پیام تبریک رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد به مناسبت روز «قلم»

متن پیام تبریک رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس به مناسبت ۱۴تیرماه روز «قلم»، خطاب به صاحبان اندیشه های پویا و قلم های ماندگار:

به نام خدا
الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ آن که با قلم آموخت…
سوگند خداوند در قرآن به نام قلم، گویاترین شاهد بر شرافت و قداست آن است: ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه نویسند. در جایی که خداوند، صاحب هستی به آفریده ای از آفریده های خود قسم یاد می کند، بشر در چه جایگاهی می تواند از ارج و منزلت آن سخن براند.
نگارندگان بی شک رسولان و پیغام آوران سعادت بشریت اند . فرهیختگانی که از رویش واژگان شان خواب جاودانگی یک ملت تعبیر می شود ؛ و از ترشحات قلمشان ؛ تقدیر بزرگی یک جامعه رقم می خورد .
روز چهاردهم تير ماه به پيشنهاد انجمن قلم ايران و تصويب شوراي فرهنگ عمومي ،به عنوان ( روز قلم ) در تقويم رسمي جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيد.

ان چیزی که قلم را از بیان جدا می سازد سه وجه تمایز اساسی ان (ماندگاری ، دقت و عمق )متون نگارش شده است که به هویت می بخشد. قلم، زبان عقل و معرفت و احساس انسان ها و بیان کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم، زبان دوم انسان هاست. هویت، چیستی و قلمرو قلم بسیار گسترده تر از آن است که در بیان بگنجد. هرگونه رشد و پیشرفت، پیروزی و آرامش و معرفت و شناخت، ریشه در قلم دارد. تمدن ها، تجربه های تلخ و شیرین و علوم با نوشتن ماندگار می شوند.
هر کس می تواند قلمی را بین انگشتانش بفشرد و فرمانش دهد که بنگارد و هر آنچه را از مخیله صاحب انگشت تراوش می کند، بنویسد. قلم، تخریب می کند. می سازد. واقعیت ها را آشکار می کند. آشکارها را نهان می کند. به واقع قلم، معجزه ای جاودان است.
برخود لازم می دانیم در سالی که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نامیده شده است ، چهاردهم تیرماه ” روز قلم ” را به همه عزیزان و تمامی وارثان لوح و صاحبان قلم تبریک عرض نماییم . اندیشه تان پویا قلم تان ماندگار باد.

 

محمد کاظم دبیری
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *