فیلمسازها در مشهد به شدت بیپناهاند!
ماه رمضان سال گذشته به همت موسسه فرهنگی پارسه و نظارت معاونت هنری سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، شش نشست با موضوع «آسیبشناسی سینمای حرفهای استان» برگزار شد که نتیجه آن در قالب گزارشی به معاونت هنری-سینمایی استان ارائه شد. با گذشت یک سال از ارائه این گزارش تحلیلی همچنان سینمای مشهد در انتظار ساخت فیلم سینمای بلند به سر میبرد. هر چند تلاشهایی به صورت انفرادی در این حوزه بوده و هست اما اینکه جریانی سینمایی راه افتاده باشد که فیلمهای آن ساخته تهیهکنندگان و کارگردانان شهر خودمان باشد، دیده نمیشود. به همین منظور گفتوگویی داشتیم با مهدی آببر تهیهکننده، کارگردان و مستند ساز مشهدی و او که مدیر و مجری برگزاری جلسه آسیبشناسی سال گذشته بوده است، با ما از بینتیجه ماندن جلسات سال قبل و دشواریهای این راه پرپیچ و خم گفت.
- برای ورود به بحث بفرمایید وضعیت سینمای بومی در مشهد چگونه است؟
متأسفانه سینمای بومی به معنای واقعی که جریان داشته باشد، نداریم. برای ایجاد این جریان دو عامل لازم است. ابتدا مجری است و سپس عامل جریانساز. عامل اول ما هستیم و عامل دوم دولت است و نهادهای متولی. این نهاد متولی تلویزیون نیست چون تلویوزین مشتری ماست. حوزه هنری هم نیست چون سفارشدهنده است اما جریانساز نیست. البته حوزه هنری در سالهای قبل در تهران جریانساز بوده است اما در استان ما این اتفاق نیفتاده است. در استان ما نهادی که باید جریانسازی کند اداره فرهنگ و ارشاد است که به نظر میرسد در استان ما خیلی اختیارات لازم را ندارد.
روزی با مدیرکل صحبت میکردم و گفتم چرا مطالبات پیگیری نشد و ایشان گفت وقتی پولی نداریم چرا پیگیری کنیم. راست هم میگویند چون پیگیری مطالبه میطلبد و وقتی بودجهای نباشد کار به جایی نمیرسد. تهران باید خدماتی به استانها بدهد که نمیدهد. روسای قبلی همه آمدهاند و رفتهاند و در نهایت ما ماندیم و مدیرکل و مطالباتی که پاسخ داده نشده و ظرفیتی برای پاسخگوی آن ایجاد نشده است. به نظر میرسد مسئولین کشوری هر بار که به مشهد میآیند، مانور تبلیغاتی میدهند و میروند.
البته تفاوتی وجود دارد و آن به فرد مسئول استانی هم ارتباط دارد. اگر مسئول استانی حوصله این کار را داشته باشد و پیگیری کند میشود انتظار اتفاقی داشت. من نمیخواهم انتقادی از ارشاد کنم که دلیلی بخواهم. کارهای زیادی شده است اما جریانی راه نیفتاده است. این را هم بگویم که اداره ارشاد به طور موردی به درخواستها رسیدگی میکند. من تا کنون نامههای بردهام و خواستهای داشتهام که به طور فردی به آن رسیدگی شده است. هر کدام از ما که به طور فردی مراجعه میکنیم جواب میگیریم اما در کل جریانی وجود ندارد که همه ما در آن قرار بگیریم.
در این میان احساس میکنم یک نفر هست که دوست دارد جریانی رخ دهد اما نمیدانم تا چه اندازه موفق خواهد شد. به نظر حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس دوست دارد این اتفاق رخ دهد. چنین شخصیتهایی ما در استان کم داریم هرچند هنور کارهای ایشان هم به جایی نرسیده است اما همین تلاش هم غنیمت است. ایشان گفتهاند تا کنون برای مشهد 2017 کار سینمایی نشده است و همین که برای آن تلاش میکند ارزشمند است.
ارشاد هم گاهی میخواهد چنین حرکتهایی کند اما پولی ندارد اما همیشه پول هم مهم نیست و به پیگیری مدیر بر میگردد. البته فکر میکنم شاید مدیر به هنرمندان اعتماد ندارد و احساس میکند اگر پولی در این کار سرمایه شود برگشت نخواهد داشت.
- مشهد چه ظرفیتهایی برای سینمای بومی دارد و نگاه به این ظرفیتها چگونه است؟
با وجود اینکه عمدتا فکر میشود تمام ظرفیتهای مشهد در حرم امام رضا(ع) خلاصه میشود اینگونه نیست. هرچند مهمترین ظرفیت آن است اما حتی در مشهد ما «کشف رود» را داریم که خودش به تنهایی تمدن، فرهنگ و تاریخ است. متأسفانه در پایتخت اصلا نگاه درستی به ظرفیتهای سینمای مشهد وجود ندارد.
- سال گذشته حرکتی برای آسیبشناسی سینمای مشهد انجام و مصوبات آن ارائه شد. هدف کلی آن جلسه چه بود و مواجهه مسئولین چطور بود؟
هدف ما این بود که ببینیم اشکالها کجاست تا برای نسل بعدی جلوی آن را بگیریم تا آنها راه ما را نروند و بخشهای خوب را تقویت کنند. اصل نتیجه این بود که ما به تولید فیلم برسیم که متأسفانه محقق نشد. علت آن هم این است که پولی در کار نیست. کارهای قبلی هم فروش نرفته است و طبیعی است که امکان تولید فیلم نیست.
فیلمسازها در این شهر به شدت بیپناهاند؛ مجبورند صورت خودشان را با سیلی سرخ نگه دارند، با این حال هر جا میرویم فکر میکنند ما پول پارو میکنیم. چند سال پیش فیلممستندی در یک کارخانه میساختم که عکاسی آمد و به ما پرخاش کرد که چرا فیلم میسازی. یک عکاس این امکان را داشت که اعتراض کند و اتحادیهای پشت سرش باشد اما ما حتی این امکان را نداریم که از جایی حمایت شویم. مسئولین خیلی اوقات در انتها خودشان را کنار میکشند تا درگیر جریانی نشوند.
- در میان مسئولین هیچکس از جریانی که میخواستید راه بیندازید، حمایت نکرد؟
چرا، آقای نبیزاده از این جریان استقبال کرد و او تا بود این حمایت هم بود، معاون هنری جدید رویکردهای خودش را دارد. ما معتقدیم که انجمنی که ما تشکیل میدهیم باید تخصصی تهیهکنندگان باشد چون تهیهکننده کار را تولید میکند اما نظر معاون جدید این است که مجموعهای از نیروها از همه طیفهای تخصصی سینما باشند و آنها انجمن سینمایی فراگیر تشکیل دهند. ما اعتقاد داریم که در این انجمن تهیهکنندگان حرفی نخواهند داشت. اگر این انجمن تخصصی شود تهیهکنندگان انگیزه بیشتری برای تولید خواهند داشت. ما 30 تهیهکننده هستیم که اگر بین 300 عضو دیگر باشیم حرفمان به جایی نمیرسد.
- این انجمن تهیهکنندگان مورد نظر آقای نبیزاده بود؟
بله، این جریان مورد نظر ایشان بود اما نظر معاون جدید فرق میکرد. البته آقای تحفهگر هم با این جریان مخالفتی نکرد اما آن نوع دوم را بیشتر میپسندید. حالا وقتی جریان به جایی میرسد که حمایتی نمیشود با توجه به افسردگیای که وجود دارد، هیچکدام دیگر دنبال قضیه نمیروند.
- یعنی پیشبینی میکردید اینطور شود؟
به طور کلی بچههای سینما در مشهد به مسئولین خیلی کار ندارند چون متوجه شدند که مسئولین دنبال دردسر برای خودشان نیستند. من گفتم که ما میتوانیم معاون را توجیه کنیم اما آنقدر شدت افسردگی زیاد است بچهها جلو نیامدند. این به آقای تحفهگر هم ربطی ندارد. من فراموش نمیکنم مدیرعامل انجمن سینمای مستند بودم که آقای تحفهگر میآمد و پیشنهاد کار میداد. اما الان ایشان نگران این است که کاری شروع شود و پولی برای آن تخصیص داده نشود. ایشان میترسد وعدهای دهد و در آن بماند. اما اگر در کل مسئولین همبستگی داشته باشند میتوانند از تهران بودجه بگیرند. حرف ما این است که چرا از بودجه بنیاد فارابی هیچ چیزی به مشهد نمیآید؟ الان به نظرم خود مسئولین استانی هم ناامیداند و احساس میکنند وزارتخانه هم نمیخواهد در مشهد سینما شکل بگیرد.
آقای پژمانفر به من گفت که از جریان سازی حمایت میکند و این حمایت در شکل نامههایی که نوشته است وجود دارد اما این جریان را چه کسی باید راه بیندازد؟ مجری آن ما هستیم اما خط و حمایت باید از جای دیگر باشد. پارسال مدیرکل نامه را نوشت اما وقتی شرایط عوض شد هیچکس پیگیری نکرد. دیگر هیچکس نگفت این انجمن که میخواست تشکیل شود، چه شد؟
- کارگردانانی که الان در مشهد فیلم میسازند از چه ساز و کاری استفاده میکنند؟
بچههایی که در مشهد فیلم میسازند فیلمهایشان آسیبشناسی نمیشود. وظیفه ارشاد است که بگوید یک فیلم بلند چه آسیبهایی دارد. اعتقاد دارم که کارها آسیبشناسی نمیشود شاید چون ساز و کاری برای این کار پیشبینی نشده است. وقتی این ساز و کار نیست اگر کاری هم تولید شود خیلی بازگشت سرمایه ندارد.از تهران سازو کاری برای تولید فیلم در استان اندیشیده نشده است و مدیران کل هم دنبال آن نبودهاند و سعی میکنند دردسری درست نکنند.
- تا کنون فیلم بلند سینمایی که از گیشه برگشت مالی داشته باشد، داشتهایم؟
آمار مشخصی در این مورد نداریم. اما «استخوانهای بابام» ساخته مهدی رضازاده به نظر میرسد پول خودش را درآورد. اصغر نصیری در اینجا فیلمی ساخته که به نظرم پولش برگشته. مرحوم حسینپور دوفیلم سینمایی در مشهد ساخت که شاید سودی نداشت اما پول خودش را برگرداند. من آمار ندارم اما هرگز ندیدم گلایهای کنند.مشهد از خیلی سالها فیلم سینمایی تولید میکند. ما در اینجا شرکتهای سینمایی داشتیم که خیلی خوب کار میکردند اما تعطیل شدند و رفتند.
- مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شد. آیا تولید فیلم در این شهر برای پایتخت فرهنگی اندیشیده شده است؟
فیلمنامهای دارم به نام «مادام ماریا» که مجوز ساخت آن را دادند و 17 اسفند سال قبل در ستاد 2017 در اولویت تولید هم قرار گرفت. آقای نبیزاده آن زمان به من گفت آن فیلمنامه را چه کردی و گفت بیاور تا شاید کاری کنیم. اما یک نکته هست. واقعا پول ندارند که برای این کار بدهند. رد هم نکردند. یک اتفاق دیگری هم افتاد و ما طرحی دادیم به عنوان کمپین سینما گران مشهد 2017. پیشنهاد دادیم که 40 نفر از اهالی سینما را جمع کنیم که طرحی بدهند و خود اینها هشت طرح را به نام مشهد انتخاب کنند و بعد ما برویم سراغ تهیه پول آن. این را مورد تأیید قرار دادند اما اتفاقی که افتاد این بود که در جلسه کارشناسی گفتند این کار را زیر مجموعه سینمای جوان انجام دهید و آن کمپین را هم به صورت فراخوان به سرانجام برسانید. از نظر اداری درست میگفتند اما هنرمندان مستقل از این جریان استقبال نمیکنند. من معتقد بودم این فراخوان دو عیب دارد: اول اینکه آدمهای کاربلد وارد نمیشوند و دوم اینکه آنقدر طول میکشد که 2017 تمام میشود. بعد ما ده روز وقت داریم که باید در آن ده فیلم بسازیم که دردی را دوا نخواهد کرد و ارزشی نخواهد داشت.
- مشکل کار کجاست؟ و چه کنیم؟ جریان سینمایی چه زمانی و چطور شکل میگیرد؟
الان تلویزیون که پول نمیدهد و ما نمیتوانیم فیلمی در سطح ایران بسازیم چون بالای میلیارد هزینه میبرد. نهادهای خصوصی پول ندارند و ما تنها راهی که داریم این است که جمعی متشکل شویم و سینمای بومی خودمان را بسازیم. این سینما اگر شکل بگیرد در آینده میتواند حتی جهانی باشد. ما باید فراتر از ایران را ببینیم و به کشورهای همسایه برویم و فعالیت را برونمرزی کنیم. این کار را خانه سینما نباید فقط انجام دهد و به ما هم ربط دارد. شاید نتیجه آن به نسل ما نرسد اما نسل آینده هم از آن سود ببرد خوب است.
یکی از چیزهایی که در آسیبشناسی دیده بودیم این بود که امکانش باشد فیلمهای ساخت مشهد را در سالنهای استان نمایش دهیم تا مردم با سینمای استانشان آشنا شوند. شهرداری از این طرح استقبال کرد و میشد خیلی کار کرد اما باز هم جریان ایجاد نشد. سینمای استان را افسردگیای فرا گرفته که رو به مرگ است و هر کس در سینما به تنهایی نفس میکشد در حالی که سینما به تنهایی زنده نمیماند.
- آیا اهالی سینما در استان با هم هماهنگ هستند؟
بله؛ با این که با هم اختلاف داریم اما میتوانیم در کنار هم باشیم. اما اگر کنار هم نباشیم نمیتوانیم فرهنگ استانمان را صادر کنیم. این همه بازیگر خوب داریم و هنرمند داریم اما کجا باید از اینها استفاده شود؟ اینها دارند از بین میروند، تیزر میسازند و خیمهشببازی میکنند؛ اینها خوب است اما سینما نیست! ما باید در استان خودمان با ظرفیتی که در استان خودمان هست فیلم بسازیم؛ چه مستند، چه داستانی و چه انیمیشن. شما اگر به کمربندی مشهد بروید بیش از هزار خرده فرهنگ میبینید. میدانید این چه سرمایه عظیمی است؟ در زمینه میراث فرهنگی هم همین طور است. اگر نهادهای فرهنگی ما جمع شوند میتوانند از بودجههای فرهنگی سایر دستگاهها استفاده کنند. باید اعتماد ایجاد شود اما متأسفانه هنرمندان در ایجاد این اعتماد خیلی گام برنداشتهاند. خیلی از هنرمندان هستند که با بودجههای شخصی از دل و جان مایه میگذارند تا فیلمی ساخته شود. چه کسی باید از اینها نام ببرد. آیا روابط عمومی نهادهای فرهنگی ما وظیفه دارند فقط اخبار مدیرکل را بازتاب دهند؟
- محصول این وضع چیست؟ همان افسردگی؟
بله متأسفانه، و این افسردگی خیلی خطرناکاست چون به نوعی تهدید فرهنگی برای یک جامعه است. و خطرناکتر این که متوجه نباشیم چه خطر بزرگی در کنارمان است!
گفتگویی از نوید موسوی
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.