آمریکا می‌خواهد که ایران نقض‌کننده برجام باشد

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: آمریکا با انجام اقدامات تحریک‌آمیز به دنبال این است که ایران نقض کننده برجام باشد.

حمید گرمابی با بیان اینکه برجام یک متن حقوقی بسیار دقیق است، افزود: می‌بایست به دور از واکنش‌های احساسی و به طور منطقی، حساب شده و با کارشناسی دقیق پاسخ اقدامات آمریکا را بدهیم.
نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید موضع‌گیری‌های رسمی و بین‌المللی را به مسئولین برجام و کسانی که زمان زیادی را صرف این متن حقوقی کرده‌اند واگذار کنیم چراکه دولت فعلی آمریکا در پی بدست آوردن بهانه‌ای برای اقدامات آینده‌اش است و ایالات متحده آمریکا قصد دارد ایران به صورت رسمی و بین‌المللی برجام را نقض کند و نمی‌خواهد این مسئولیت سنگین را خودش بر عهده بگیرد.

 

ایران؛ بازیگر اصلی منطقه

عضو فراکسیون امید مجلس دهم با بیان اینکه آمریکا بیش از هر چیز از شکستش در منطقه خاورمیانه عصبانی است و این عصبانیت در اظهارات ترامپ و اطرافیانش آشکار است، عنوان کرد: به لطف خدا امروز جمهوری اسلامی ایران دست بالا را در منطقه دارد، با گذشت بیش از دو سال از ماجرای یمن، عربستان سعودی با صرف هزینه‌های زیاد، کوچکترین دستاوردی را کسب نکرده است، در عراق داعش تقریبا به طور کامل شکست خورده و در سوریه هم در حال شکست است و اثرگذاری ایران در منطقه قابل چشم پوشی نیست، اگرچه برخی سازمان‌ها قصد اعلام کردن اثرگذاری ایران را ندارند اما آمریکا از شکست‌ها، کاهش نفوذ و قدرتش در خاورمیانه و این که دیگر بازیگر اصلی این منطقه نیست، عصبانی است.

 

ترامپ، «برجام» را توافقی بد برای آمریکا می‌داند

وی با اشاره به صحبت‌های رییس جمهور آمریکا که برجام را توافقی بد نامیده است، خاطرنشان کرد: این صحبت‌ها سندی برای دوستان داخل کشور است که به برجام ایراد می‌گیرند و می‌گویند همه چیز را داده‌ایم و هیچ چیز نگرفته‌ایم، ببینند که امروز دولت فعلی آمریکا از امضای برجام به شدت ناراحت است.
گرمابی تصریح کرد: در شرایطی که دولت قبلی ایالات متحده نسبت به دولت فعلی‌اش کمی منطقی‌تر بود، توانستیم برجام را به نتیجه برسانیم و قطعا هیچکس نمی‌تواند بگوید برجام برد کامل برای یک طرف و باخت کامل برای طرف دیگر بوده است، چراکه این یک معامله و دادوستد دو طرفه بود و نظام این مسئله را پذیرفت و با پذیرش برجام شرایط ما در دنیا مناسب‌تر شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: برجام یک معاهده دو طرفه نیست که آمریکا بخواهد آن را از بین ببرد و قادر به این کار هم نیست اما درصدد این است که نقض برجام از طرف ایران اتفاق بیفتد.

 ایران‌هراسی، خریداری ندارد
گرمابی گفت: می توانیم از وضعیت بوجود آمده بعنوان فرصتی برای نشان دادن چهره واقعی آمریکا به جهان استفاده کنیم و اگر صحیح عمل کنیم اتفاقات اخیر می‌تواند به نقطه قوتی برای ما تبدیل شود، چراکه صحبت‌های آمریکا دیگر تاثیر قبل را ندارد، مورد استقبال جامعه جهانی قرار نمی گیرد و امروز به تنهایی این صحبت‌ها را انجام می دهد.
این نماینده مجلس دهم با بیان این که دیگر ایران هراسی خریداری ندارد و اجماع جهانی علیه ایران نمی‌تواند شکل بگیرد، بیان کرد: امروز در روزنامه‌های مختلف آمریکا هم شاهد این هستیم که به طور مرتب از عربستان بعنوان مرکز صدور تروریسم یاد می‌شود.

 آمریکا در تحریم‌ کردن، تنها مانده است
گرمابی ادامه داد: تبلیغات آمریکا همانند گذشته اثرگذاری ندارد. اگرچه ما باید فعالیت‌ها، تبلیغات و اطلاع رسانی خود را انجام دهیم و مردم دنیا را آگاه کنیم اما دیگر بقیه کشورها همراه آمریکا نیستند.
وی مطرح کرد: تحریم‌ها زمانی کارساز بود که کشورهای دیگر آمریکا را همراهی می‌کردند، البته ما در آن دوران هم با پرداخت هزینه‌های بیشتر دور زدن تحریم‌ها را با روش‌های مختلف یاد گرفته بودیم و امروز تنها آمریکا است و تحریم هایش کارساز نیست.
این عضو فراکسیون امید مجلس دهم در مورد سکوت کشورهای 1+5 نسبت به اقدامات آمریکا گفت: به هر حال ایالات متحده به لحاظ اقتصادی و نظامی ابرقدرت است و کشورهای دنیا حساب ویژه‌ای برایش باز کرده‌اند، کشورهای دیگر همانند ما مستقل نیستند که بدون ترس و واهمه در مقابل زورگویی‌هایش بایستند.
گرمابی افزود: اما کشورهایی هم مانند فرانسه به اقدامات آمریکا اعتراض کرده و خوشبختانه با اقداماتی که آمریکا داشته کشورها همراهی‌اش نمی کنند و توانایی تشکیل اجماع جهانی علیه کشورمان را ندارد.
عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس راهکارهایی را برای پاسخ به اقدامات کنگره آمریکا دارد و با مصوبه‌هایی درجهت عکس مصوبه ایالات متحده نسبت به نهادهای داخلی و بخش‌هایی که تحریم شده‌اند حرکت خواهد کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *