت، با تلاش بیش از 200 آتش‌نشانان مهار و اطفاء شد.

آتش‌سوزی در این مجموعه اقامتی در حال ساخت که به دلیل گستردگی هنوز مشخص نیست از کدام طبقه آغاز شده است، بخش وسیعی از این ساختمان بزرگ را در برگرفت و سبب ایجاد نگرانی در مردم و مسئولان شد، به طوری که فرماندار مشهد نیز در محل آتش‌سوزی حاضر شد.

حسن جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در تشریح جزییات این آتش‌سوزی، عنوان کرد: پس از وسعت گرفتن آتش در این ساختمان بلندمرتبه، حریق در ساعت 12:26 به آتش‌نشانی گزارش شد و بخش زیادی از توان آتش‌نشانی مشهد برای کنترل حریق این مجموعه اقامتی اعزام شد و با تکیه بر خودروهای اطفای حریق سنگین، نردبان و تانکر آب عملیات اطفای حریق در دستور کار قرار گرفت .

وی گفت: بیش از 65 خودروی آتش‌نشانی با 200 آتش‌نشان در محل حادثه مستقر شدند و در عملیاتی ضربتی پس از حدود 2ساعت موفق به اطفای حریق شدند .

جعفری با اشاره به تحت کنترل درآمدن آتش در همان لحظات اولیه، تصریح کرد: همزمان با پیشروی آتش در برخی نقاط، اطفای حریق در برخی نقاط دیگر موفق بود، اما شدت آتش موجب شد تا این مناطق از ساختمان نیز مجددا دستخوش آتش‌سوزی شوند و بر اساس آخرین گزارش‌ها بخش وسیعی از این مجموعه گرفتار آتش‌سوزی شد.

وی ادامه داد: در این حادثه پنج آتش‌نشان مصدوم شده، دو نفر از آنان راهی بیمارستان و سه نفر دیگر در محل مداوا شدند.

رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: آتش سوزی هتل نیمه‌ساز، به علت اشتعال مصالح ساختمانی بوده که تاکنون خسارات جانی نداشته است.

محمد قانعی افزود: ساختمان هتل هنوز کامل نشده و در حال ساخت است، اما روز گذشته بر اثر اشتعال مصالح ساختمانی دچار حریق شد.

او ادامه داد: هتل روتانا که از مجموعه زنجیره‌ای این هتل است، توسط سرمایه‌گذار ایرانی تا یک سال و نیم دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. با توجه به اینکه نمای این ساختمان کامپوزیت، یونولیت و مصالح اشتعال‌زا بوده، بر اثر جرقه دچار حریق می‌شود.

رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گفت: ‌هنوز کارشناسان درباره علت آتش‌سوزی ساختمان این هتل نظر دقیقی اعلام نکرده‌اند و این علت بر اساس اطلاعات شاهدان و کارکنان حاضر در محل اعلام شده است.

 

برخورد جدی دستگاه قضا با سهل‌انگاران حادثه آتش‌سوزی هتل اطراف حرم

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: دستگاه قضا به موضوع آتش سوزی هتل در دست ساخت در خیابان امام رضا مشهد ورود جدی داشته و با خاطیان برخورد قاطع خواهد کرد.

قاضی حسن حیدری افزود: همزمان با وقوع آتش سوزی ظهر امروز این هتل در دست ساخت در نزدیکی حرم مطهر رضوی، همکاران دستگاه قضا همزمان با نیروهای آتش نشانی در محل حضور یافته اند.

وی بیان کرد: این مجموعه در دست ساخت در محلی واقع شده که امکان اطفای حریق و خدمات رسانی از 2 ضلع این مجموعه ممکن نبود.

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با تاکید بر اینکه دادن مجوز ساخت و ساز بدون رعایت اصول شهرسازی تخلف است، ادامه داد: چنانچه مجوز ساخت این مجموعه بدون رعایت اصول ایمنی صادر شده با عاملان آن برخورد می شود.

قاضی حیدری ادامه داد: خودروی پلت فرم و نردبان آتش نشانی در این منطقه امکان خدمت رسانی نداشت و چنانچه پروانه ساخت و ساز این مجموعه بدون رعایت حریم داده شده با مقصران این موضوع برخورد خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: طبق شواهد موجود نمای این ساختمان نیز ضد حریق نبوده که پس از انجام بررسی های لازم جهت مشخص شدن علل و زوایای مختلف این حادثه با خاطیان برخورد قانونی می شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد از حضور موثر یگان ویژه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در این عملیات تقدیر و اظهار کرد: با وجود اینکه حضور این یگان در صحنه حادثه از وظائف آنها نبود ولی این مهم نقش اساسی در ایجاد آرامش در فضای اطراف حادثه داشت.

 

منبع: ایسنا

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *