20 هزار میلیارد تومان به کارآفرینی اختصاص یافته است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: در تبصره 18 قانون بودجه 96؛ 20هزار میلیارد تومان به کارآفرینی اختصاص یافته است.
مهدی مروج‎‌الشریعه در دیدار با منتخبین شورای شهر مشهد افزود: در حوزه‌های مختلف اقتصادی از قبیل صنعت، کشاورزی، خدمات، گردشگری تخفیف‌هایی از 2درصد تا 8درصد در نرخ کارمزد تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: در این طرح پیش‌بینی شده است که در مواردی که اشتغال در مناطق روستایی باشد تخفیف 5درصدی در نرخ تسهیلات اعمال شود. اگر این طرح‌ها در مناطق محرومی که توسط دولت هر سال ارائه می‌دهد باشد 7درصد کاهش نرخ تسهیلات را خواهیم داشت. همچنین در تمام این موارد اگر طرح «دانش‌بنیان» باشد یک درصد به این تخفیف‌ها اضافه می‌شود و تا سقف 8درصد می‌توان تخفیف در نرخ تسهیلات را به دست آورد.
مروج‌الشریعه با اشاره به این که این میزان اعتبار را در کشور تقسیم بندی استانی نشده است، افزود: هر استانی که قابلیت و توانایی بیشتری داشته باشد سهم بیشتری را می‌تواند به خود اختصاص دهد و بنده به مدیران استانی توصیه کرده‌ام تا در بخش‌های مختلف اقتصادی بخش خصوصی را در بهره‌گیری از این اعتبارات یاری کنند.
وی با اشاره به این که دولت صنعت گِل‌گرفته‌ای را از دولت قبل تحویل گرفت، افزود: خوشبختانه امروز اتفاقات خوبی در شرف انجام است. به استان‌ها اجازه داده شده است که 20درصد از منابع مالی خودشان را می‌توانند در قالب وجوه اداره شده، در اختیار حوزه اقتصادی بگذارند. دولت سه بسته پیشنهادی را به شرح ذیل تدارک دیده است؛
بسته اول شامل کمک بلاعوض برای واحد یا زیرساخت صنعتی، سایت صنعتی، کشاوزی، گردشگری است. بسته دوم بخشی از این 20درصد می‌تواند در اختیار بانک‌های عامل استانی قرار بگیرد تا برای ارائه تضمین‌های لازم برای بخش‌های محرک اقتصادی، تولید اشتغال، کارآفرینی و تولید صرف شود. و حالت سوم این که به صورت بخشی از منابع مالی و اعتبارات استانی، در قالب کاهش سود و کارمزد بانکی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی استان در اختیار کارآفرینان قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: در ستاد اقتصاد مقاومتی استان ما حالت سوم را انتخاب کرده‌ایم. به این دلیل که تقاضا برای تسهیلات یارانه‌دار در استان قابل توجه است و این اهرم می‌تواند در بخش‌های مختلف یک تحرک مناسب در حوزه تولید ایجاد کند. در حال حاضر نرخ تسهیلات 18درصد برای کشاورزی، صنعت و حتی گردشگری بالا است و ما نیازمندیم که مقداری از این نرخ بانکی را کاهش دهیم. میانگین 5درصدی را تصویب کرده‌ایم. این جزو اختیارات و تصمیم‌های استانی بوده است. برای طرح‌هایی مثل مشاغل خانگی این درصد یارانه‌ای بیشتر هم خواهد شد. اقای استاندار موافقت کرده‌اند که تا سقف 50میلیارد تومان این تخفیف‌ها اجرایی شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی خطاب به منتخبین شورای شهر مشهد تاکید کرد: در این موارد است که پیوند حوزه فعالیت دولت با یک نهاد مدنی مثل شورای شهر می‌تواند در یک هم‌افزایی منطبق شود. اکنون که دولت این ظرفیت را ایجاد کرده است، شورای شهر نیز می‌تواند به سهم خود در تحقق رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال نقش‌آفرینی کند.

 

دولت زمانی طلایی برای نشان‌دادن توانمندی و برتری تفکر خود دارد

وی افزود: این دولت در 4سالی که پیش رو دارد، زمانی طلایی برای نشان‌دادن توانمندی و برتری تفکر خود دارد و نمی‌خواهد این فرصت را ازدست بدهد. انطباق و قرابت هر چه بیشتر شورای کلانشهری مثل مشهد و دولت می‌تواند در حل مشکلاتی از جمله مهم‌ترین مشکل نظام که «بیکاری» است، تاثیرگذار باشد.هفته گذشته که شورای اداری استان تشکیل شد، امیر دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور به صراحت اعلام کرد: «مهم‌ترین دغدغه نظام اشتغال است»
مروج‌الشریعه‌ افزود: شورای شهر باید شهردار منتخبش را به بسترسازی برای ایجاد اشتغال به ویژه در حاشیه شهر ملزم کند و البته خود شورای شهر هم از نظر قانونی اعتباری را به صورت ماهانه برای شهرداری در راستای ایجاد اشتغال مصوب کند. این امر می‌تواند کمک‌های جانب‌دارانه و مقطعی برخی، در حاشیه شهر را برطرف و اصل معصل‌های این منطقه را برطرف کند. در لایحه جامع خدمات مدیریت شهری که دو سال است روی میز اقای رییس جمهور است نیز این موارد دیده شده و قرار است بعد از دستور رییس جمهور این لایحه برای بررسی به مجلس برود و در صورت تصویب مجلس اختیارات شوراهای شهر تغییرات بسیاری داشته باشد.

در این لایحه پیش‌بینی شده است که اشتغالزایی و کارآفرینی از حوزه وظایف دولت مرکزی جدا و به شوراهای شهر سپرده شود. با این هدف که کاهش تصدی‌گری دولت در امور را رقم بزند. از طرف دیگر چرا باید دولت تمام امکانات خود را صرف مسائلی کند که می‌تواند توسط گروه‌های مردمی انجام شود، معطوف کند.
وی اضافه کرد: خوشبختانه امسال دولت در اعتبارات عمرانی خود ردیفی به عنوان ارتقا شاخص‌های اقتصادی هر استان گذاشته است. سهم 133 ونیم میلیارد تومان را به خراسان رضوی اختصاص داده‌اند. مقرر شده است که پنجاه درصد از این اعتبار در زیرساخت های اقتصادی معدن، صنعت، گردشگری و غیره هزینه شود. این مبالغ بلاعوض خواهد بود و 50درصد دیگر در قالب کمک‌های فنی و اعتباری هزینه می‌شود.
مروج‌الشریعه تصریح کرد: در سال گذشته تنها منابعی که در نظر گرفته شده بود، اعتبارات مربوط به رونق تولید اقتصادی بود که عمدتا معطوف به بخش صنعت بود که بعد از چند ماه توانستیم کشاورزی را به آن اضافه کنیم. ولی به بخشی مثل گردشگری تعلق نمی‌گرفت. امسال باز هم سایت «بهین‌یاب» فعال خواهد بود و اعتبارات آن از 16هزار میلیارد تومان به 20هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و نرخ تسهیلات آن همان 18درصد است. تفاوت آن با منابع دیگر بانکی در این است که اگر واحدی دارای مشکلاتی از جمله «چک بانکی برگشت خورده و بدهی معوق» است با ثبت نام در «بهین یاب» بازهم می‌تواند از تسهیلات استفاده کند و بدهی‌اش نادیده و امتیازات دیگری هم در نظر گرفته شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی درباره «طرح کارورزی» که دولت درصدد اجرای آن است گفت: قرار است 150 هزار نفر در این طرح آموزش ببینند. تا هفته گذشته و قبل از سفر وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی سهم خراسان 5هزار و 265 نفر بود که در مذاکراتی که انجام شد به ما اعلام کردند سهم استان به 10هزار نفر ارتقا پیدا کرده است.
این طرح مربوط به فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی از کاردانی تا دکترا است که با دریافت کمک هزینه‌ ماهانه از 170هزار تومان تا 350هزار تومان حداقل 4 و حداکثر 9ماه برای مناطق محروم و مرزی در نظر گرفته شده است. افرادی که در این طرح ثبت‌نام می‌کنند نباید از روز ثبت‌نام خود تا دوسال قبل از آن سابقه بیمه در پرونده شان ثبت نشده باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *