وضعیت نگران‌کننده سلامت اجتماعی کشور

رئیس انجمن مددکاران ایران گفت: وضعیت سلامت اجتماعی کشور نگران‌کننده است.

سیدحسن موسوی چلک در همایش تخصصی «سلامت اجتماعی» که در اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در دنیا سه رویکرد به سلامت اجتماعی داریم، افزود: در نگاه اول سلامت اجتماعی به عنوان یکی از مولفه‌های سلامت شناخته می‌شود، نگاه دوم سلامت به عنوان یکی از مولفه‌های اجتماعی موثر در سلامت یا بیماری است و نگاه سوم سلامت به منزله جامعه سالم است.

وی تصریح کرد: رویکرد بهزیستی به سلامت اجتماعی به عنوان یکی از ارکان سلامت که منتج به جامعه سالم خواهد شد مدنظر هست بنابراین تلفیقی از رویکرد اول و سوم را داریم که بدون شک گسترش این رویکرد بر رویکرد دوم اثر خواهد گذاشت، هرچند طبق آخرین تعریفی که سازمان جهانی سلامت ارائه کرد بسیار فراتر رفته و سلامت را یک فرایندی برای ارتقای زندگی مردم می‌داند.

موسوی چلک افزود: همچنین در یکی از تعاریف که کمتر به آن توجه می‌شود سلامت اجتماعی، به‌زیستی اجتماعی تعریف شده است شاید به همین دلیل است که آخرین تعریف فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی مهم‌ترین هدف مداخلات اجتماعی، به‌زیستن است.

وی با اشاره به وضعیت کشور در حوزه سلامت اجتماعی، تصریح کرد: واقعیت این است که دماسنج اجتماعی که داریم نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده کشور ما در حوزه سلامت اجتماعی است، طبق آخرین آماری که در هفته قوه قضائیه اعلام شد حدود 15 میلیون و 200 هزار پرونده قضایی در کشور وجود دارد، یعنی به ازای هر 100 هزار ایرانی، 19 هزار پرونده تشکیل می‌شود که این نشان‌دهنده این است که سلامت اجتماعی کشور مشکل دارد.

رئیس انجمن مددکاران ایران خاطرنشان کرد: بیش از 400 هزار ورودی زندان داریم یعنی به ازای هر ساعت 48 نفر وارد زندان‌های کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق آمار وزارت بهداشت بیش از 66 هزار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند و به دلیل اینکه کشورهایی مانند ایران را با ضریب حداقل چهار می‌سنجند که وضعیت بسیار بدی است، از سوی دیگر در سال‌های گذشته تقریبا 19 درصد به دلیل روابط جنسی غیر ایمن و محافظت نشده مبتلا شده بودند که در حال حاضر به بیش از 41 درصد افزایش پیدا کرده که نشان‌دهنده این است که اخلاق در جامعه ما تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

موسوی چلک با اشاره با آمارهای سلامت روانی کشور، عنوان کرد: این آمارها نشان می‌دهد سلامت روانی و اجتماعی در ایران وضعیت خوبی ندارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *